מרכז "אלרום"
מרכז "אלרום"צילום: ישראל הדרי

אוניברסיטת תל אביב וחיל האוויר השיקו את המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגית אוויר וחלל באוניברסיטת תל אביב, מרכז "אלרום".

המרכז החדש, הראשון מסוגו בישראל, ירתום את עולם המחקר והידע כדי לקדם תחומים מגוונים הנוגעים להתוויית מדיניות ואסטרטגית אוויר וחלל (Air And Space Power) במדינת ישראל.

הטקס התקיים באוניברסיטת תל אביב בראשות נשיא האוניברסיטה פרופ' אריאל פורת ובמעמד מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין.

במהלך הטקס חתמו פרופ' פורת והאלוף נורקין על מסמך עקרונות משותף שמדגיש כי "בכך נוצרה מסגרת מחקר רב תחומית לקידום הידע התיאורטי והמעשי בנושא מדיניות ואסטרטגיית אוויר וחלל, לעידוד קשרים פוריים בין התעשייה, עמותות וארגונים, גופי ממשל ומערכת הביטחון לבין האקדמיה, לפיתוח ההוראה, ולפיתוח עתודה של חוקרים בתחום חשוב זה".

המרכז החדש הוא נדבך נוסף בחזון האוניברסיטה לקידום מחקר פורץ דרך, רב תחומי, המשלב את מיטב החוקרים של האוניברסיטה יחד עם התעשייה עתירת הידע והקהילה. מרכז זה מצטרף למרכזים רב תחומיים אחרים אשר הוקמו במהלך השנה האחרונה, בהם המרכז לחקר מגפות, המרכז לחקר שינוי האקלים, המרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים, והמרכז לחקר הזדקנות.

הקמת המרכז מהווה נדבך משמעותי גם בחזון חיל האוויר להקים תשתית לאומית - מחקרית - אקדמית בתחום עוצמת אוויר וחלל, על מנת לרתום את הידע המדעי לתועלת חיל האוויר, לעידוד החשיבה היצירתית, החשיבה הביקורתית ולהאצת קליטת חדשנות בתפיסות העולם של חיל האוויר.

בראש המרכז יעמוד פרופ' אביתר מתניה, לשעבר מייסד וראש מערך הסייבר הלאומי של ישראל, וכיום ראש התוכנית הבינלאומית לסייבר, פוליטיקה וממשל באוניברסיטת תל אביב. מרכז המחקר ישלב מחקר תיאורטי עם מחקר יישומי ויפעל במסגרת הפקולטה למדעי החברה, אך יערב גם חוקרים מהפקולטות להנדסה, מדעים מדויקים ורפואה ויהווה תשתית לקידום מחקר רב תחומי בנושאי אוויר וחלל.

במסגרת זו, המרכז יפתח, לאורך זמן, עתודה של חוקרים וימסד בישראל עיסוק אקדמי שיטתי בנושא. המרכז אף יעודד סטודנטים להתמחות בתחום אוויר וחלל, הן סטודנטים המשתייכים לעמותות וארגונים, גופי ממשל ומערכת הביטחון, והן סטודנטים המעוניינים להשתלב בתעשייה בתחומים חשובים אלה.

בחיל האוויר המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגית אוויר וחלל יסייע לפתח את תשתית הידע האקדמי בחיל. המחקרים האקדמיים שיבוצעו במרכז עשויים לסייע לפיתוח והתאמה של תפיסת ההפעלה ותורות הלחימה של החיל, וכן של תהליכי בניין הכוח החילי. כך גם כלים מתודולוגיים לחשיבה אווירית מקצועית, מופשטת ומעשית שיפותחו בידי חוקרי המרכז. מרכז המחקר יהווה כבר בעתיד הנראה לעין, מוקד לשיתוף פעולה מחקרי בין לאומי עם מוסדות אקדמיים, מכוני מחקר וחילות אויר מהעולם.

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת: "תחום האוויר והחלל הוא חשוב ומבטיח מבחינה חברתית ומדעית. באוניברסיטת תל אביב יש חוקרים רבים העוסקים בתחום זה מנקודות מבט שונות ומגוונות, והמרכז החדש שהקמנו יתרום רבות לקידום ופיתוח התחום הן במחקר והן בהוראה. לאוניברסיטת תל אביב שיתופי פעולה מחקריים רבים עם התעשייה ועם גופים ציבוריים. אלו משביחים את המחקר והופכים אותו לרלוונטי יותר. במרכז החדש שהקמנו ייקחו חלק גורמים רבים נוספים, הבאים מהתעשייה ומהאקדמיה בארץ ובעולם, וכך יקדמו את חקר האוויר והחלל".

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין: "היום אנחנו פורצי דרך וחלוצים במגוון רחב של נושאים מבצעיים, שרובם ככולם התפתחו לאור אתגרי השכונה המזרח - תיכונית. וכך, ביחד עם גופי המודיעין הכח האווירי הופך למענה המרכזי באתגרי הביטחון. לחימה בטרור מהאוויר, יכולות העליונות האווירית, מערך כלי טיס מאוישים מרחוק, מערך הגנה אווירית המתקדם בעולם, ושלוש טייסות- F-35 הם רשימה חלקית של נושאים בהם חיל האוויר ביחד עם התעשיות הביטחוניות בישראל - הינו מוביל וחלוץ.

''החזון שהניח בן גוריון, וההבנה שלו בשפתו שמימד האוויר הינו 'מלכות חדשה שעלינו לכבוש' - מקבל צורה והופך לממשי. אולם, אל לנו לנוח על זרי הדפנה. רק תחקור נוקב בשגרת הפעילות - ישמר אותנו חדים ומוכנים. ואילו בבואנו להרים מבט לעשורים הבאים - אנו נדרשים ליותר מתחקיר איכותי. אנחנו מחויבים להרחיב העיסוק לעולם האקדמי, לשיטות המחקר שהתפתחו באקדמיה הישראלית, באוניברסיטת תל אביב. אנחנו נדרשים להתניע מחקרים צבאיים ואזרחיים בנושאי אוויר וחלל - שיפתחו עבורנו אופקים חדשים להתקדם לעברם''.

נורקין הדגיש כי ''פתיחת המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגית אוויר וחלל המשלב אנשי אקדמיה ואנשי חיל האוויר, הוא הפיכת חזון למציאות - זהו צורך ממשי הנובע מהעלייה במורכבות שדה הקרב והאתגרים המבצעיים, שמחייבים את אנשינו למטען ידע צבאי עמוק יותר במטרה להמשיך להבטיח את מעמדו של חיל האוויר כחיל מוביל בעולם".