הוראה מותאמת
הוראה מותאמתצילום: עץ החשיבה

מתזונה ועד כושר, מרפואה ועד הוראה, התפיסה של "טיפול אחד לכולם" הולכת ומפנה את מקומה לתפיסה של התאמה אישית לצרכים ולאתגרים הספציפיים של כל מטופל או תלמיד.

ובתוך העולם המרתק של הוראה מותאמת אישית, התפתחה גישה חדשנית יותר - מקיפה, כוללנית ורב-תחומית – הגישה המותאמת-חדשנית.

הגישה המותאמת-חדשנית מניחה שכדי לקדם תלמיד עם אתגרים לימודיים, בצורה מהירה ומשמעותית, צריך לטפל גם בצרכים הרגשיים-התנהגותיים-מנטליים של הילדים.

השיפור המהיר, גם ובעיקר בקרב תלמידים שנחשבו "מקרים קשים", מדגיש וממחיש את יעילות השיטה. כדי להבין מה גורם להתקדמות המשמעותית נפגשתי עם שלומית לויט ממובילות הגישה המותאמת חדשנית בארץ, כדי להבין "מה הסוד שלה".

שלומית, מה בעצם הייחוד של הלמידה המותאמת-חדשנית?

"התפקיד של הלמידה המותאמת-חדשנית הוא לסגור פערים, ולפתח אצל תלמיד שמתקשה

את היכולות הלימודיות כמו קריאה, כתיבה, חשבון ועוד.

"הייחוד הוא שלצד הכלים הלימודיים אנחנו מציידים את הילד בעוד אלמנטים, חשובים לא פחות, כמו כלים רגשיים ומנטליים, שעוזרים לו להתמודד עם תסכול ולהתגבר על רגעי משבר כ'ששום דבר לא הולך לי'.

"למשל, אנחנו עוזרים לו להבין 'מה אני אומר לעצמי כשקשה לי ואיך אני יכול לצאת מזה' או 'איך אני מרגיש כשאני לא יכול ולא מצליח. מה משפר לי את ההרגשה ומזיז אותי קדימה'.

"השיעורים שלנו הם מאוד מגוונים וכוללים משימות לימודיות לצד פעילויות גופניות ואלמנטים רגשיים. לא תראה אצלנו תלמיד שיושב כל הזמן ליד השולחן, אלא הוא קם, יושב, מסתובב. זה נראה שזה לא חלק מהשיעור אבל זה בדיוק חלק מהשיעור ובגלל זה התוצאות מהירות. לזה אני מתכוונת כשאני אומרת שהלמידה המותאמת-חדשנית היא גישה הוליסטית.

"עיקרון חשוב נוסף של הגישה המותאמת חדשנית שעליו אנחנו לא מוותרים הוא החוויה החיובית של התלמידים. אנחנו מקפידים שהלמידה תהיה בעזרת אלמנטים משחקים, עם הרבה קלילות, הומור ומסרים חיוביים של הצלחה. וכשהשיעור קולח, מהנה ואפקטיבי התלמידים מקבלים מקסימום ערך במינימום זמן.

"השורה התחתונה היא שכשחווים רצף של הצלחות על ידי למידה מדורגת, מאורגנת ומובנית, הילדים מבינים שהם מסוגלים, ורוכשים בטחון ביכולת שלהם להצליח. רואים את זה בשפת הגוף איך הם מזדקפים, מתמלאים בביטחון והופכים לשמחים יותר ועם תשוקה גדולה יותר ללמוד ולהצליח".

נשמע שלקחת את האלמנטים המוצלחים מעולמות שונים

"אמרתי לך שזו גישה הוליסטית.. ובאמת היופי של הגישה היא בהבנה שלקושי לימודי יש בדרך כלל כמה גורמים, וברגע שאנחנו מצליחים להתייחס בד בבד לקושי הלימודי, רגשי, ומוטורי, כבר אני מוציאה מהמשוואה הרבה לחץ, והילד יותר מתקדם.

