יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: אלעד גוטמן

שר החוץ יאיר לפיד יפגוש היום (שני) במשרד החוץ את השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן, רוברט מאלי.

מאלי מגיע לישראל בראש משלחת רב־זרועית של ארה"ב. ראש הממשלה בנט החליט לא להיפגש עימו, כדי להעביר את המסר שישראל מתנגדת למדיניות ארה"ב להגיע להסכם חדש עם איראן.
בנוסף ללפיד, מאלי יפגוש בכירים במשרד החוץ, במל"ל ובמערכת הביטחון.

מאלי צפוי להציג בשיחות את הנימוקים האמריקניים להסכם חדש עם איראן. מנגד, הצד הישראלי יביע התנגדות חריפה לכל סוג של הסכם עם משטר האייתוללות, וידרוש מהאמריקנים להגביר עליהם את העיצומים.

בעיתון 'ישראל היום' דוחח כי בצד אי ההסכמות, ועל אף החתירה האמריקנית להסכם כמעט בכל מחיר, הצדדים ידונו גם באפשרות שלא יושג.

בחודשים האחרונים יש הפנמה גוברת בממשל כי הסיכויים להסכם גרעין עם איראן אינם גבוהים, וכי כל מטרתה היא למשוך זמן. כתוצאה משינוי ההערכה האמריקני, ארה"ב ובעלות בריתה, ובכללן ישראל, מגבירות את "הפגנות השרירים" מול איראן, כפי שבא לידי ביטוי בתרגילים הצבאיים ובפרסומם.

עם זאת, בישראל עדיין פועלים לשכנע את ארה"ב להקשחת עמדות מהירה יותר, ועל כך דנים בשיחות.

הנכונות האיראנית לחדש את שיחות וינה הפיחה רוח חיים מחודשת בתקווה האמריקנית להגיע להסכם. ועדיין, בממשל מבינים כי הסכם אינו ודאי, ועל רקע זה מתקיימות השיחות על תרחיש ה"אין הסכם". ישראל מתכוונת להציע כמה רעיונות למקרה שלא יושג הסכם, שבמרכזם החרפת העיצומים על איראן. בד בבד, מבהירים בישראל כי היא שומרת לעצמה את הזכות לפעול באופן עצמאי, במקרה שתמצא לנכון לעשות זאת.

איראן, ארה"ב והמעצמות צפויות לחדש את המשא ומתן על הסכם הגרעין בעוד שבועיים בווינה.ההערכה הרווחת במערכת המדינית והביטחונית בארץ היא שהסכמת איראן לחדש את השיחות נועדה למשוך זמן, וכי אין לה כוונה להסכם גרעין חדש או לחזור להסכם המקורי מ־2015.