בבית החולים
בבית החוליםצילום: שמור במערכת

ארגון חוננו שלח בקשה לניצב אברהם ביטון, מפקד מחוז מרכז במשטרת ישראל, בדרישה לחקור את הלינץ' ברעננה ואף לערב את השב"כ בחקירה. במחוז השיבו כי מדובר ב"קטטה שהגורמים והאחראים לה שנויים במחלוקת בין המעורבים".

בחוננו תקפו את תשובת המחוז. עו"ד חיים בלייכר המייצג את שני הפועלים היהודים שהיו מטרת הלינץ' מסר: "חבל מאוד שמחוז מרכז של משטרת ישראל מאפשר את המשך המחדל המשטרתי ומתייחס אל אירוע ניסיון הרצח ההמוני כ'קטטה'.

"נפגעי העבירה לא נקראו עד כה למסדר זיהוי כנגד המחבלים, כמעט חודש לאחר הלינץ', למרות שפרטי השוהים במקום ניתנים לברור בנקל. ככל שהזמן עובר וטרם נעצרו המחבלים המחדל המשטרתי גדל, וביטחונם של אזרחי ישראל ממשיך להיות מופקר. אנו קוראים למשטרה להתעשת", הוסיף בלייגר.

במכתב הראשוני שנשלח למפקד המחוז בבקשה לערב את השב"כ בחקירה פורט כי האירוע החל כאשר שני עובדים יהודים הגיעו לאתר העבודה ברעננה על מנת לבצע את עבודתם. השניים בקשו להיכנס למעלית המצויה באתר, כשהם נושאים את ציוד העבודה שלהם. בהתחלה, סירב מפעיל המעלית לאפשר את כניסתם למעלית, תוך שהוא חוסם את הכניסה בגופו. לאחר הפצרות של השניים, שהבהירו כי המתינו ממושכות למעלית, זז לבסוף המפעיל ממקומו ואפשר את כניסתם.

"כשנכנסו למעלית, פגשו בשלושה בני מיעוטים שכבר היו בפנים", מציין עו"ד בלייכר במכתבו. "כך, החלה המעלית בנסיעתה, כאשר שני המותקפים בתוכה, לצד בני המיעוטים ומפעיל המעלית. במהלך הנסיעה החלו בני המיעוטים לקנטר ולדחוף את השניים ולהכותם. לאחר מספר דקות, כאשר המעלית נעצרה, ניסו השניים להימלט ממנה מייד עם פתיחתה. אלא שמפעיל המעלית נטל מוט ברזל ארוך והשליכו לעבריהם. מוט הברזל פגע בקיר בעוצמה, חזר לעבר המפעיל ופגע בראשו".

על פי התיאור של השניים, בשלב זה ניסו השניים להתרחק מהמקום, והתקשרו אל מנהלי העבודה, על מנת שיחלצו אותם. באותו הזמן החל המון פועלים להתאסף ולהגיע למקום בו עמדו השניים. במכתב, מציין עו"ד בלייכר כי "ההמון התאסף מרחבי האתר ואף מקומות שונות של המבנה הנבנה באתר. חלק מההמון אחזו בחלקי ברזל וכלי עבודה, מכל הבא- ליד".

בהמשך המכתב הוזכרה גם את מעורבותו של מנהל העבודה באתר בלינץ' "השניים החלו לצעוק, בניסיון להרתיע את ההמון מלהתקרב אליהם. הם הבחינו באחד ממנהלי העבודה באתר, בשם באהה, מתקרב אליהם. המותקפים קראו לעברו שיעצור את עובדיו מלפגוע בהם, אך לתדהמתם הוא אחז בעת חפירה והחל לתקוף אותם בעצמו".

"מייד לאחר מכן", תיאר עו"ד בלייכר "הסתערו עשרות התוקפים האלימים וביצעו בהם לינץ' של ממש, כשהם חובטים בכל חלקי גופם באמצעות החפצים שאחזו בידיהם". כתוצאה מכך, אחד מהמותקפים אשר חבש קסדת מגן לראשו, ניצל מפגיעות ראש. לעומתו, מתאר עו"ד בלייכר, התוקפים הצליחו להוריד את קסדתו של המותקף השני והיכו אותו בראשו בחפצי המתכת שבידיהם. "ההמון המשיך והפליא בהם מכותיו, בכל חלקי גופם, בין בידיים ובין באמצעות חפצי מתכת. המכות הגיעו מכל כיוון ובלא הפסקה. השניים חשו כי אלו הם רגעי חייהם האחרונים, שכן לא מצאו כל הפוגה מהמכות הקשות, וחזו בעיניהם מלאות השנאה וצימאון הדם של התוקפים. הרצח הניבט מאותן עיניהם, נחרט היטב בזיכרונם של השניים", נכתב.

