אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: דויד ווייל, לע"מ

לשכת עורכי הדין נפרדה הערב (שני) מהיועץ המשפטי לממשלה היוצא, ד"ר אביחי מנדלבליט, באירוע בהשתתפות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ומשפחת מנדלבליט.

נשיא המדינה הרצוג אמר: ''ספק אם בשירות הציבורי שלנו יש עוד תפקידים רבים מורכבים, מאתגרים ולפרקים כמעט בלתי-אפשריים, כמו היועץ המשפטי לממשלה. ונדמה כי הקושי הזה, שבר שיאים בכהונתך שלך, היועץ היוצא, אביחי מנדלבליט. לא אחת נדרשת לקבל החלטות קשות ביותר, בעלות השלכות דרמטיות ומרחיקות-לכת על המדינה, על התנהלותה ואף על עתידה.

''מילאת את תפקידך במסירות, ביושרה, במקצועיות ובאחריות. הגנת על מערכת המשפט בחירוף נפש, ובצדק. גם כאשר הרוחות סערו, הקפדת להיצמד לחוק, לדין, ולאני מאמין המקצועי שלך; ולהתעלם מרעשי הרקע. אני מבקש להודות לך גם ברמה האישית על שיתוף הפעולה המקצועי לו זכיתי מצידך, על עצותיך הטובות ועל ראייתך החכמה והממלכתית''.

לדברי הרצוג, ללא מערכת משפט איתנה קצרה הדרך לערעור יסודות קיומנו. "שלומה צריך להיות בראש מעייננו, שהרי "אלמלא מוראה", כפי שנאמר במסכת אבות: "איש את רעהו חיים בלעו". שיהיה ברור – אפשר וצריך לבקר בדרך עניינית ובשפה ראויה את מערכת המשפט, שכמו כל מערכת ציבורית ניקיונה, הוגנותה ומקצועיותה חייבות להיות תמיד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. אני סבור שכאשר יש עננה על מערכת אכיפת החוק והמשפט יש לעשות הכל כדי להסיר ממנה כל ספק ועל אחת כמה וכמה שמדובר בזכויות חשודים, נחקרים ועדים, טוהר ההליך הפלילי חייב להישמר, לא רק מפאת שיקולי צדק ברורים אלא גם מפאת הצורך לחזק את אמון הציבור במערכת''.

הנשיא הזכיר את אהבתו של מנדלבליט לכדורגל: ''קהל נכבד, אני מניח שרובכם מכירים את הרקורד המקצועי המרשים של היועמ"ש היוצא, אבל אתם יודעים את אהבתו הגדולה לכדורגל. ברוח האהבה הגדולה הזאת, שלך, אביחי, אני מבקש לצטט את יוהאן קרויף, שאמר כך: "איכות ללא תוצאות היא חסרת חשיבות. תוצאות ללא איכות - זה פשוט משעמם". נדמה לי שהתובנה הזאת נכונה גם לחיים בכלל – ולזירה המשפטית במיוחד. שהרי, מה הטעם בטיעון המשפטי המדויק והמפולפל ביותר, אשר כל כולו איכות משפטית מובהקת – אם אינו מביא לתוצאה המיוחלת? וזהו, אם תרצו, אחד האתגרים שמאפיינים גם את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה: לשלב איכות מקצועית עם תוצאות רצויות. נדמה לי שהצלחת, אביחי, במהלך שירותך הציבורי הארוך, לפעול מתוך אותה מחויבות המשלבת איכות עם ראייה מעשית ותכליתית.

''אני מבקש להודות לך, אביחי, על תרומתך הרבה ועשייתך החשובה במעלה השנים, וגם לרעייתך רונית ולילדיך, שהרי אי אפשר למלא את התפקיד הזה בלי גב חזק בבית. מעומק ליבי אני מאחל לך הצלחה רבה בכל אשר תפנה'', הוסיף הרצוג.

שר המשפטים גדעון סער אמר באירוע הפרידה מהיועמ"ש היוצא ד"ר אביחי מנדלבליט: "אביחי היקר, אני כמו שאתה יודע, לא זכיתי להשתתף בבחירה בך כיועמ"ש לממשלה (בחירה מצוינת בהחלטת ממשלה מצוינת), אבל זכיתי לעבוד איתך בתחילה כשכיהנת כמזכיר הממשלה ואני כשר הפנים ובאחרונה כשר משפטים מול היועץ המשפטי לממשלה.

"נהניתי מאוד מהעבודה המשותפת, התקופה האחרונה הייתה קצרה, שבעה וחצי חודשים בלבד, גם משיתוף הפעולה, מהמקצועיות, מהממלכתיות, מהיכולת לראות תמונה רחבה, פנורמית, החיונית כל כך מצד מי שמכהן בתפקיד החשוב של היועמ"ש לממשלה".

"אהבתי כשאמרת כשבאת לעבודה בבוקר ראית את הדגל ואת הסמל וידעת את מה אתה משרת. לשרת כעובד ציבור (או כנבחר ציבור) את מדינתו של העם היהודי זה הדבר הנעלה ביותר שאדם יכול לעשות בימי חייו.

"אני יודע מאיפה באת ועל מה גדלת, על אהבת עם ישראל וארץ ישראל. אתה, אביחי, אתה עמדת בפרץ לא יום ולא יומיים תחת אש תופת, תחת מתקפה של הכפשות, של שקרים ופייק ניוז בשל החלטה שקיבלת במסגרת תפקידך, במסגרת סמכותך. ואם לא היית עומד בפרץ... אינני רוצה להשלים את המשפט.

"הבנת למה זה חשוב. הבנת מה מוטל על הכף. הבנת על מה אתה שומר. ואני מודה לך על כך שעמדת. אמרתי ואני חוזר פעם נוספת, הסכנה לא חלפה, התרחקנו קצת מהתהום אבל היא עדיין לא חלפה. עכשיו אחרי עשרות שנות שירות- השתחררת. מאחל לך ולרונית שתהנו מהחירות, ומהמשפחה. אני רוצה לאחל לכם, ימים טובים יותר ורוגעים יותר, עד הפעם הבאה שאתם נקראים לשרת", הוסיף סער.

היועמ"שית החדשה, גלי בהרב מיארה: "על מערכת אכיפת החוק להתאים עצמה להתפתחויות הטכנולוגיות. עלינו להבטיח כי האמצעים שיופעלו יהיו בגבולות החוק. עלינו לדעת לבדוק את עצמנו ללא פשרות. כך עשינו. היום פורסמו המלצות הביניים של צוות מררי. הדברים מדברים בעד עצמם. מכל מקום עבודת הצוות תמשך".