אסף פאסי
אסף פאסיצילום: באדיבות המצלם

המאורעות הקשים שהיו השבוע בשכונת שמעון הצדיק, כאשר שוב הצד המותקף מואשם כתוקף, יכולים להוציא מהדעת. בגדול - לכך חותר הצד הפוליטי הפועל נגד הימין. יחד עם זאת, עלינו לשנות דרך.

אסור לנו להתאהב בפוזיציית המתאוננים והמתלוננים. זו פוזיציה מסוכנת שעלולה להפוך אותנו למיעוט, השמאל התאהב בה וזה בהחלט חלק מהסיבה לכך ששנים כה רבות הוא שהה באופוזיציה. עיקר האנרגיה כציבור וכהנהגת ציבור פוליטי צריכה ללכת כעת לבנייה עתידית של כל הימין ולאפשרות החזרת השלטון לימין בהקדם האפשרי. בסוף זו הדרך העיקרית וכמעט היחידה שבה נוכל לתקן.

בשל גניבת הקולות שאירעה בשנה האחרונה על ידי מפלגת ימינה, נוצר מצב שבו לראשונה רוב הבוחרים נמצאים באופוזיציה. העוול זועק לשמיים, כלבי השמירה של הדמוקרטיה הישראלית הורעלו - התקשורת שאמורה לזעוק על עוולות גויסה לאתרוג שלטון האיחוי, ומי שלא מיישר קו מועף. המשטרה שותפה לכאורה להפיכה שלטונית על ידי החדרת תוכנות ריגול לאזרחים. הקורונה כאן גל אחר גל. איראן רגע לפני פצצה. העולם רגע לפני פיצוץ. התחושה קשה.

אבל הפוזיציה הכועסת, הנעלבת, הזועמת, עלולה ליצור מציאות. אם נתאהב בתלונות אנו עלולים להישאר חסרי שלטון. תאבים לשינוי ולפריצת דרך, אבל בפועל לא מסוגלים להיות אלה שמביאים אותם. לכן עלינו לעצור לרגע ולמצוא מחדש את הכיוון שיחזיר עטרה ליושנה.

הימין צריך לאסוף לתוכו את ההמונים המעוניינים בו. אנו צריכים להכיל בתוכנו את כל המחנה הלאומי מחד, ומאידך להעיף ולהדיח את ההנהגה שהייתה חלק מהשקר הבלתי נסלח. למצוא להם אלטרנטיבה שתהיה בית למצביעים רבים שאין להם בית.

הליכוד מצליח לאחד בתוכו ציבור ענקי, ציבור שרובו מזרחי ומסורתי ובשל גודלו מכיל כמובן גוונים רבים נוספים. יהדות התורה וש"ס מאחדות בתוכן בעיקר את הציבור החרדי האשכנזי והספרדי. הציונות הדתית מכילה רבים מבני הציונות הדתית ובעיקר החרד"לית. אך ישנם ציבורים עצומים שאין להם בית.

ציבור העולים הוותיקים מרוסיה, כדוגמה, הוא ציבור גדול שבהתאמת מנהיג בסדר גודל שיודע לדבר בשפה של הסקטור הזה תוך התחשבות בדרכו ובצרכיו יוכל להחזיר כוח עצום מליברמן לימין. למפלגה כזאת אפשר וצריך לצרף כוח חילוני לאומי, שישמור על הצרכים של ציבור זה, וייתן להם אפשרות מתאימה להצבעה ולהבעת דרכם בלא צורך להיות אנטי-חרדי או יהודי. יש אפשרות כזאת, ויש אישים רבים כאלה שיכולים להיות חלק מממשלה לאומית ולדאוג לציבור העצום הזה.

ציבור מצביעי ימינה לשעבר ניצב כעת פגוע ומבודד, ובנוסף להם חלק ממצביעי סער מרגישים שהפנו להם עורף. כל אלה צריכים ייצוג חלופי שיאפשר להם להצביע בלב שלם. מפלגה שתהיה מספיק רחבה להכיל בתוכה ציבור דתי, לאומי, ליברלי. כזה שלא משתייך לקבוצת הביביסטים מחד ולא רואה את עצמו חלק מהמפלגה של סמוטריץ', מעוז ובן גביר, ומאידך לא מוכן להיות חלק מממשלה שמפנה עורף לבוחריה בתירוצי איחוי וריפוי. חיזוק ראוי יכול להיות למפלגה כזאת מנציגים דרוזים ומעדות נוספות בסקטור הערבי הנאמנים למדינה, וראוי שיקבלו מקום של כבוד במפלגות הימין.

בנוסף לכך, בתוך המפלגות הדמוקרטיות פנימה ראוי ונכון לקיים בחירות פנימיות כבר כעת. זאת כדי למזער ככל האפשר נזקי מאבקים וכדי להיות מוכנים באמת להשיב את השלטון לרוב בישראל.

אם נישאר במרמרת הבלתי נגמרת אנו עלולים להיות ראויים לה. כעת אנו בשלב פעולה. ככל שנהיה מוכנים אליו, כך נוכל להיות ראויים בע"ה לניצחון כשהתנאים יבשילו.