התפרעויות
התפרעויותצילום: דובר צה"ל

צה"ל משנה את מדיניות הפתיחה באש בשטחי יהודה ושומרון, כך שתאפשר לירות במיידי אבנים ובקבוקי תבערה - גם אחרי המעשה, כשהם נמלטים. כך דיווח הערב (ראשון) הכתב הצבאי של "כאן" רועי שרון.

ההוראות החדשות הופצו בשבועות האחרונים במסמך לכלל לוחמי צה"ל. הירי חייב להתבצע ב"מרחב הלחימה", כלומר מיד לאחר התקרית.

בארגון תורת לחימה בירכו על התיקון בהוראות הפתיחה באש: "מדובר בתיקון מבורך בהובלת מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט על פיו יש לפתוח באש על מחבלים זורקי אבנים או בקת"בים. חיילים שקיבלו תדריך זה הביעו שביעות רצון.

"אנו מצפים לראות ביצוע, שינוי בשטח ומחבלים מחוסלים, ולא היסוס ודרישה לאישור ממפקד האוגדה עצמו לפני ירי במחבלים ערבים זורקי אבנים כפי שקרה בחודש האחרון במקביל", הוסיפו בארגון.

יו"ר מפלגת עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר: "חבל שבצה"ל נזכרו לשנות את הוראות הפתיחה באש רק אחרי פיגועי טרור ובמחיר חיי אדם. אני מצפה שאכן הוראות הפתיחה באש ייושמו בשטח וכל מיידה שמסכן חיים ידע שאחרי זריקת אבן על יהודי הוא יקבל כדור בראש".

מתן פלג, יו''ר תנועת אם תרצו: ''אנו מברכים על השינוי הקריטי בהוראות הפתיחה באש, לאחר יותר מעשור בו קשרו לחיילי צה''ל את הידיים. כעת חיילים יוכלו לירות במיידי אבנים על אף שהם נמלטים - כל עוד הם נמצאים בשטח. מדובר בשינוי מבורך שיסייע לכוחות לעצור את ההשתוללות המטורפת של זריקות אבנים אשר פשתה בשטח בחודשים האחרונים״.

לפני כחודש פורסם בכאן חדשות על שינויים נוספים במדיניות הפתיחה באש בצה"ל. השינוי הדרמטי ביותר הוא היתר לירות לעבר גנבי אמצעי לחימה ותחמושת בבסיסי צה"ל ובשטחי אש. בגזרת יהודה ושומרון הוראות הפתיחה באש ישוכתבו כך שיהיו ברורות יותר. זאת בין השאר ברקע התנהלות של לוחמים בהפרות סדר של פלסטינים שהובילו לפגיעה בחפים מפשע. גם בגבול מצרים יש בשורה של ממש לנוכח העלייה הדרמטית במספר ההברחות משטחה.

בחודש אוגוסט עלתה ברשתות החברתיות מחאה של חיילים נגד הוראות הפתיחה באש, בטענה שהן "כובלות את ידי הלוחמים". המחאה עלתה בעקבות תקרית הירי שבה נהרג לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי בגבול רצועת עזה.

זירת האירוע החריג בירושלים
זירת האירוע החריג בירושליםצילום: שלו שלום/TPS

שני יהודים שצעדו הערב (ראשון) ברחוב נביאים קטן סמוך לשער שכם בירושלים, דיווחו למשטרה על ערבי שניסה לדקור אותם ונמלט.

כוחות משטרה הוזעקו למקום וביצעו סריקות אחר חשודים במעשה. כעבור שעה קלה נלכד המחבל הפלסטיני. אין נפגעים באירוע. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן הגיע לזירה.

המחבל צעד אחרי שני גברים חרדים, הוציא סכין מתיק, נתן מכה לאחד מהם - אך לא הצליח לדקור. הוא זרק את הסכין ונמלט. הסכין אותרה בזירה והחשוד, תושב ענאתא בשנות ה-20 לחייו, נעצר כאמור על ידי כוחות המשטרה.

מפקד המחוז ניצב דורון תורג׳מן אמר כי ״הפעילות המשולבת של הכוחות הוכיחה את עצמה במעצר מהיר של החשוד. פעילות הבטחון השוטף באזור תוגבר. צריך להמשיך בפעולות החקירה הנדרשות ולהמשיך להנחות את השוטרים על המשך דריכות מבצעית גבוהה. נמשיך לפעול בנחישות נגד כל איום ולפעול לשמירה על שלום הציבור ובטחונו".