אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

רשות התחרות הבעיה תמיכה ברפורמת הכשרות במסגרת דיוני ועדת שירותי הדת היהודיים, אך מידע שהציגה במהלך הדיונים אינו מגובה בנתונים.

במהלך הדיונים בכנסת וגם בדו"ח "השפעת דרישת הרבנות הראשית ליבוא מוצרי חלב בכשרות 'חלב ישראל' על כדאיות היבוא והתחרות בענף החלב" טענה רשות התחרות כי מדיניות "חלב ישראל", שמפוקח על ידי הרבנות החל מהחליבה ועד לאריזה, מייקרת את עלויות הכשרות.

אך במענה לבקשת חופש מידע שהגישו בארגון 'כושרות', מודים ברשות התחרות כי אין בידיה את הנתונים שהובילו למסקנה הנחרצת.

נציג רשות התחרות השיב באופן רשמי לבקשת המידע של 'כושרות': "ביקשת לקבל נתונים המתייחסים להבדלי עלויות בין כשרות חלב ישראל לבין חלב נוכרי. בשיחה שבסימוכין הובהר על ידך כי הנתונים המבוקשים הם של השוואה בין עלות כשרות חלב ישראל לעלות כשרות חלב נכרי של אותו מוצר. בהקשר זה נשיב כי אין בידי הרשות נתונים העונים לבקשתך".

בשיחה עם ערוץ 7 אמר תומר בן צבי, מנכ"ל כושרות ומנהל המחקר של הארגון כי "כבר עם תחילת רפורמת הכשרות הצגנו שעלויות הכשרות של הרבנות הן הזולות ביותר בעולם, ופתיחת השוק לתחרות תייקר משמעותית את עלויות הכשרות. בבקשת חופש המידע שהגשנו לרשות התחרות נמצא שהרשות בכלל לא בדקה את עלויות הכשרות בשוק תחרותי במקומות בהם הם יש תחרות. דו"ח שלם המאשים את מדיניות הרבנות ביוקר המחיה ריק לחלוטין מתוכן".

לדבריו, "מתוך היכרותנו את עולם הכשרות, אנו מכירים ויודעים כי הכשרויות הפרטיות מייקרות בצורה משמעותית את עלויות הכשרות. המשמעות הישירה היא פחות עסקים כשרים במדינת היהודים, מכיוון שבעלי עסקים לא ירצו לשלם ביוקר על הכשרות. זו התוצאה הישירה להסרת האחריות של מדינת ישראל כלפי עולם הכשרות".

מרשות התחרות נמסר: "דו"ח חלב ישראל שפורסם על ידי הרשות במאי 2020, בדיקת הרשות התמקדה בהשפעת הדרישה ליבוא מוצרי חלב בכשרות "חלב ישראל" על מחירי המוצרים המיובאים, כדאיות היבוא וההשפעות האפשריות על רמת התחרות בענף מוצרי החלב. ובנוסף בוצע אומדן של העלות העודפת המושתת על יבואנים לטובת השגת הכשר זה".

"כפי שצויין בדו"ח על מנת לאמוד את העלות העודפת, נאספו נתונים ממספר יבואנים, בעלי מאפיינים שונים, במטרה לקבל מידע אודות עלויות הכשרות ביבוא מוצרי חלב. נוכח הקושי להפריד בין העלות של החיוב להשתמש בכשרות של 'חלב ישראל' לבין סך עלות הכשרות, הושלם בסיס הנתונים בעזרת מחקר עבר שנעשה בתחום הכשרות", כך רשות התחרות.