בנט, ליברמן וברביבאי
בנט, ליברמן וברביבאיצילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

כ-50% מהישראלים נאלצו לקצץ בחימום הבית בחורף האחרון, ו-64% העידו כי קנו פחות מוצרי מזון בתקופה האחרונה - כך עולה מסקר שערכה תנועת "דרור ישראל", הפועלת לקידום שוויון חברתי ולצמצום פערים בחברה ופורסם בעיתון 'ישראל היום'.

הסקר, שבוצע השבוע על ידי חברת "מדגם", כלל יותר מ-500 משתתפים שנשאלו על התקופה הנוכחית בהשוואה לזו שקדמה לגל ההתייקרויות.

לפי הסקר, יותר מ-73% מהנשאלים בחרו לקצץ בהוצאות על בילוי ופנאי, וכ-40% קיצצו בהוצאות על טיפולים רפואיים לא דחופים.

תוצאות הסקר מצביעות על אי-שביעות רצון מתפקוד הממשלה, וחוסר אמון בצעדים שננקטו לאחרונה. כמעט 60% מהנשאלים אמרו כי חבילת הצעדים שהממשלה הציגה לפני שבוע לא תקל את יוקר המחיה, לעומת 31% שחושבים שהיא תקל במידה מעטה. רק 5% מהנשאלים סבורים כי התוכנית הממשלתית תקל במידה רבה את יוקר המחיה.

כמעט מחצית מהנשאלים (46.9%) אמרו כי על הממשלה להפחית מסי מע"מ ובלו, ו-38% תמכו בהעלאת שכר המינימום. בד בבד, 32% הצביעו על הצורך בהעלאת קצבאות לקשישים ולמעוטי יכולת, 22% חושבים שיש להעלות מסים לעשירונים העליונים, 14% בלבד ציינו את הצורך בפתיחת שוק הירקות והפירות ליבוא, וכ-10% ענו שיש לפצות עסקים שנפגעו בקורונה.

יותר ממחצית מהנשאלים (51.1%) רואים בממשלה כאחראית לעליית המחירים, ורק 16.6% חושבים שהסיבה לגל ההתייקרויות היא היעדר תחרות. 12% מאשימים את יצרני המזון ואת רשתות השיווק, ו-8% אמרו כי הציבור אחראי למצב, משום שלא הקדים למחות נגד עליית המחירים.

מעבר לכך, יותר מ-76% מהנשאלים העניקו ציון שלילי לממשלה על טיפולה ביוקר המחיה, ו-40% מהם מרגישים כי טיפול הממשלה בנושא הוא "גרוע".

יותר מ-40% מהנשאלים שהשתתפו בסקר סברו שהקושי הגדול ביותר הוא בהתמודדות עם ההתייקרות במחירי המזון, וכ-20% מוטרדים מעליית מחירי האנרגיה ומיוקר המחיה.

פסח האוספטר, רכז תנועת "דרור ישראל", אומר כי "הפערים הכלכליים הם האיום החמור ביותר על עצם קיומה של החברה הישראלית. המושג 'צדק חברתי' לא היה רק סיסמה בתולדות העם היהודי, ומי שאינו מבין זאת מסכן את עצם קיומנו".

לדבריו, "חברי התנועה פוגשים את האוכלוסייה לאורכה ולרוחבה של הארץ, ורואים את המצב הקשה והצרכים הבסיסיים שלא מצליחים לקבל מענה, בעקבות המצב המורכב. היה לנו חשוב לבדוק את העובדות והנתונים, ואכן נחשפת תמונה קשה של פערים גדולים. ממשלת ישראל יכולה וצריכה להתערב - וטוב תעשה אם לא תאטום את אוזניה".