"רק הגעתו של מנהל העבודה של השניים, כשהוא חמוש באקדחו האישי, שמה קץ לתופת", ציין עו"ד בלייכר "התוקפים האלימים, שלא הייתה להם עד לאותה השנייה כל כוונה לחדול מלהכות את השניים במלוא המרץ, הבחינו במנהל העבודה אוחז באקדחו והחלו לברוח במהירות מהמקום".

בעקבות כך, פונו שני העובדים היהודים לבית החולים כשהם סובלים מחבלות בכל חלקי גופם. אחד מהם השתחרר לאחר מספר שעות מביה"ח, ומייד ניגש אל תחנת המשטרה בכפר סבא על-מנת להגיש תלונה. אז, הופתע לגלות כי קצין החקירות הורה לחקור דווקא אותו תחת אזהרה, ולשולחו למעצר בית בן חמישה ימים.
הפצוע השני סבל מארבעה חתכים עמוקים בראשו, ומספר מכות יבשות נוספות בראשו, והוא השתחרר ביום שלמחרת מביה"ח, להתאוששות בביתו. בהמשך, בשל החמרה במצבו הרפואי, פונה שוב לבי"ח. כשהגיע לתחנת המשטרה בכפר סבא על- מנת להגיש תלונה נחקר גם הוא תחת אזהרה, ונשלח למעצר בית בן חמישה ימים.

בהמשך המכתב ציין עו"ד בלייכר כי על פי הידוע לארגון, אין עצורים מבין מבצעי הלינץ' בידי המשטרה. כמו כן, חרף חלוף הזמן, טרם נקראו המותקפים למסדרי זיהוי, אף שציינו בפני החוקרים כי באפשרותם לזהות רבים מן התוקפים. בנוסף, חברת 'אלקטרה' מחזיקה בידה את רישום הנוכחות באתר במועד האירוע.

"נראה כי האירוע החמור לא זוכה לחקירה מעמיקה וממצה כראוי" כתב העו"ד למפקד המחוז. "יתר על כן, על פניו, נראה שחקירת המשטרה מתמקדת דווקא בשאלת התגרה במעלית, אך כמעט ומתעלמת מאירוע האלימות ההמוני, שנעשה בידי עשרות תוקפים שאינם קשורים כלל לאירוע התקיפה במעלית. אירוע זה יכול היה בנקל להסתיים במותם של השניים", הוסיף. לדבריו "גם אם אין בחומר הראיות כדי להכריע בן הגרסאות הנוגעות לאשר נעשה במעלית, יש לחקור באופן ממצה וממוקד את החלק החמור ביותר באירוע – תקיפה אלימה והמונית, בצוותא חדא על ידי עשרות משתתפים".

"כמו כן, אין להעלים עין מהיות התוקפים בני מיעוטים, שעשו כולם אגודה אחת על מנת לפגוע פגיעה משמעותית בגופם של שני פועלים יהודיים. בכך, יש בסיס של ממש לחשד לפיו בבסיס אירוע זה מניע גזעני, שמשך וחיבר את כל אותו המון אדם לשלב ידיים ולפעול יחידיו, מבלי כל סיכום מקדים", ציין בלייכר.

לסיום כתב עו"ד בלייכר כי אירוע בסדר גודל שכזה, אין מקומו להיחקר, בכל הכבוד הראוי, בתחנה מקומית. יש להעביר את חקירת האירוע לידי ימ"ר מרכז ולשתף בה גם את השב"כ, כגוף האמון על הגנת הציבור מפני אלימות על רקע גזעני- לאומני. "אבקש מכבודו להורות לימ"ר ליטול לידיו את חקירת התיק לאלתר, ולהביא למעצר ומיצוי הדין של התוקפים", ביקש עו"ד בלייכר בסיום מכתבו. כאמור, במחוז השיבו כי מדובר באירוע 'קטטה'.