"נקודה נוספת שהיא מאוד חשובה בעיני - קח כיתה טיפוסית שיש בה ילדים עם מה שאנחנו קוראים קשיי למידה. כשהילד מתחיל לפתוח פער, הוא מתחיל להיות מתוסכל ומהר מאוד מאבד עניין ומתחיל להפריע. ואז מה קורה? מזמינים את ההורים ואומרים להם לקחת אותו לאבחון. ההורים קובעים תור שלוקח עוד כמה שבועות עד חודשים והזמן ממשיך לחלוף.

"חשוב להבין שבהתפתחות הילד גורם הזמן הוא קריטי. וכמה שנדע לדייק את ההתערבות הנכונה שלנו בזמן, ולהשתמש בכלים הנכונים והמדויקים, ככה באמת ניצור שינוי משמעותי.

אם מעבירים את הילד מגורם מקצועי אחד לשני לעיתים קרובות מאבדים זמן יקר והפער מתרחב, עד שבלתי אפשרי לסגור אותו. לכן, חשוב שכל מי שמטפל, מלמד או מקדם היום ילדים, ידע לעשות זאת בצורה מקצועית".

אז מה הפתרון?

"המורות והמורים שאני מכשירה בהוראה המותאמת-חדשנית, מקבלים את הכלים להתמודד עם הילד המתקשה. אני אומרת חד משמעית: ברוב המקרים הנפוצים אפשר לטפל בפערים לימודיים ולראות תוצאות מדהימות תוך 3-6 חודשים. הגישה שלי שוזרת את כל המרכיבים יחד כדי לראות התקדמות מהירה".

איזה שינוי את מרגישה מאז הקורונה?

"ברור לכולם שהרבה תחומים נפגעו בקורונה. אבל יחד עם זאת התקופה המאתגרת הזאת גרמה לכולנו לחשב מסלול מחדש. וגם בתחום הלמידה. מה שנחשב פעם לשוליים ורק תלמידים מתקשים במיוחד הופנו להוראה מתקנת, שהיום נקראת הוראה מותאמת, הפכו למרכז. לי ברור שאת כל ילדי הכיתה צריך ללמד היום בכלים חווייתיים ומעניינים רגשית ואינטלקטואלית בו זמנית.

"אחרי שנתיים שלא למדו ליד השולחן בכיתה והלכו, קמו שכבו על השטיח, הלמידה יצאה מהמוכר והקבוע והגוף והנפש שלהם דורשים למידה מגוונת יותר, חווייתית ויצירתית. אי אפשר יותר לחזור וללמד רק בשיטות הישנות".

מי יכול ללמוד את המקצוע הזה ואיפה?

"למידה מותאמת-חדשנית מתאימה לאנשים העוסקים בחינוך לכאלו שרוצים לעסוק בתחום.

בקורס שאני מלמדת כל נושא נלמד במלואו, באופן ייחודי לשיטה. שיטות ללימוד קריאה וכתיבה, אסטרטגיות למידה ייחודיות ושיטות לקידום בחשבון. כך שעם או בלי ניסיון, המשתתפים מיישרים קו מהר ונתרמים מאוד כבר מהשיעור הראשון. לא חייבים להיות עם ניסיון אבל כן עם המון המון רצון. על זה אני לא מתפשרת.

"התקופה הזו יצרה ביקוש גדול למורות להוראה מתקנת/מותאמת וזו הזדמנות גדולה למי שרוצה לעבוד עם ילדים ולעזור להם ללמוד, להאמין בעצמם ולקדם אותם – בבית הספר או במסגרת פרטית.

בסיום הקורס מקבלים תעודה להוראה מותאמת-חדשנית בשיטת עץ החשיבה שאיתה אפשר להתחיל ללמד תלמידים כבר מהיום הראשון מסיום הקורס".

לפרטים המלאים על הקורס ולהשארת פרטים לחצו כאן