שי אלון
שי אלוןצילום: חזקי ברוך

יש כאן אידיאולוגיה סדורה של דה לגיטימציה למתנחלים, ששותפים לה רבים מחברי הקואליציה, ומקשיבים לה קשב רב אויבנו המרים, שכבר עכשיו גובה מחיר בחיי אדם. אם השר בר לב לא ישלם במשרתו, מתנחלים ישלמו בחייהם. קברנו מספיק, אסור לשתוק

חצי שנה לקיומה של הממשלה אפשר לומר בביטחון שיש מקום לדאגה. לא ממה שיהיה אלא ממה שכבר קורה. השבועות האחרונים העידו כי בעוד הצד הימני של המפה הפוליטית בעיקר עסוק בלשמור על קיומה בכל מחיר, הצד השמאלי של המפה אכן דואג שיהיה מחיר, כבד. 

תוך שהוא נהנה מהמציאות הפוליטית שהשיבה אותו לאחוז במושכות השלטון ללא לגיטימציה ציבורית תואמת, לא מפסיקים נציגי השמאל הסהרורי להצליף במתנחלים בקמפיין שמטרתו אחת – דה לגיטימציה שבסופה חורבן. האמת היא שדי שמדהים לראות את ההתנהלות של השמאל הקיצוני שנמצא בממשלה. שורת התבטאויות בלתי פוסקת ופריקת תסכול של 12 שנות שלטון נתניהו ללא מעצור וללא בושה. 

מוסי רז, כוכב מוכר בשמי השמאל הסהרורי, שהספיק כבר למחוק פוסט או שניים במהלך השנים לאחר שהתבררו כשקרים מעוותים, כמובן שניהם נגד המתנחלים וכוחות הביטחון, לא מפסיק מאז זכה להיכנס שוב לכנסת להכניס אצבע בעינה של ההתיישבות. הוא למעשה זה שמיסד את הקמפיין הבזוי של 'אלימות המתנחלים', שנוסד על ידי חבריו בארגוני השמאל הקיצוני, בכנס שערך לפני מספר שבועות בכנסת.

חברת הכנסת גבי לסקי, מנכ"לית שוברים שתיקה לשעבר, הספיקה תוך 24 שעות, להינשא על גבי סערת השר בר לב ולתהות האם המתנחלים בכלל זכאים להצביע בבחירות כמי שגרים בחו"ל, בעוד מצד שני קראה בדיון בכנסת לאזרח כל מסתנן שנולד בישראל. אלו רק דוגמאות מהתקופה האחרונה. לא דיברנו על מנסור עבאס ורע"מ או אבתיסאם מראענה או על יאיר גולן שעורר כמה וכמה סערות משלו ולא פספס גם את ההזדמנות הזאת.  

אבל הביטוי הקשה ביותר למצב המסוכן בו נמצאת ההתיישבות ואיתה מדינת ישראל כולה היא השרים המכובדים. האנשים האמונים על המערכת והחלטות שנוגעות בחיי אדם וחורצות גורלות של האומה כולה. האנשים שמתווים מדיניות. 

שר הבריאות ניצן הורביץ מצא זמן לקחת חלק בכנס המדובר של מוסי רז וכינה את נערי הגבעות, "נערי הזוועות". שרת התחבורה מרב מיכאלי הבהירה מעל דוכן הכנסת שאף פרויקט תחבורתי לא יקודם ביו"ש, כשברקע עוד זכורות התמונות הקשות של ילדי משפחת מעודד עטופים בטלית, לאחר התאונה הקשה בבנימין וגולת הכותרת של השר עמר בר לב, שהמשיך להפיץ את שקר האלימות המתנחלים. 

הטירוף בו רודפים אותם פוליטיקאים את המתנחלים, לא מונעת מראייה אחרת של המציאות או עובדות לא מוכרות. גם לפי הגרסה המחמירה ביותר להיקף האלימות המדוברת, הרי שמיעוט בלבד, לעתים לא מיו"ש, הוא זה שמוביל אותה ובמספרים שרחוקים מלהיות הבעיה הגדולה ביותר של השר לביטחון פנים.  אובדן השליטה בדרום, הפרוטקשן והטרור החקלאי בצפון, הערים המעורבות ועוד. כולם היו צריכים להטריד את מנוחתו של השר בר לב הרבה יותר. אבל כאשר הקו המנחה הוא שנאת מתנחלים כאידיאולוגיה מובילה אז להיגיון אין מקום.

ההתנצלות הרפה של השר בר לב לא מתקבלת. סיפורי אלף לילה ולילה על מחסור בתווים לציוץ בטוויטר, או הבהרה חלושה על כך שכמובן שלא התכוון לכלל המתנחלים לא מסתרים את המניעים האמיתיים שהובילו את השר בר לב לשים זרקור מוגזם ופראי על פשיעה המתרחשת ביהודה ושומרון, שאפשר וצריך לטפל בה. 

הפעולות שבהן נקטו רשימת האישיים הלא מכובדת שצוינה כאן היא פוסט ציונות ואובדן ערכים שכאשר הם מחלחלים מתוך עמדות הכוח שבהן הם אוחזים, יש מי ששומע. משרד החוץ הפלסטיני כבר טרח לגבות את דברי השר בר לב ולהבהיר למי נתנו דבריו רוח גבית. אם השר בר לב לא ישלם במשרתו על הדברים שאמר, יהיה לכך מחיר בחיי אדם. מתנחלים ביו"ש ישלמו בחייהם. הדבר ברור לאור ניסיון העבר הכאוב, בו קברנו כה רבים מחברינו בגלל תקוות שווא שניתנו לאויבנו על ידי מי שהיו אמונים לשמור עליהם ועלינו. 

הדברים הללו מגיעים על רקע בנייה בלתי פוסקת של הפלסטינים ביו"ש של בנייה בלתי חוקית, כבישים לכפרים נדחים החוצים שטחים ישראליים ודגלי פלסטין על אתרי מורשת יהודיים היסטוריים. 

לאחר שנים בהם הימין היה בשלטון היה קל לשכוח את משמעות שלטונו של שמאל שרואה במתנחלים סרטן שצריך להסיר ומקדם מסירת חבלי ארץ לפלסטינים מתוך גישה תבוסתנית שאנו האשמים בעוד הם הקורבן. 

על ההתיישבות ושותפיה ברחבי המדינה להתעורר ולהבין שאין מה לחכות לתכנית התנתקות מוסדרת שתוצג מעל בימת הכנסת. הטון של הדברים הנאמרים, המציאות המתגבשת בשטח, מעידים כולם כאלף עדים שאנחנו כבר משלמים מחיר, כבד.