הרב אהרון אגל טל
הרב אהרון אגל טלעין טובה שלומי שלמוני

זכיתי לבקר בקהילות יהודיות רבות מעבר לים ולמדתי רבות על העם היהודי והאתגרים אתם יהודים מתמודדים כיום.

כשהזמינו אותי לסמינר בנושא 'יהדות התפוצות' בשיתוף תנועת גשר והסוכנות היהודית, בראשותו של מי שכיום הוא נשיא המדינה, שמחתי לבוא וללמוד. שם הבנתי עד כמה הכרותי האישית, גם היא אינה מספקת כי הסיפור היהודי הוא גדול ומורכב לאין ערוך ואחריותנו היהודית היא לשים אוזן ולכוון את הלב גם לקולות הבאים משם.

כשח"כ סמוטריץ' יצא כנציג ציבור של מאות אלפי אנשים, לבקר את אחינו באירופה שמחתי מאוד. בצלאל שלא מרבה לצאת לחו"ל, שם את עצמו על המטוס כדי להכיר מקרוב. לשוחח ולהעמיק את הקשרים וזה הבסיס לכל אפשרות של חשיבה רצינית בנושא.

בהודעת ארגון הגג של ארגוני היהודים בבריטניה  (Board of Deputies of British Jews) כונה סמוטריץ' 'גזען' ונקרא לשוב ארצה  "אנו דוחים את דעותיו המתועבות ואת האידיאולוגיה אשר מעוררת שנאה, של בצלאל סמוטריץ' וקוראים לכל חברי הקהילה היהודית הבריטית להראות לו את הדלת. תחזור למטוס בצלאל, ותהיה לדיראון עולם. אתה לא רצוי כאן". 

בראש הארגון הזה עומדת מארי ואן דר זיל, זו שגינתה את הביקורת החריפה שהוטחה ביהודים האומללים שאמרו קדיש  על מחבלים שחוסלו לאחר נסיון פיגוע. דומני שזה ממסגר היטב את מקומו של הארגון הזה ואין טעם לעסוק בו. אחת ממחלות הגלות היא ההתמכרות הזו לאויב ולכל מי שפוגע בעם שלך. ההתנכרות הזו מכאיבה מאוד, אבל לא הם יקבעו את גבולות גזרת ההשפעה שלנו. אנחנו ניאבק כדי להישמע וכדי להציל את היהודים מהנהגתם חסרת האחריות.

החשבון מוגש כעת לשר התפוצות נחמן שי, שהחרה החזיק אחריהם וקרא גם הוא לסמוטריץ' ה'גזען' לשוב ארצה. נחמן שי שמעמדו הציבורי מבוסס בעיקר על טובת ההנאה המופרכת שהוא מפיק ממנו, קיבל פתאום 'פה ציבורי' והוא עושה בו שימוש חופשי, כביכול הממלכה היא ביתו הפרטי. מאדם שקנה את מקומו בהמלצה לשתות מים ולהרגע הוא הפך למצפן מוסרי, אלא שלמצפן הזה אין צפון והוא מסתובב סביב עצמו ומנסה לאתר איזו נקודת עגינה שתתן איזה כוון. עכשיו זו בצלאל הגזען – טוב שיש איזה ענין מוסרי להתהדר בו.

תפקידו של נחמן שי אינו לשרת את האדונים הנכבדים באנגליה ולסדר שיהיו מרוצים. תפקידו הוא לייצג את מדינת ישראל ואת המפעל הציוני אל מולם ממש, בעיקר בשאלה – איפה אתם אחים ואחיות יקרים בסיפור הגדול הזה? וזה בדיוק מה שבצלאל סמוטריץ' עושה שם וכנראה זה מה שמוציא את נחמן שי וחבריו מדעתם.

 אינני יודע מדוע מנסים לקשור לו את התואר 'גזען' אבל זה כבר לא רלוונטי, כי סדנאות היזע בהם יושבים עתונאים ופוליטיקאים כושלים כדי לתפור חליפות משוגעים לאנשי ימין, נחשפו לאורה המחטא של העין הציבורית. שום קללה או תוית שינסו להדביק על מי מהימין כבר לא תיצלח, כי אנחנו מכירים היטב את אנשי הציבור מקרוב ויודעים מי אמיתי ומי שקרן.

אני קורא לנשיא המדינה מר יצחק הרצוג, שאני יודע עד כמה אחריותו לגורל העם היהודי בוערת בו באופן אמיתי. אדוני הנשיא – אני יודע שרצית אותנו בני ובנות הציונות הדתית, להיות שותפים באירוע היהודי העולמי. אם פוגעים בנציג אותנטי שלנו, המשמעות היא רחבה הרבה יותר ממעמדו הפרטי של ח"כ והפגיעה בו. יש כאן חבלה חמורה של השר לענייני תפוצות במטרה המשותפת של כולנו, לקשור את העם היהודי לכאן. אנא אמור את דברך.