הרב שאול עבדיאל עם הרב ולדמן
הרב שאול עבדיאל עם הרב ולדמןצילום: טובאל עבדיאל

גשם זלעפות ירד בעיר האבות קרית ארבע, חזרתי מקניות בסופר דקל וידי עמוסות שקיות כבדות. חשתי בפנסי רכב המגיעים מאחורי והתפללתי בליבי שלא אקבל ממנו "שפריץ" הגון.

הרכב עצר לידי ומתוכו יצא יהודי מבוגר ופתח מהר את תא המטען, לא הבנתי מה בדיוק קורה, ומידי נלקחו בעדינות רבה השקיות הכבדות והונחו אחר כבוד בתא המטען. הרמתי את עיני ומבין טיפות הגשם המכסות את משקפי ראיתי את מו"ר הרב הגאון הרב אליעזר ולדמן מסיים את העמסת השקיות.

"תכנס ר' שאול", אמר לי בטבעיות, נכנסתי בשקט לא אופייני לי, ואמרתי לרב, "לא נעים לי הרב, אני לא רוצה להטריח וגם לא נעים לי שאני מרטיב לרב את הרכב". "אתה לא מטריח" ענה לי בקולו הרך והעדין והאיטי, "אני מקיים מצווה מדאורייתא של הכנסת אורחים לרכבי", הוסיף. "בימינו מקיימים את המצווה הזו בעצירת טרמפים", אמר בעליזות של מקיים מצווה בחדווה.

אם הייתי צריך לכתוב סיפורים על מידותיו הטרומיות ועשיית החסד של מו"ר הרב אליעזר ולדמן, הייתי כותב סדרת ספרים עם כמה כרכים.    

מו"ר הרב ולדמן היה אחד מבני עלייה מיוחדים היודעים לחבר בין שמים לארץ. מחד לימד אותנו הרב אורות הקודש ומאידך גם החליט מה צבע הכיסאות בבית המדרש. 

אבל הדבר המיוחד ביותר שאוכל לומר עליו - שהוא היה גאון. גאון במידות טובות, גאון בחסד.
היום כבר יודעים שיש כמה סוגי אינטליגנציות (מכירים כיום 8), מהרב ולדמן למדנו שיש עוד סוג של גאונות, גאונות של חסד, זוהי הגאונות בה ניחן אברהם אבינו, זוהי הגאונות אותה חיפש עבדו אליעזר בכלה המיודעת לבן אדוניו, וזוהי הגאונות אותה לימד אותנו הרב הגאון אליעזר ולדמן.

את הדבר אומנם למדנו מהרב ולדמן בפסקא של הרב קוק (אורות הקודש ח"ג עמוד שיג), אולם למדנו בעיקר מאורחות חייו.
זכיתי "לצקת מים" על ידי הרב ולדמן, להיות כבן בית אצלו, הרב היה לי כאַב (הזכיר לנו רבות את דברי הגמרא בסנהדרין יט ע"ב "כל המלמד בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו"), באלפי השעות שהייתי לצידו ראיתי הלכה למעשה איך נראה גאון אמיתי, גאון בחסד.

אני נוהג לומר לתלמידי שיש לי שני רבנים עליהם אני אומר שהם מורי ורבותיו (שאר הרבנים שמהם למדתי אני מכנה "אחד מרבותיו"). מורי ורבי בהלכה הרב דב ליאור ומורי ורבי בהדרכה הרב אליעזר ולדמן. ההדרכה שאני לוקח ממנו לכל החיים, היא לעשות חסד ולהיות טוב. "וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד (מיכה ו, ח).


הכותב: הרב שאול עבדיאל, משמש כר"מ בישיבת צביה הר ברכה וכמלווה רוחני מטעם עמותת נצח יהודה לחיילים חרדים. למד בישיבת ההסדר ניר בקרית ארבע והיה תלמיד קרוב אל הרב אליעזר ולדמן זצ"ל. מעורכי הספר "וישלחהו מעמק חברון" שהוציא הרב ולדמן.