מתן כהנא
מתן כהנאצילום: שריה דיאמנט

בוקר חדש בישראל.

היום יתחיל השלב הראשון של תוכנית הכשרות אשר תסדיר את מערך הכשרות של מדינת ישראל ותצעיד אותו קדימה אל עבר כשרות טובה יותר, כשרות מפוקחת יותר, כשרות מסודרת יותר.

החל מהיום יוכלו בעלי המסעדות, המפעלים, המרכולים וכל עסק לייצור ומכירת מזון לבחור איזה רב עיר (באמצעות מועצה דתית) יעניק להם תעודת כשרות.

האפשרות שכל רב עיר, באמצעות מועצה דתית, יוכל להעניק כשרות בכל שטח בישראל גם אלו שמחוץ לשטח המוניציפלי של העיר שלו, פותחת את שוק הכשרות לתחרות. הכנסת תחרות למערך הכשרות תשחרר את הקיפאון ששרר בתחום הכשרות בעשורים האחרונים.

התחרות בין נותני הכשרות תוביל למתן שירות טוב יותר, רציני יותר, מוקפד יותר ונוח יותר לבעלי העסקים.

אך מעבר לבעלי העסקים, תוכנית הכשרות תביא לכך שיותר ויותר אזרחים בישראל יאכלו כשר, כי ככל שמערך הכשרות יהיה הדוק ומגוון יותר כך האזרחים יוכלו לזכות ביותר מקומות כשרים שיהיו מפוקחים כראוי.

מעל לכל אלו חשוב לציין כי תוכנית זו תהיה גורם משמעותי לחיזוק כוחה של הרבנות הראשית לישראל. בעוד שנה בדיוק, כשתסתיים תקופת המעבר ותכנית הכשרות תיכנס לתוקף במלואה, הרבנות הראשית תהפוך לגוף מפקח עם סמכויות רחבות. כשהרבנות תהפוך לגוף המפקח מערך הכשרות יעבוד בצורה יעילה שתבטיח לכולנו כשרות טובה ומהודרת יותר.

השנה הקרובה היא שנת התארגנות לקראת כניסת תאגידים פרטיים לשוק הכשרות. פתחנו את שוק הכשרות לתחרות עבור אלו שמעוניים בכך ולא יכלו לעשות זאת עד היום. מטרת התכנית אינה לגרום לבתי עסק לעבור מכשרות הרב המקומי לכשרות אחרת אלא לאפשר זאת במקומות בהם יש צורך בכך בשל כשלים שקיימים במערך הכשרות המקומי.

בעז"ה תכנית הכשרות תביא לאזרחי ישראל כשרות טובה יותר.