מתן כהנא
מתן כהנאצילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

החלק הראשון של רפורמת הכשרות שיזם השר לשירותי דת מתן כהנא ייכנס הבוקר (ראשון) לתוקף.

בעיתון 'ישראל היום' דווח כי במסגרת הפעימה הראשונה של הרפורמה, תוכל כל מועצה דתית לספק שירותי השגחה בכל מקום בישראל, דבר שנקבע בהסכם הקואליציוני.

בעוד שנה בדיוק תושלם הרפורמה באופן מלא, עם פתיחת שוק הכשרות לחלוטין לתאגידים פרטיים, שיספקו שירותי השגחה במקום המועצות הדתיות.

"השלב הראשון של תוכנית הכשרות, שתסדיר את מערך הכשרות של מדינת ישראל, נכנס כעת לתוקף", אמר השר לשירותי דת, מתן כהנא. הוא ציין כי תוכנית זו "תצעיד את המערך קדימה אל עבר כשרות מהודרת, מפוקחת ומוסדרת יותר. מהיום, מסעדות ומפעלים יוכלו לבחור מאיזו מועצה דתית הם יוכלו לקבל את תעודת הכשרות שלהם. הכנסת תחרות למערך הכשרות תפסיק את הקיפאון ששרר בתחום הכשרות בעשורים האחרונים".

לפני כמה חודשים הודיעו במועצת הרבנות הראשית על חרם על התוכנית, ועל איסור למתן כשרות בעיר אחרת, והם מקווים שהדבר יגרום למועצות הדתיות לא לממש את אפשרותן לתת כשרות מחוץ לאזור סמכותן המקורי. מובילי ההתנגדות אומרים גם כי יש מחסור בתקנים למפקחי כשרות, כך שגם אלו שירצו להתרחב מחוץ לערים שלהם יתקשו לעשות זאת.

במשרד לשירותי דת מקווים כי בדומה לפתיחת אזורי הרישום לנישואים לפני כמה שנים, דבר ששיפר באופן דרמטי את השירות לצרכנים, גם במקרה הזה פתיחת אזורי הכשרות תשפר את השירות, ותמנע התעמרויות מיותרות כפי שהיה במקרים שונים בעבר.