ח"כ אלי כהן
ח"כ אלי כהןצילום: אביב הרץ/TPS

שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן צפויות להתחדש בשבוע הבא. שר החוץ, יאיר לפיד, יפגש עם ראש הממשלה הבריטי ג'ונסון ועם הנשיא הצרפתי מקרון על מנת להציג את העמדה הישראלית בסוגיה.

שר המודיעין לשעבר, חבר הכנסת אלי כהן, מתייחס בראיון לערוץ 7 לנקודות שעליהן צריכה ישראל לעמוד בתוקף בשיחות עם המעצמות ועל האופציות העומדות בפניה.

חבר הכנסת כהן סבור כי על ישראל לעמוד על 12 סעיפי מסמך פומפאו שריכז את הנקודות עליהם יש לעמוד מול המעצמות. נקודות אלה מתייחסות גם לנושא הגרעין אך גם לנושא הטילים ומימון ארגוני הטרור בידי איראן, "יש נטייה לעסוק רק בסוגיה אחת ולהשאיר את הנושאים האחרים פרוצים", אומר כהן.

"המאמץ צריך להיות מול ארה"ב. זה הציר המרכזי שסביבו נע העניין. יש לנו את כל המודיעין כדי להוכיח שאיראן פועלת בכחש. איראן מעולם לא כיבדה שום הסכם שעליו היא חתמה. חשיפת ארכיון הגרעין דיבר בעד עצמו. איראן היא מממנת הטרור מספר אחת בעולם, אבל לצערי בפגישה עם ביידן בנט עשה טעות חמורה כשהוא אמר שהוא לא יפעל דיפלומטית מול ארה"ב. למעשה בכך הוא עושה לביידן את החיים קלים".

"המשימה של ראש ממשלת ישראל היא לא לדבר בכנס הרצליה ולשכנע משוכנעים, אלא לדבר במקומות המאתגרים יותר כמו הסנאט והקונגרס, להבהיר את הסכנות ולהשאיר גם את האופציה הצבאית על השולחן", אומר כהן ומעיר כי לטעמו "בנט לא קיבל את אישור הקבינט כדי להוריד את האופציה הדיפלומטית משולחן המו"מ. הוא היה צריך לדבר על זה בגלוי, לומר שישראל תפעל ולומר זאת בכל מקום. זה האיום המרכזי על ישראל ואותו צריך לנטרל".

"דאגנו להעביר את השלטון כאשר לאיראן אין נשק גרעיני. הפעולות שנעשו על ידי הליכוד בראשות נתניהו דאגו להרחיק את איראן מנשק גרעיני. ככל שלטענתם יש התקרבות של איראן להשגת נשק, אם יהיה צורך לפעול צבאית הם יקבלו את כל הגיבוי הנדרש", אומר חבר הכנסת כהן, וכשאנו שואלים אם גם מבנט תהיה דרישה, שעלתה בשעתו מול נתניהו, להוכיח שפעולה צבאית היא פעולת אין ברירה, הוא משיב: "אנחנו יודעים שאם גורמי הביטחון ממליצים לצאת לפעולה כנראה שזה המוצא האחרון. אני אומר בצורה ברורה שאם הם יראו שהמאמצים הדיפלומטים לא נושאים פירות ואיראן מתקדמת לנקודת האל חזור, הם יקבלו מאיתנו את הגיבוי המלא. אין כאן ימין ושמאל, אופוזיציה וקואליציה. ביטחון ישראל מעל הכול".

