איילת שקד
איילת שקדצילום: יוני רייף

שרת הפנים איילת שקד הכריזה היום (ג'), בהמלצת מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש, על 7 רשויות מקומיות נוספות בישראל: חבל מודיעין, כפר שמריהו, סביון, חוף הכרמל, חדרה, רמת השרון ורמת ישי כ'רשויות איתנות'.

לאחר ההכרזה זוכות הרשויות האיתנות לשורה של הקלות מבחינת האסדרה של משרד הפנים, ובין היתר – פטור מקבלת אישור שרת הפנים לביצוע עסקאות מקרקעין, אישור תקציב, העברה בין סעיפים בתקציב, פטור מקבלת אישור שרה למחיקת חובות ועוד.

הרשויות הוכרזו כאיתנות בהתאם לחוק פקודת העיריות סעיף 232 א' וסעיף 34 לפקודת המועצות המקומיות לפיהם יכריז שר הפנים על רשות מקומית כרשות מקומית איתנה באם התקיים לגביה שהיא עומדת בתנאים האמורים: התנהלות תקינה, נטולת גרעון שוטף על פי הדוחות המבוקרים ונטולת מענק איזון.

בנוסף ולאור העובדה שמשרד הפנים רואה ברשות איתנה ככזאת המסוגלת לנהל את ענייניה באופן עצמאי וע"פ כללי מינהל תקין ולא רק בתחומי הכספים, נבחנים על ידי המשרד פרמטרים נוספים המהווים מדד נוסף ונלווה לבדיקת עמידתה של הרשות בתנאי ההכרזה.

אל מול ההקלות בפיקוח, קיימים בחוק מנגנוני בקרה שנועדו לוודא כי רשות שהוכרזה כאיתנה מממשיכה לתפקד כראוי גם ללא פיקוח הדוק של משרדי הממשלה הרלוונטיים. במקרה שיתברר כי רשות שהוגדרה איתנה איננה ממשיכה להתנהל בצורה תקינה, רשאית שרת הפנים להוציא את אותה הרשות מרשימת הרשויות האיתנות.

כיום ישנן 30 רשויות איתנות, כולל גבעת שמואל שהוכרזה אתמול, ואליהן תצטרפנה כעת 7 הרשויות נוספות: חבל מודיעין, כפר שמריהו, סביון, חוף הכרמל, חדרה, רמת השרון ורמת ישי.

כמו כן, לאחר שנבחנו הקריטריונים לגבי מועצה אזורית חוף השרון ונמצא כי אינה עומדת בתנאים בסעיף 232 א' לחוק לפיו "בשלוש השנים שקדמו לשנת הכספים לא צברה גירעון שוטף בכל אחת משנות הכספים האמורות על פי הדוחות המבוקרים לשנים אלה" שכן עפ"י דוח מבוקר 2019 הרשות סיימה בגרעון של 628 אלש"ח, הוחלט כאמור על גריעת המועצה מרשימת הרשויות האיתנות.

שרת הפנים איילת שקד: "אני גאה ונרגשת להכריז היום על חבל מודיעין, כפר שמריהו, סביון, חוף הכרמל, חדרה, רמת השרון ורמת ישי כ'רשויות איתנות', זאת בזכות ההתנהלות הטובה והעצמאית שלהן.
רק לפני חודש אישרנו בהחלטת ממשלה מהלך של ביזור סמכויות מהשלטון המרכזי למקומי, וככה בדיוק נראה השלב הראשון. אני בטוחה שעם העצמת הסמכויות החדשות שניתנות להן והסרת החסמים, הרשויות יצליחו להעניק שירות טוב יותר לתושבים במגוון תחומים".

מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש: "קביעת מעמד רשויות איתנות והאופן בו הן מתנהלות כרשויות עצמאיות, ומקבלות החלטות, זו ביזור סמכויות הלכה למעשה. בהתאם להחלטת הממשלה שהעבירו ראש הממשלה ושרת הפנים, אנו בוחנים דרכים נוספות לביזור הסמכויות הרחב בו אנו תומכים ואליו אנו חותרים.
אני מברך את הרשויות שבהתנהלותן הנכונה זכו להצטרף לרשימת הרשויות האיתנות ואני מקווה כי רשויות נוספות יוכיחו התנהלות תקינה ויצטרפו לרשימה המכובדת של 36 הרשויות הנוכחיות".