דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

לאחר שכינה את נשיא רוסיה פוטין "חכם" ואת ההכרזה על המחוזות הבדלניים במילה "גאוני", שינה אתמול נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ את הטון ויצא נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה תוך שהוא תוקף את רוסיה ואת התגובה האמריקאית לפלישה במילים קשות.

בנאום מול 5000 בני אדם בוועידת הפעולה הפוליטית השמרנית בפלורידה, אמר טראמפ כי "המתקפה הרוסית על אוקראינה היא מחרידה. זה מקומם וזו וזוועה שמעולם לא היה צריך לאפשר לה להתרחש. אנחנו מתפללים עבור האנשים הגאים של אוקראינה. אלוהים יברך את כולם.

''כפי שכולם מבינים, האסון הנורא הזה לעולם לא היה קורה אם הבחירות שלנו לא היו מזויפות ואם הייתי הנשיא. ביליתי הרבה מאוד זמן עם פוטין. הסתדרתי איתו. עשיתי הרבה דברים שהיו מאוד קשים לרוסיה. אף נשיא מעולם לא היה קשוח כלפי רוסיה כמוני. אבל ביחס למה שקורה עכשיו, היה לי כל כך קל לעצור את השטות הזו מלהתרחש. הוא הבין אותי והוא הבין שאני לא שיחקתי משחקים. זה לא היה קורה".

לאחר מכן הגן טראמפ על הכינוי "חכם" שהדביק לפוטין לפני מספר ימים, כאשר טען כי "הוא חכם. הוא השתלט על מדינה תמורת סנקציות בשווי 2 מיליון דולר" ואף כינה את ההכרזה על המחוזות הבדלניים באוקראינה כעצמאיים "מהלך גאוני".

טראמפ אמר בנאום אתמול כי "הבעיה היא לא שפוטין חכם, והוא כמובן חכם, הבעיה האמיתית היא שהמנהיגים שלנו מטומטמים. עד כה הם אפשרו לו להתחמק עם השטויות וההתקפה על האנושות. זה כל כך עצוב. פוטין מנגן בביידן כמו בתוף, וזה לא דבר יפה עבור מישהו שאוהב את המדינה שלנו לצפות בו".

לאחר מכן התפנה טראמפ לתקוף בחריפות את ביידן ומנהיגי ארה"ב לשעבר, וחזר שוב על טענתו כי אם היה עדיין הנשיא, פוטין לא היה מעז לפלוש לאוקראינה. "תחת הנשיא בוש רוסיה פלשה לגאורגיה. תחת אובמה רוסיה כבשה את חצי האי קרים. תחת ביידן רוסיה פלשה לאוקראינה. אני עומד כנשיא היחיד במאה ה-21 שרוסיה לא פלשה למדינה אחרת בזמן כהונתו.

''אין לי ספק שהנשיא פוטין קיבל את החלטתו לתקוף באכזריות את אוקראינה רק לאחר שצפה בנסיגה הפתטית מאפגניסטן, שם הצבא הוצא ראשון, החיילים שלנו נהרגו ובני ערובה אמריקאים, בתוספת הציוד הטוב ביותר בכל העולם בשווי 85 מיליאד דולר נותר מאחור", אמר טראמפ.

בסוף הנאום הוא חזר שוב על הרמיזות כי הוא מתכוון להתמודד שוב על הנשיאות בשנת 2024, לאחר שבמהלך הנאום הוא חזר מספר פעמים על הטענה כי הבחירות נגנבו ממנו וזויפו. "עשינו את זה פעמיים, ונעשה זאת שוב. אנחנו הולכים לעשות את זה שוב בפעם השלישית", אמר טראמפ.