על דבריו של ראש הממשלה בנט לפני מספר ימים ולפיהם הוא נחשף בכניסתו ללשכת ראש הממשלה לפער עצום בין הרטוריקה של נתניהו נגד הגרעין האיראני לבין חוסר המעש בפועל, אומר כהן: "יש דבר אחד שמאפיין את בנט - אי אפשר להאמין לאף מילה שלו. ראינו את זה כשהוא הקים ממשלת שמאל רדיקאלית שבה 11 ח"כים שלא מאמינים במדינה יהודית ודמוקרטית, יש בה ארבעה תומכי חמאס. כשכל העולם נלחם באחים המוסלמים, הם מקרבים אותם. אני אומר שאי אפשר להאמין לו כי הייתי אתו בקבינט ואני מכיר את הטיפוס, את המגלומניה והילדותיות שמאפיינות אותו. הרי אותו בנט היה בקבינט, היה שר ביטחון, אז את מה הוא לא הכיר? הוא הרי שיבח את נתניהו על מאמציו מול איראן".

"ראיתי את ההופעה המביכה שלו בארה"ב ועד כמה תפקיד ראש הממשלה גדול עליו. אני לא שקט כשנושא הטיפול בגרעין האיראני נמצא בידיים שלו", אומר כהן ומוסיף כי החשש שלו נובע מכך שבנט "הוא ראש ממשלה חלש שלא שולט בשרים שלו. כל שר עושה ככל העולה על רוחו. לפיד אומר שלא נפתיע את האמריקאים. מי שולט יותר בממשלה, בנט או לפיד? ברור שלפיד. מי דומיננטי בביטחון, גנץ או בנט? גנץ. מי דומיננטי בענייני משפט, בנט או סער? סער. כלומר הוא מתפקד כראש ממשלה, אבל הוא חבר הכנסת החלש ביותר. שרים לא מגיעים לקבינט, שרים נפגשים עם אבו מאזן והחולשה הזו של בנט פוגעת בנו מדינית וביטחונית".

לנוכח דבריו החריפים הללו ובעקבות דברים חריפים קשים וחמורים שנאמרו על ידי חבריו למפלגה כלפי ראש הממשלה, עולה השאלה אם ביום אליו מייחלים בליכוד, יום החזרת הגה השלטון לידיהם, יוכלו בכלל לעבוד בשיתוף פעולה עם בנט, שקד, סער ואלקין.

"כל אחד צריך לחזור לגודל הטבעי שלו. להערכתי סער ובנט לא יעברו את אחוז החסימה, אבל גם אם יעברו, ביחד או לבד, כל אחד יצטרך לקבל את חלקו היחסי. הממשלה הזו מסתובבת סביב ציר אחד שהוא מנסור עבאס. הם לא יכולים לקבל שום החלטה בלי לחשוב מה שמנסור עבאס יחשוב על זה ואם זה יוביל להפלת הממשלה. הבחירות זה הדבר הכי מטריד אותם כי הם רואים שהתמיכה בהם אפסית, ולכן לטובת מדינת ישראל אני מקווה שנחליף את הממשלה".

על האפשרות לחבירה בעתיד של הליכוד למותקפים בחריפות רבה כל כך מצד חברי הכנסת של הליכוד, אומר כהן: "אני מקווה שלא נצטרך אותם, כי הם גרמו נזק למחנה הלאומי והוליכו בכחש את הבוחרים שלהם. בזכותם הממשלה מסתובבת סביב מנסור עבאס, בזכותם מרצ שדוגלת במדינת כל אזרחיה נמצאת בתפקידי מפתח, כך גם מפלגת העבודה, ולכן אני מקווה שלא נצטרך אותם לממשלה עתידית, אבל אם זה יקרה, ברור שאנחנו ניתן את הטון והם יצטרכו להתיישר".

"הם עסוקים בחקיקה פרסונאלית ופוליטית במקום לעסוק בדברים החשובים ובביטחון. חוק שקד מחבר בתים לא חוקיים לחשמל. זה משילות? זה להפוך את המצב לגרוע עוד יותר, ולכן אני מקווה שלא נצטרך אותם, אבל אם כן, הם יצטרכו להתיישר לפי המדיניות שלנו ולחזור לגודלם הטבעי", דברי חבר הכנסת כהן.