מתן כהנא
מתן כהנאצילום: יצחק קלמן

השר לשירותי דת מתן כהנא השתתף היום (שני) בכנס "יישוב סכסוכים בצל האתגר הדמוקרטי" באוניברסיטת בר אילן.

"אלו ימים משמעותיים עבור זהותה היהודית של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי. אני נמצא היום בתפקיד מהחשובים, מרכזיים והמשמעותיים שמילאתי במהלך חיי. לא פחות מלוחם בסיירת מטכ"ל, טייס קרב או מפקד טייסת", פתח השר כהנא בדבריו.

הוא הוסיף, "לצערי הרב, כשמדברים על יחסי דת ומדינה בישראל, קיימת כבר שנים תפיסה עמוקה ורחבה שכותרתה אחת: 'הכל או כלום'. חסידיה מאמינים כי יש להכריז מלחמת חורמה על כל שינוי בסטטוס-קוו. בכל הכוח ובכל האמצעים. הם לא מוכנים לבחון שום אפיק של שינוי נדרש או הגעה להסכמות".

"אמר לי פעם אחד מחברי הכנסת החרדים: 'אנחנו נלחמים על כל מילימטר של הסטטוס קוו ומשאירים לקב"ה את השאר'. הדרך הזו, שממשלות ישראל אימצו בשל נסיבות פוליטיות במשך שנים, הובילה לכרסום אדיר בזהותה היהודית של המדינה, משום שאת החלל העצום שהמדיניות הזו השאירה, מילאו בתי המשפט וארגונים שמטרתם העיקרית לא היתה בהכרח לשמר את זהותה היהודית של המדינה, בלשון עדינה", אמר כהנא.

הוא ציין כי "מחיר נוסף אותו שילמנו על מלחמות הדת האלה כבד לא פחות. במקום שהיהדות תהיה הגורם שמאחד את כולנו כמו שהיא צריכה להיות, היא הפכה למוקד של שסע ומריבות בעם".

לדעת השר לשירותי דת, "רק בדרך של דיאלוג והסכמות רחבות נוכל גם לחזק את זהותה היהודית של המדינה וגם לאחות את השסעים שנגרמו במהלך השנים. הגיע הזמן לנצח במערכה על דמותה היהודית של מדינת ישראל. בעזרת ה', אני אמשיך להשתדל לקדש שם שמיים, להרבות יהדות ולעשות את זה בהבנה ובהסכמה רחבה".