רונן בר
רונן ברצילום: תקשורת שב"כ

ראש השב"כ רונן בר הגיע היום (שלישי) לסיור במאחזים בשומרון על רקע התקריות האחרונות שבהן התעמתו פעילי ימין ונוער גבעות עם פלסטינים ופעילי שמאל קיצוני.

בר הגיע בין היתר ליישוב יצהר ולגבעת רונן בשומרון, ואליו הצטרפו בכירי השב"כ ומפקדים בצה''ל.

אתמול הותקפה "שיירת שחרור אסיר" של נערי גבעות בכפר חווארה בשומרון. מספר רכבים יהודים ניזוקו מאבנים שזרקו פלסטינים. במקום החל 'קרב אבנים' ושלושה פלסטינים, בהם ילד, נפצעו באורח קל-בינוני מאבנים שיידו יהודים.

המהומה החלה כאשר כמה כלי רכב ישראליים ניזוקו מאבנים שיידו פלסטינים, ואז החלו פעילי הימין להשליך אבנים על הפלסטינים. כ-20 כלי רכב פלסטיניים ושתי חנויות בכפר ניזוקו.

בכפר נסעה שיירת רכבים שליוותה צעיר יהודי ששוחרר מהכלא, אחרי שריצה מאסר על תקיפת פלסטינים. מדובר על קטין תושב יצהר, א', שריצה עונש מאסר של שנה על זריקת רימון הלם לעבר בית פלסטיני.

הקטין השתחרר אתמול מהכלא וחבריו ערכו לו "שיירת שחרור אסיר" כפי שנהוג אצל הפלסטינים. המשוחרר הוא אחיו של פעיל מרכזי בנוער הגבעות.

סגן השרה יאיר גולן (מרצ) הגיב לתקיפת הפלסטינים וכתב בטוויטר: ''בנט, שקד וסער, מה לא ברור? הימין הקיצוני ימשיך לאתגר אתכם על ידי ניסיונות חוזרים ונשנים להדליק את השטח. הפורעים השפלים האלה חייבים להיות מטופלים ביד ברזל - חקירות, מעצרים מנהליים ותקופות מאסר ממושכות''.

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "האירועים האחרונים של פשיעה לאומנית ביהודה ושומרון - חמורים ובכוונתי לפעול נגדם ביד קשה. מי שמיידה אבנים, מצית רכבים ומשתמש בנשק קר או חם - הוא טרוריסט וכך נתייחס אליו.

''לאחרונה כינסתי מספר דיונים בנושא, ואנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך שמטרתו חיזוק הכוחות בשטח, בניין הכוח ביחד עם המשטרה והשב"כ, וריכוז מאמצים מבצעיים ומשפטיים", הוסיף שר הביטחון.

כזכור, כוחות של המנהל האזרחי תלו ביום ראשון חמישה צווי השגה על מבנים במאחז גבעת רונן בשומרון. משמעות הצו היא שהחל מעוד 72 שעות ניתן להרוס את המבנים שבחלקם מתגוררים בני נוער. לא מדובר על מבנים שהוקמו בימים האחרונים.

ביום שישי התרחשה מהומה בגבעת רונן כשפלסטינים ופעילי שמאל קיצוני שבאו לסייע להם הותקפו בידי פעילי ימין. שלושה בני אדם נפצעו קל ורכב הוצת. זמן קצר אחרי התקיפה הגיעו למקום כוחות של צבא והפרידו בין הצדדים.

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר: ''אלימות איננה מקובלת בשום אופן ותושבי השומרון כמובן שמתנגדים לה בתקיפות. אם מה שמתואר הוא נכון - זה מצער ופוגע בראש ובראשונה במתיישבים החלוצים בשומרון לב הארץ, אשר מוקיעים כל אלימות בכל תוקף. חובה להדגיש בעבר היו מקרים רבים של פרובוקציות יזומות מצד אנרכיסטים ופעילי שמאל קיצוני, המייצרים פרובוקציות מכוונות בשטח - וגם אותם יש להרחיק מהאיזור.

''הארוע המצולם, בהנחה שהוא נכון, כמובן שמעולם לא ייצג את תושבי השומרון - ואנו מוחים בתוקף כנגדו. חושב להדגיש, כי באותם מקרים בודדים שכן התרחשו בשנים האחרונות, ושאינן פרובוקציה מתוכננת, ברובם היו מעורבים צעירים שאינם מתושבי השומרון. לצערי המערכת יודעת שישנם נערים בסיכון שנפלטו מהבית ומסתובבים בכיכרות ירושלים ולפעמים גם בשומרון - ושום גורם מוסמך לא מטפל בנושא בצורה רצינית מלבד מס שפתיים'', הוסיף דגן.

חבר הכנסת מוסי רז ממרצ מסר כי "אלימות מתנחלים משתוללת ללא רסן, ושרי ההממשלה לא עושים די כדי לעצור אותה. לא ייתכן שהאירוע הקשה הזה יעבור בשתיקה".

חברתו לסיעה, גבי לסקי, אמרה: "מדובר באלימות בלתי-מרוסנת שמקבלת הכשר משתיקת ראש הממשלה. קוראת לראש הממשלה, לשר הביטחון ולשר לביטחון פנים לפעול באופו מיידי לעצור את התוקפים ולהרוס את המאחז".