מנהרת קרליבך
מנהרת קרליבךצילום: כפיר סיוון

צומת קרליבך הידוע גם כצומת מעריב השתנה ללא הכר בשנים האחרונות ועבר מהפך כולל: כחלק מפיתוח דרך בגין החדשה, יהווה הצומת ציר עירוני מרכזי שיכלול תחנה תת-קרקעית של הרכבת הקלה (תחנת קרליבך בקווים האדום והירוק), נתיבי תחבורה ציבורית, שבילי אופניים, מדרכות רחבות ופיתוח אורבני מתקדם. במנהרות עתידים לחלוף יותר מ- 1000 כלי רכב מדי שעה – בכל כיוון.

הבוקר נחנך החלק הראשון בצומת המשודרג - פתיחת שיקוע ומנהרות להקלת התנועה בין הרחובות יצחק שדה, לינקולן וקרליבך.

עלות ביצוע המנהרות היא כ-170 מיליון שקלים, ועוד כ-50 מיליון שקלים להקמת התחנה עצמה, כאשר העבודות בוצעו על ידי חברת נת״ע כחלק ממכלול העבודות בתחנת קרליבך והצומת.

עבודות הפיתוח הסביבתי בוצעו וימשיכו להיות מבוצעות על ידי חברת אחוזות החוף במסגרת פרויקט דרך בגין החדשה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי "פתחנו היום עוד אפשרות לכולנו לנוע. למטה במנהרה ינועו המכוניות, מה שיאפשר שכל השטח שמעליה, שעד היום היה מוקדש לרכבים פרטיים ישמש הולכות והולכי רגל, רוכבות ורוכבי אופניים ובהמשך גם נקודה משמעותית של תחנות מעבר לרכבות הקלות".

"השינוי החל לפני 7 שנים כשישראל כץ עמד כאן ופוצץ את גשר מעריב, ולשמחתי היום, אחרי עבודה מאומצת של העיריה, ראש העיר וחברת נת"ע, אנחנו עושות ועושים שינוי גדול שיאפשר יותר מקום לאלטרנטיבות שאינן רכב פרטי, יותר קישוריות ויותר אופציות להגיע בחיים ממקום למקום. כמי שמאמינה מאוד בשיתופי פעולה עם ראשי הרשויות, אני שמחה על שיתוף הפעולה עם ראש העיריה, רון חולדאי בפרוייקט הזה ובכלל, ומחזקת את מנכ"ל נת"ע שאחראי על קידום מהיר של פרויקט הרכבות הקלות ובהמשך גם של המטרו שיהיה כאן", הוסיפה השרה.

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי ציין כי "פתיחת מנהרות צומת קרליבך היא תזכורת נוספת לכך שעבודות טיבן להסתיים, ולהשאיר אחריהן תשתית תחבורתית נהדרת. זוהי סנונית ראשונה של שיפור עצום במרחב הציבורי לקראת כניסת הרכבת הקלה: במקום גשר מאסיבי שחוסם את הנוף - כלי הרכב והרכבת הקלה יורדים אל מתחת לפני הקרקע, והמרחב הציבורי נפתח להולכי הרגל והרוכבים. אני מברך על שיתוף הפעולה המצוין עם שרת התחבורה מרב מיכאלי ושמח על כך שנחנוך יחד את פירות העבודה המאומצת של משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו. תודה לתושבות ותושבי תל אביב-יפו על אורך הרוח והסבלנות – צומת קרליבך חוזר אל המפה! ובסוף השנה נחנוך יחד גם את הקו האדום של הרכבת הקלה – מבת-ים ועד פתח תקווה".

חיים גליק, מנכ"ל נת"ע סיכם, "פתיחת המנהרה היא סנונית נוספת בדרך למהפכה התחבורתית שתגיע כבר השנה לגוש דן - הקו האדום ברכבת הקלה. בו בעת נתע מקדמת בכל הכוח את הקווים הירוק והסגול, והדבר מורגש במקומות רבים. למרות ההפרעה אני מבקש לזכור, כי בסופו של יום תעמוד לרשות הנוסעים רשת רכבות מהירות בטוחות ונוחות. אני מבקש להודות לשרת התחבורה ומשרדה על האמון בנת"ע לראש העיר תל אביב על הסיוע ושיתוף הפעולה בקידום הפרויקט, ואחרונה חברת דניה סיבוס שהקימה ובנתה את השיקוע".