הרב יוני לביא
הרב יוני לביא סיגל בדלוב

אף אחד לא יודע לומר מהיכן צצה האגדה על החסידה. מה שבטוח הוא שהורים בכל העולם מיהרו להשתמש בה.

כשהילד הסקרן שאל: "אבא, אמא, איך באתי לעולם?", הם התחמקו באלגנטיות והפילו את האחריות על החסידה. ושימו לב, לא היה מדובר בהורים דתיים אדוקים ואפילו לא ביהודים. בני אדם באשר הם הרגישו מבוכה בכל פעם שנאלצו לדבר עם ילדיהם על נושאים אינטימיים וחיפשו משם דרכי מילוט.

למה?!

מה גורם להורים אינטליגנטיים ובעלי יכולת רטורית משובחת, כאלו שאין להם בעיה להציג פרזנטציה מורכבת לפני דירקטוריון המנהלים, להיאלם דום כשבנם בן השש שואל אותם על עובדות החיים הבסיסיות ביותר.

לשאלה הזו יש כמה תשובות וחייבים להיות מודעים אליהן אם ברצוננו לפצח את המחסום ולהיות כתובת עבור ילדינו בנושא כה קריטי להתפתחותם.

כי אנחנו "מסגירים" את עצמנו.

לא מדובר בנושא תיאורטי. בעצם כל מה שנאמר להם על מיניות - משליך ישירות עלינו. בליבנו מקנן החשש שאם נגלה להם את האמת על איך באים ילדים לעולם, הם יסתכלו בנו במבט מבועת ויאמרו: "מה?! וגם אתם?!".

  • גם איתי לא דיברו על זה

הורים רבים הם פרי הגידול של קשר השתיקה שאפיין את הדורות הקודמים. זה היה טאבו שלא מדברים עליו. יש שיגידו: "עובדה, גם איתי אף אחד לא דיבר על זה ויצאתי בסדר, אז גם הילדים שלי יסתדרו..."

  • שתיקה אידיאולוגית

הן מהצד התורני ("אין דורשין בעריות בשלושה", "הברכה שורה בסמוי מן העין", ועוד ציטוטים, לא בהכרח קשורים), והן מהצד החינוכי ("חבל לגרום להם לאבד את התמימות", "עדיף לא לגרום להם סקרנות מיותרת" ועוד)

  • המסרים מורכבים

מצד אחד מיניות היא דבר טבעי וחיובי, ומצד שני יש בו גם צדדים שליליים וטמאים. כולנו קצת מבולבלים ממנה ועולות שאלות שלא תמיד יש לנו עליהן תשובה ברורה: באיזה גיל מתאים לדבר על כך עם הילדים? איך לומר את זה? עד כמה לפרט?

  • חילול המיניות של העולם המערבי

העולם התרבותי שממלא את המסכים שלנו עוסק במיניות ללא הרף ועושה זאת בצורה גסה, נמוכה ושלילית. החטא הגדול שלו הוא שלקח נושא כל כך יקר ונאצל והוריד אותו למקום כל כך נמוך.

בתור מבוגרים שנחשפו במהלך חייהם לסרטים, פרסומת וספרים שניגשים לנושא באופן שלילי ונמוך, קשה לנו להשתחרר מהאסוציאציות, ולעסוק בו בצורה יהודית ונקיה.

כמובן שלא אצל כולם קיימים כל חמשת המחסומים, אבל די באחד מהם כדי שנחוש מבוכה ורתיעה מלדבר עם הילדים שלנו על מה שהם כל כך צריכים.

******************

יש סיפור מדהים בגמרא שמביא בשורה וגישה חדשה לנושא:

במסכת ברכות מסופר על רב כהנא שהסתתר תחת מיטתו של רב בעת שהאחרון היה בהתייחדות אינטימית עם אשתו. הגמרא אף טורחת לדווח בשידור ישיר על רשמיו משם. בשלב כלשהו הבין רב, גדול אמוראי בבל, שהם לא שניים בחדר אלא שלושה ושתלמידו היקר מסתתר מתחת המיטה. "מה אתה עושה כאן?!", הוא נזף בו, "צא החוצה".

רב כהנא אמר בתגובה את המשפטים המפורסמים ביותר בתלמוד: "תורה היא וללמוד אני צריך".

כלומר, כמו שלמדתי ממך, כבוד הרב, אמונה ויראת שמים, כמו שהיית המורה שלי בהלכות שבת ובשר וחלב, גם את הנושאים הצנועים אני רוצה ללמוד ממך. גם הם חלק בלתי נפרד מהתורה שלנו, תורת חיים.

*****************

ברגע שנבין שאיננו עוסקים כאן רק בטבע אלא בתורה,

כשנקלוט שאין באמת במה להתבייש אלא רק להתפעל מפלא יצירת החיים ולומר "מה רבו מעשיך ה'",

כשנפנים שאם אנחנו לא נעשה את זה, הילדים ימצאו מקורות אחרים ללמוד מהם, ושם זה עלול לקרות בצורה עקומה ומעוות,

כשנאמין שזה הרבה יותר קל ממה שנדמה לנו וחבל להתחבא מתחת המיטה או מול המסך כדי ללמוד את ה'תורה' הזו,

כשנבין שהפחדים והסיבוכים הם בעיקר בראש שלנו -

נצליח לשוחח עם הילדים והמתבגרים שלנו, ברוגע, בנעימות, בבהירות, ונהיה כתובת עבורם גם בנושא החשוב הזה.

* מפגש הדרכה של הרב יוני לביא להורים על איך לשוחח עם ילדים ומתבגרים בנושאי צניעות ומיניות, בתוספת כלים והדגמות, יתקיים השבוע ביום רביעי בערב. להרשמה לחצו כאן>>>