ליאור שליין ומרב מיכאלי
ליאור שליין ומרב מיכאליצילום: Moshe Shai/Flash 90

אני לא חשבתי שאי פעם אגיד את זה אבל אני מאוד גאה בליאור שליין. לאנשים שלא שמעו, שליין, שמגדיר עצמו כאתיאיסט והתנגד בעבר לטקס ברית המילה, מל את בנו.

למרות לחץ ציבורי ממקורביו, הוא, ובת זוגו מרב מיכאלי, הכניסו את בנם לברית של אברהם אבינו כמו שעשינו לפני אלפי שנה. אבל מה שעוד יותר מרשים הוא ששליין הודיע על זה בתוכנית הטלוויזיה שלו.

מגיע לשליין כל הכבוד, ואני לא אומר את זה כי אני רב ומוהל. הוא לא היה חייב לומר כלום. באמת, הוא היה יכול לשקר. החלטות כאילו לא דברים ציבוריים. כולם יודעים שאנשים מפורסמים תמיד חשופים לביקורת. אם שליין היה שותק, אף אחד לא היה יודע. בכל זאת, הוא בחר להודיע לכולם במחיר אישי גדול.

שליין אמר שהסיבה המרכזית שהם מלו את בנם היא שהוא לא רוצה שלבנו יהיה שונות פיזית. זה שיקול רציני כשגרים בארץ. שליין אמר, "לי יש את הזיכרון החושי של איך זה להיכנס למלתחות בנים, ואני לא בעד שונות באזור הספציפי הזה". בהתחשב בכך יותר מ90% של בנים בישראל נימולו, אין ספק שערלים עשויים חלילה לחוש תחושת זרות עזה.

הכרזת שליין עוררה זעם כבד. אשה אחת אמרה, "הקאנו בפה" כשהיא שמעה את הבשורות. הרבה האנשים הרגישו שהוא בגד בהם. איך הוא יכול לשנות את עמדתו אחרי כל הזמן הזה? אני חושב שיש לי חוש למה זה קרה.

אף על פי שאני מוהל ורב אורתודוקסי, גדלתי בבית חילוני. כן, היתה יהדות בחיים שלנו אבל לא התנהגנו לפי הלכה. הלכנו לבית הכנסת בשבתות אבל נהגנו בשבת ואכלנו במסעדות לא כשרות. את המסע שלי לחיים דתיים התחלתי אחרי האוניברסיטה.

אף על פי שההורים שלי לא היו דתיים לפי הלכה, הפזמון הנפוץ היה, "אתה חייב להתחתן עם יהודיה". באופן עקבי אבי ואני היינו מתווכחים על העניין הזה. לא יכולתי להבין למה דווקא זה כ"כ חשוב כשהכל השאר לא היה חשוב. התגובה שלו הפתיעה אותי. "כאשר התינוק יגיע הכל נשתנה. תרצה לגדל אותו כמו שגדלת ולא תצליח לעשות זאת אם אשתך תגיע מדת אחרת."

ב"ה כשהילדה הראשונה שלנו נולדה כבר הייתי דתי מזמן והייתי נשואה לאישה יהודיה. אבל בכל מקרה ההורים שלי צדקו. כשאני הסתכלתי בעיניה של בתינו הראשונה, קלטתי שלא רק רציתי לגדל אותה כמו שגדלתי, אלא גם בדרך שחשבתי שיהיה הכי טוב עבורה. אני יכול רק להניח שאותו דבר קרה לשליין.

תפילתי היא שהדוגמה שליאור שליין קבע לנו תהיה דוגמה עבור אחרים גם חילונים וגם דתיים. בוודאי אני מקווה שאלו ששאלו או שנטשו את ברית המילה ישקלו מחדש את מעשיהם ויכנסו את בניהם לברית של אברהם אבינו.

אבל בנוסף, לאלו מאיתנו שמקיימים את המצוות ומרגישים בטעות צדיקים ועליונים במידת מה על אחינו שאינם שומרי מצוות, הבה ניתן לסיפור הזה להוות לקח עבורנו. אמירת אמת של שליין מול התנגדות מסיבית אינה הישג של מה בכך ומגיע שבח. כולנו צריכים לעשות את הדבר הנכון, לא משנה מה תהיה התוצאה.