דני דיין
דני דייןצילום: Gershon Elinson/Flash90

לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שיערך בסוף החודש, התכנסו היום (שני) למעלה מאלף בני נוער מכל רחבי הארץ וממחוז חיפה בפרט, בכנס שעסק בנושא "מגפת האנטישמיות העולמית".

הכנס תורגם בצורה סימולטנית לשפות אנגלית, ערבית ורוסית על מנת לאפשר לתלמידים מכל מרחבי המדינה לקחת חלק והשתתף בו.

יו"ר יד ושם, דני דיין אמר באירוע, "התפקיד שלנו כמדינה היא לדרוש ממנהיגי העולם לפעול מיידית, בעוצמה ובחוזקה כנגד כל גילוי האנטישמיות. אנחנו יודעים מהניסיון ההיסטורי לאילו ממדים מפלצתיים אנטישמיות יכולה להתפתח. על מנהיגי העולם ליטול אחריות על מקרי האנטישמיות המתרחשים במדינתם ולפעול על מנת למגר אותם כדי לתת לקהילה היהודית במדינתם את הביטחון הראוי להם".

את דבריו חיזק השליח המיוחד של ממשלת קנדה לשימור השואה ומאבק באנטישמיות, פרופ' ארווין קוטלר: "מדינת ישראל לא יכולה להילחם לבדה כנגד תופעת האנטישמיות, היא חייבת שותפים גלובליים שיהיו לה כבני ברית וילחמו לצידה כדי למגר את התופעה. צריך לפעול על מנת לבנות קואליציה משותפת וחזקה בין כלל מדינות בעולם כדי שיובילו תנועה שתגביל את תופעת האנטישמיות שמידי יום זורעת זרועות בכל אזור בעולם".

רוברט איינס, מנכ"ל הקרי"ף - ארגון הגג של יהודי צרפת, אמר כי "למרות כל הפרסומים על האנטישמיות כלפי היהודים בחברה הצרפתית, הקהילה היהודית בצרפת חיה היטב וזאת בזכות העבודה שהרוב המכריע של הכוחות הפוליטיים והאינטלקטואלים בצרפת נלחמים באנטישמיות, בזכות מערכת המשפט הצרפתית בה יש חוקים רבים שנלחמים באנטישמיות".

הכנס הווירטואלי נערך בהובלת המרכז לאימפקט יהודי, בשיתוף משרד החוץ, משרד החינוך – מנהל חברה ונוער, מועצת התלמידים והנוער מחוז חיפה, התנועה למלחמה באנטישמיות, מצעד הגבורה, המשרד לשוויון חברתי ועוד שותפים נכבדים, ואירח גם את מנהלת המחלקה למאבק באנטישמיות ושימור השואה של משרד החוץ, רות כהן -דאר, יו"ר המרכז לאימפקט יהודי, רוברט זינגר ומנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות סשה רויטמן.

מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, ד"ר סער הראל, ציין כי "יום השואה הבינלאומי מעלה על סדר היום את השיח על זכויות אדם, זכויות הילד, מאבק בגזענות ובאנטישמיות. מערכת החינוך זה המקום בו אפשר לקיים את השיח הזה, למצוא בו רלוונטיות במעשי היום יום, ולעצב את הזיכרון שיישאר בעתיד".

יו"ר המרכז לאימפקט יהודי, רוברט זינגר הוסיף, "כשהסקרים האחרונים מראים שיא בתקריות אנטישמיות אלימות נגד יהודים בבריטניה, כשפריז הינה שיאנית האנטישמיות הווירטואלית, ש-44% מיהודי אירופה מעידים חוו אנטישמיות ושאחד מכל ארבעה יהודים בארה"ב היה מטרה לתקרית אנטישמית - ניתן לראות כי נושא האנטישמיות הינה בעיה עולמית שפועלת במרחב הציבורי בכלל הקהילות היהודיות בעולם. לכן חשיבותו של כנס מנהיגים צעירים בקרב תלמידי התיכון, גדולה מאי פעם, מאחר ועל הדור הצעיר להיות מעורה במצב הקיים, מחוץ לגבולות מדינת ישראל, כי הוא בעתיד יצטרך להיות חלק אינטגרלי במאבק למיגור התופעה."

יו"ר מועצת התלמידים והנוער מחוז חיפה, עמרי אפק סיכם, "תפקידו של הנוער בישראל הינו לקחת חלק ולסייע במאבק נגד תופעת האנטישמיות בכל מקום בו היא זורעת הרס ושנאה כלפי הקהילה יהודית בעולם. אנו רואים במאבק הזה כאחריות של כולנו ובפרט של בני הנוער להוביל את המאבק ושיח בנושא זה".