ניר אורבך
ניר אורבךצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בועדת החוץ והביטחון בכנסת התקיים היום (רביעי) דיון חירום על תוכנית המינהל האזרחי לקדם 14 אלף דונם למחצבות ענק בכל רחבי יהודה ושומרון שיפגעו באופן ישיר בבריאות תושבי האזור, בנוף, בטבע ובאתרי ארכיאולוגיה.

במהלך הדיון בועדת חוץ וביטחון, ביקש יו"ר הועדה לקיים "דיון רציני", כהגדרתו. ח"כ ניר אורבך שטען לתשובות לא מספקות מצד ראש המינהל האזרחי העיר, "הדיון צריך להתקיים ברצינות אבל חשוב להגיד שלאור העובדות ראש המינהל מערבב אותנו".

"יש פה קו שהמינהל האזרחי הוא ציר מרכזי בו. בדיון על הבניה בשטחי סי המינהל לא נותן פתרון. עובדה. בדיון על אתרי מורשת המינהל לא נותן פתרון. ועכשיו בנושא המחצבות. אני שומע את ראש במינהל, ואני רואה את העובדות בשטח שזה שני עולמות שונים. יש פה משהו מובנה לא בריא. וחייבים לתת על הדבר הזה את הדעת.
עובדים על זה גופי מקצוע, אמורים לתת לנו מענה ולא נותנים. התשובות שנותן ראש המינהל האזרחי מבזות את הועדה", הוסיף אורבך.

יגאל דילמוני, מנכ"ל מועצת יש"ע, אמר כי "התכנית מדברת לכאורה על חציבת אבן נסורה אולם בפועל התכנית מסווה שימוש למחצבות אגרגטים שפוגעות באופן ישיר באיכות חיי האזרחים ודורסת את כל הנהלים המקובלים בחוק להסדרת מחצבות. הוסרו כמעט כל הליכי הפיקוח והבקרה, ללא הגשת תב"ע. השאלה היא מי מנסה להפוך את יהודה ושומרון לחצר האחורית של מדינת ישראל בתחום החציבה? מי הגורמים הפרטיים שהולכים להרוויח הרבה כסף מהתכנית הזו?".

"אנחנו לא נגד נתינת מענה למחצבות, אנחנו נגד פגיעה באזרחים, אנחנו נגד פגיעה בלתי הפיכה בחבל ארץ יפיפה זה. מועצת יש"ע יחד עם עשרות הארגונים, נמשיך לפעול עד שנקבל את כל התשובות לפערים שיש בתכנית זו ונעצור את הפגיעה בשטח ובתושבים. לא ניתן שתושבי יהודה ושומרון יופקרו בידי חוסר צדק", דברי דילמוני.

יו"ר הוועדה ח"כ רם בן ברק דרש בסיכום הדיון, "אני מבקש לעצור את תהליך תמ"א 52 ולייצר סביבו חשיבה מחודשת. אני דורש שהסטנדרט במחצבות בשטחי C יהיה זהה למה שקורה בשטחי ישראל. אני מבקש שהמנהל האזרחי ידווח לוועדה בעוד 30 יום מה קורה עם התכנית . אין מנוס מלהיכנס לרגולציה. מדובר בנזקים בלתי הפיכים".

גלעד אך, יו"ר הפורום לישראל ירוקה שארגונו חושף את מפגעי הסביבה בארץ אמר בתום הדיון: "תופעת ריבוי המחצבות הפיראטיות ביהודה ושומרון פוגעת באזור היסטורי מהחשובים בעולם. היעדר פיקוח של המנהל האזרחי על המחצבות מאפשר חציבה לא חוקית בהיקפים עצומים. תוכנית התמ''א שמקדם המינהל האזרחי הינה אבסורד אשר מכשירה ונותנת פרס לעבריינים להמשיך ולחצוב בכלל השטח באיו''ש ללא שום סטנדרט בסיסי. יש לעצור את התמ''א הרעה הזאת ולקדם הסדרה המשווה את הסטנדרטים הנדרשים ממחצבות ביו"ש לדרישות הקיימות בישראל".