מנחם רהט
מנחם רהטצילום: באדיבות המצולם

1.

איך שגלגל מסתובב: חלפו הימים שבהם התייחס הציבור החרדי למוסד הרבנות הראשית לישראל כאל אירגון עויין, שאסור לאכול מהכשריו ואין לסמוך על פסיקותיו. איפה הימים שבהם נאסר אפילו להתהלך על המדרכה ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים, בקטע הסמוך למשכנה (דאז) של הרבנות הראשית, בשל הטומאה והכפירה שהיא מפזרת רחמנא ליצלן סביבותיה.

כיום מחבקים החרדים בכל לב את הרבנות הראשית, במאבקם נגד מתווה הגיור של שר הדתות מתן כהנא. אותם חרדים, שלפני עשור פסלו באמצעות בית הדין הרבני עשרות גיורים שביצע בי"ד מיוחד לגיור בראשות הרב חיים דרוקמן, שפעל בחסות הרבנות, נלחמים להצלת כבודה ומעמדה של הרבנות ומנפנפים כיום בשמו של הרב דרוקמן כתנא דמסייע למאבקם בעד הרבנות הראשית. הגלגל אכן הסתובב.

2.

דא עקא, שמתווה הגיור שיזם השר כהנא, נכתב בתמיכת רבנים בכירים בציבור הדתי לאומי. כל המלחמות הן התפרצות לדלת פתוחה. המתווה שגובש על דעת הרב דרוקמן בשיתוף חבריו הרבנים הציונים, אוהבי המדינה והעם, ובהם הרב יעקב מדן, הרב רא"ם הכהן, הרב איתן אייזמן ועוד. תמיכתם במתווה נעוצה בכך, שהמתווה מותיר את סמכויות הגיור בידי הרבנות הראשית. כפי שאישר השבוע הרב אייזמן: "המתווה של השר כהנא משאיר את הכוח בידי הרבנות הראשית, בניגוד למתווה של ליברמן".

ליברמן??? מה עניין ליברמן לכאן? יש עניין, ועוד איך. באמירת אגב זו חשף הרב אייזמן את הרקע האמיתי לנחיצותו של מתווה כהנא. מסתבר שמאחורי הקלעים, הרחק מעין הציבור, מתחולל בקואליציה מאבק איתנים, בין המחנה החילוני בראשות ליברמן, שמעוניין לפתוח את שערי הכניסה לכרם ישראל בפני כל דיכפין, עם אפס מיכשולים ('גיור סוציולוגי'), לבין השר כהנא מ'ימינה', שמנסה לבלום את תיאבונם באמצעות מתווה ידידותי, שאינו גורע דבר מסמכותה של הרבנות הראשית, ועולה בקנה אחד עם עמדת רבני המחנה הדתי לאומי; (נכון, הוא לא התייעץ עם הגר"ח קנייבסקי).

מתווה הגיור נועד להיות הבלם האחרון למניעת נפילת הבסטיליה של הגיור בידי ליברמן וחבריו, ומקבע את מעמדה של הרבנות הראשית כסמכות עליונה בענייני גיור. כפי שהתבטא השבוע, בשיא הסערה, הרב אייזמן: "המצב הוא שצריך לבחור בין ההצבעה של כהנא לבין ההצעות שיוציאו בכלל את הרבנות מהתמונה". שמעתם טוב: שיוציאו בכלל את הרבנות מהתמונה. מה כבר יכול להיות ברור וחד מזה?

3.

אם אלה פני הדברים, על מה נזעקו הרבנים הראשיים, בטענתם ש"פרטי המתווה המוצע כוללים הרס נרחב ופגיעה קשה במערך הגיור הממלכתי"? באמירתם ש"המתווה מרוקן מתוכן את סמכויות הרבנות הראשית בנושא הגיור"? בכנותם אותו "יוזמה מסוכנת שיש לעצור ולמנוע את יישומו"?

אפשר אולי לשער, שהרבנים הראשיים, עם כל חוכמתם וגדלותם, נסחפים אחר הגעוואלד החרדי העולה מספסלי האופוזיציה, במאמציה הסיזיפיים לנגח שוב את הממשלה. יתכן גם שהרבנים הראשיים דהיום, בניגוד לקודמיהם, רואים עצמם גם כמייצגי הציבור החרדי, המתקרב לרבנות הראשית. וכשהחרדים קופאים בסופת הקור האופוזיציוני, קר גם להם.

עובדה היא שהרב הראשי הרב דוד לאו, מיקירי הציבור הציוני דתי, הטריח עצמו, מרום מעמדו, להגיע לביתו של המנהיג החרדי הרב חיים קנייבסקי, וסיכם את המפגש כך: "נכנסתי למרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי להתייעצות בעניין סכנות מתווה הגיור החדש". לא זכור שאחד מקודמיו – הרבנים הראשיים קוק, הרצוג, אונטרמן, גורן, שפירא ולאו (האב), התייצב בבית 'שרי התורה' בזמניהם, כדי לקבל מפיהם עצה וברכה...

4.

החידוש היחיד במתווה הוא, שרבני ערים יוכלו להקים בתי דין לגיור, שיהיו בשליטת הרבנות הראשית, באמצעות ועדת היגוי בת חמישה רבנים בראשות הרב דרוקמן, ובה גם שני נציגי של הרב הראשי לישראל. ולמה זה כה חשוב?

מסתבר שהמצב אכן מדאיג: בארץ חיים כחצי מיליון עולים מארצות בריה"מ לשעבר, שמוגדרים 'זרע ישראל', אך אינם יהודים על פי ההלכה. אלה הם גברים ונשים שנולדו לאב יהודי ולאם נוכריה (במקרה של אם יהודיה ואב נוכרי אין צורך בגיור, כידוע). אותם צאצאי זרע ישראל, רואים עצמם יהודים (שחלקם אף סבלו בניכר בשל 'יהדותם') אף שאינם. בעבר הסכימו רבים מהם להתגייר, אך ויתרו על גיורם מסיבות שונות, למשל הצבת קשיים שכללו חידות הלכתיות מפולפלות, שאפילו בחור ישיבה ותיק אינו מצליח להתמודד עימן ושנועדו מראש להכשיל; או התערותם המלאה גם ללא גיור בחברה ובתרבות הישראליים.

נתון נוסף מדאיג לא פחות: בארץ חיים למעלה מ-100 אלף זוגות מעורבים, שרשומים במשרד הפנים, ועוד כמות זהה פחות או יותר של זוגות מעורבים שאינם רשומים במשרד הפנים. ילדי 100 אלף הנשים הנוכריות, הם ילידי הארץ, שעברו את מערכת החינוך, שירתו בצה"ל ויצאו לחיים. נוכריים אלה יינשאו מן הסתם לשותפים/ות יהודיים/ות, ששאלת הזהות היהודית אינה חשובה להם. כך רק נרבה גויים בישראל, שמספרם עולה מדור לדור בטור גיאומטרי, והם ידרשו בכל תוקף הכרה כיהודים, אף שאינם. אם כהנא לא ימצא להם פתרון הלכתי שהא גם מכיל וידידותי, ימצאו להם ליברמן וחבריו פתרון אחר, שונה לגמרי ממאוויי מתנגדי המתווה של כהנא.

וכבר אמר על כך הרב חיים אמסלם, ח"כ ש"ס לשעבר, שמשקיע היום מזמנו וכוחו לפתרון בעייתם של צאצאי זרע ישראל: כל המחמירים בגיור זרע ישראל, מקלים מאוד בהתבוללות. ותחשבו על זה.