מתגייס עם מקצוע
מתגייס עם מקצועצילום: דובר צה"ל

ששת הלוחמים שהתגייסו לגולני בחמישי האחרון, לא עשו את המסלול הרגיל כמו שאר חבריהם למחזור.

לראשונה, הם ועוד 41 בוגרי עמותת "עתידים", האחראית על צמצום הפערים בין הפריפריה למרכז, התחילו את דרכם בצה"ל בתוכנית מיוחדת שנועדה להפוך אותם ללוחמים מפעילי רחפנים ביחידות השונות - עוד לפני הגיוס.

שדה הקרב הוא כבר מזמן לא כפי שהכרנו אותו, ואי אפשר להתעלם מהדרישות הטכנולוגיות שנוצרו - לכן יש צורך בלוחמים שיפעילו מערכות לחימה חדשניות ומתקדמות. לצורך כך הושקה תוכנית "להבים", מטעם "עתידים", שמטרתה לקדם בצה"ל את עולמות הטכנולוגייה, בדגש על רחפנים. מדובר בצעד ראשון במימוש המשימה שהציבו לעצמם - להביא את כל התיכוניסטים ב"עתידים" לתפקידים טכנולוגיים בכל רחבי הצבא.

"השימוש בטכנולוגיה חדשה גובר במערכים וביחידות, וזה תחום שפורח באזרחות", מסביר סא"ל ינון אבוקרט, רע״ן גיוס ושיבוץ, "לכן 70% מההכשרה של הלוחמים האלו, כולה קדם צבאית, עוסקת בהתמקצעות בתחום ומועברת על-ידי חברה חיצונית".

במשך חמישה ימים, עוד לפני שעלו על מדים, הגיעו 47 התיכוניסטים המיועדים לתפקיד, לבא"ח גולני, שם השתתפו במחנה קיץ בשם "לוחמ-טק". הם למדו על רחפנים, אווירודינמיקה בסיסית, עקרונות טיסה, המרחב האווירי בישראל, מטאורולוגיה ובטיחות, לצד מיומנויות של עבודת צוות והובלת קבוצה.

"למדתי שם ממש איך להפעיל רחפנים", מספר טוראי לב פלדמן, שהתגייס בשבוע שעבר לגולני, "עברנו שיעורים עיוניים ואז יישמנו אותם עם הכלי - אני יודע להפעיל עכשיו שמונה סוגים שונים".

בסוף ההכשרה הבסיסית של המפעילים, הם שובצו לכלל יחידות הלוחמה בצה"ל - מחי"ר ועד איסוף קרבי. "אני מפעיל רחפן, אבל כמובן גם אעבור טירונות ואימון מתקדם כמו כל לוחם אחר", מבהיר טוראי פלדמן, "זה פק"ל חדש - אשרת בגדוד רגיל, אבל יהיה לי תפקיד מיוחד. אני שמח שאני מתגייס עם מקצוע, רציתי מאוד משהו שיהיה טכנולוגי כי הנושא מאוד מתפתח".

בסוף ההכשרה, לב וחבריו דירגו באיזו יחידה ירצו לשרת, ומה שמפתיע במיוחד, הם נתוני ההתאמה. ״ההצלחה שלנו נבדקת בכך שהם אכן יגיעו לאן שהם רוצים - בגיוס הנוכחי מאה אחוז מהלוחמים קיבלו את מה שביקשו", מתגאה סא"ל אבוקרט.

"כשהחייל בקצה מקבל את העדיפות הראשונה שלו - כולם מרוויחים", הוא מסכם, "המטרה היא למקסם את היכולות של חייל ובו זמנית לעזור למערכת".