הרב ניר אביב, אב"ד וממייסדי רשת 'לכתחילה' והרב אריאל בראלי אב"ד ברשת התארחו באולפן ערוץ 7 לקראת שבת פרשת משפטים, כדי לספר על ההתעוררות של הציבור להשתמש בכלי שהם מציעים.

הרשת פונה לבתי דין מקצועיים לממונות ומאגדת למעלה מ-30 בתי דין בכל רחבי הארץ מתוך רצון לייצר סדרי דין, שקופים וברורים לציבור.

הרב ניר אביב מסביר כיצד היא נולדה. "עשינו סקר כדי לבדוק למה אנשים לא באים לבתי דין לממונות. מצד אחד אנשים אמרו שהם רואים חשיבות להחזרת דיני התורה ומצד שני הם לא מגיעים כי הם חושבים שההליך לא ברור וחוששים שאי אפשר לאכוף את ההחלטות".

"הקמנו מערך מאוד מסודר, עם סדרי דין ברורים, דיינים עם השכלה בכל הנושאים עכשווים ומקיימים משא ומתן על יישום תוכנה שכל בעל דין יוכלו לעבוד בממשק אינטרנטי, בדיוק כמו בבתי המשפט", הוא מוסיף.

לדבריו, "יש לנו כיום 36 בתי דין, רק השבוע הוספנו שניים והתנופה נמשכת. אנחנו מאמינים שזו בשורה חדשה, להתחיל מהלך שיראה אלטרנטיבה למי שמחפש כזו למערך הרגיל של בתי המשפט. אצלנו ההליך זול יותר, מהיר יותר כי אנחנו מתחייבים להחלטה בתוך חודשיים, פסקי הדין מנומקים, הדיינים נותנים את מלוא הכבוד לבעלי הדין ולבאי כוחם ושומרים על הפרטיות שלהם באופן הכי הדוק".

הרב אריאל בראלי מציין, "אנחנו בשבוע של פרשת משפטים הסמוכה למתן תורה. התורה רואה חשיבות גדולה בכך שאנשים באים להתדיין על פי משפט תורה, אך היא כוללת גם הנחיה לקחת את מנהג המדינה ולשלב אותו בתוך משפט התורה. זו האמנות שיש כאן, מצד אחד לשמור על היסודות הבסיסיים שקיבלנו בסיני ומצד שני לתת להם את המעטפת של המנהג הקיים. הדבר דורש מהדיינים גם הכשרה תורנית וגם הכשרה מקצועית ואנחנו מנסים לייצר מקום כזה שעוסק במציאות המודרנית".

הוא מרגיש שהציבור מעוניין בבתי הדין המוצעים לו. "המדינה רצתה להוריד את העומס בבתי המשפט וקבעה חוק בוררות לפיו כשיש בורר מוסכם לשני הצדדים זה כמו פסק דין של שופט. בעלי הדין חותמים על שטר בוררות ונותנים תוקף להחלטות".

"פנייה היא לציבור הדתי הלאומי קודם כל, שרואה במדינה ראשית צמיחת גאולתנו וחלק מהאמונה הזו היא לתת כוח למשפט התורה. ככל שאנחנו בטוחים בעצמנו יותר עוד ועוד קהלים מתקרבים. ראינו בבית הדין בשדרות קהלים נוספים שביקשו להתדיין בפנינו ולא בבית המשפט, כי יש להם אמון במערכת שלנו. בעלי הדין מרגישים ששמעו אותם, גם אם לא קיבלו בסוף את דעתם".

הרב ניר אביב מסכם, "ישבנו עם הרב הראשי הרב דוד לאו והראינו לו את האתר של 'לכתחילה' וביקשנו ממנו שיוציא קריאה לציבור ללכת והתדיין בבתי דין כאלה והוא הוציא יחד עם הרב הראשי הרב יצחק יוסף מכתב בנושא לקראת שבת פרשת משפטים".