עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת
עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרתצילום: ערוץ 7

במועצת יש"ע יוצאים למאבק חזיתי מול הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון עד כדי קריאה להפלתה של הממשלה. ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, מציב עמדה לעומתית מול הנהגת המועצה.

"אין מחלוקת על המציאות. יש מחלוקת על איך הגענו עד הלום ומה אנחנו רוצים להשיג", אומר רביבי. "היו שאמרו שהממשלה הזו לא טובה לנו, והיו שאמרו שזו ממשלה עשר מעלות ימינה ויש לנו ערבויות לכך מהשר הזה והשרה הזו ואנחנו רגועים", הוא רומז לדבריו של ראש מועצת יש"ע דוד אלחיאני בעבר הלא רחוק.

"כשבממשלה יש זכות וטו למי שנגד ההתיישבות ולא רוצים לראות בפיתוחה של ההתיישבות, כשמקפיאים את הצירים והכבישים וגם בביטחון משנים את סדרי העדיפות, ברור שזו לא ממשלת עישר מעלות ימינה וזו לא הממשלה שהולכת לדאוג לאינטרסים של תושבי יהודה ושומרון. לכן הקריאה להפלתה היא כאילו יש לנו מנופים פוליטיים על הממשלה, אבל הממשלה תעשה הכול כדי להישאר כי האלטרנטיבות שלה מחוץ לממשלה גרועות יותר, בלי לדעת מי יעבור אחוז חסימה ואיזה קואליציה תקום אם נלך לבחירות", אומר רביבי הרואה במהלך המחאה הציבורית החדש מהלך עקר וחסר סיכוי.

עוד טוען רביבי כי "תמיד טענו שאת הבחירות מכריעים בקלפי, ועכשיו אנחנו מאמצים את השיטות של האחרים ואומרים שנעשה הפגנות וכך נפיל את הממשלה? בנוסף, לא ברור לי לאן מועצת יש"ע רוצה להוביל. הרי היו הצעות אטרקטיביות של תכנית המאה, של ריבונות במעלה אדומים, ריבונות בבקעת הירדן. אף פעם מועצת יש"ע לא אמרה כן. היא תמיד אמרה לא, שעלה לנו מחיר כבר כי איבדנו את מה שהציעו וגם מצבנו הורע. לצאת למאבק שיאמר עד כמה הממשלה הזו שמאלנית זה רק יחזק את גורמי השמאל בממשלה שירצו לטעון לבוחרים שלהם שהם מקיימים את מה שהם הבטיחו ולא מפתחים את יהודה ושומרון. לכן קשה לי להבין מה רוצים להשיג פה".

באשר למה שנכון לעשות במציאות הזו, מזכיר רביבי כי בשלושת השבועות האחרונים היו שלוש פגישות, עם מפקד הפיקוד, עם הרמטכ"ל, ופגישה אחת, שנקבעה אחרי שהתברר שהדברים מוכרעים ומוחלטים אצל הדרג המדיני, עם שר הביטחון אך מועצת יש"ע החרימה אותה. "מה קיבלנו מזה? מצבנו לא השתפר. זה שר הביטחון גם אם לא אוהבים אותו וצריך למצוא כל דרך להגיע אליו ללשכה ולהציף את המצוקות שלנו כדי שיבין מה מטריד את תושבי יו"ש, ומתוך ההבנה שלו שלא נצביע לו מה אפשר לקבל. הפגנות הן דרך לגיטימית אבל מאז הגירוש מגוש קטיף לא זכורה לי הפגנה שהובילה לתוצאה חיובית טובה יותר".

ואולי ההפגנות באות להציב מראה בפני חברי הממשלה שהגיעו מהימין על מנת להציג את המציאות הקשה בשטח, ואולי קיימת תקווה שמי מהם יאזור אצילות רוח ועל אף שסיכוייו להיבחר שוב קטנים יחליט שאינו יכול לתת ידו לקואליציה שכזו ויפרוש? "הניסיונות הללו למצוא עריק קיימים מאז קיומה של הממשלה ועוד קודם לכן, אבל עד כה העריק הזה לא נמצא ונראה שהפוטנציאל למציאת עריק כזה הולך ונעלם, כי טוב להם בכיסאותיהם ובתפקידיהם, אבל אם זו הכוונה אותם שקראו לתמוך בחלק ממרכיבי הקואליציה ותמכו בממשלה מתוך מועצת יש"ע שיגידו זאת בפה מלא. אנחנו לא רואים ולא שומעים את זה", אומר רביבי ודבריו נשמעים מכוונים היטב לעבר דוד אלחיאני, איש מפלגת 'תקווה חדשה'.

"יש לחלק מאיתנו נטייה לפסוח על שני הסעיפים, להיות גם פה וגם שם, וזה לא עובד כך. צריך להגיד במי תומכים ובמה תומכים. המשחק שמשחקים הוא להיות בלי ולהרגיש עם ולכן אני לא בטוח שמדובר במאבק שמונע משיקולים כנים שיביאו לשינוי המיוחל", אומר רביבי.

בהתייחס לדבריו בראשית השיחה, שאלנו את רביבי מהי המציאות הקשה בשטח שעליה הוא וראשי המועצות מדברים, והוא משיב בחלוקה לשלושה מוקדים מרכזיים, אך מעיר כי "כמעט בכל משרדי הממשלה אפשר להצביע על ירידה בסדר העדיפויות לגבי יו"ש".

שלושת המוקדים הם ביטחון בניה ותחבורה, והוא מפרט: בסוגיית הביטחון "יש עליה ברמות האלימות. בפגישה עם מפקד הפיקוד הוצגו מצגות מפוארות. הצבא לא מסתיר נתונים ומראה גרף עם נתונים של עליה משמעותית בפיגועי הטרור, ואנחנו לא מרגישים מענה. בסדרי העדיפויות ירדנו מהמקום הראשון למקום שלישי אחרי פיקוד צפון ודרום. זה בא לידי ביטוי במשאבים, בביטחון ובתחושת ביטחון".

בנושא הבנייה, "יש הקפאת בניה מוחלטת. לא כמו בתקופת אובמה כשלא הרשו לטרקטור לעלות, אבל אנחנו בדרך להגיע לשם כי אין שיווקים חדשים ואין התחלות בניה. בכך יהודה ושומרון תורמים אקטיבית לעליית מחירי הבניה כי הביקוש עולה במקומות אחרים".

"נשוא התחבורה ביו"ש הרבה יותר חמור משאר המדינה. אין פיתוח של כבישים חדשים. מה שיש כעת אלו השלמות של כבישים שהוחלט עליהם בעבר. דוגמא בולטת לכך אפשר למצוא בציר שישים בגוש עציון, שם קטע ראשון הורחב לשני נתיבים לכל כיוון, קטעי ההמשך לא הורחב, וקטע ההמשך של ההמשך כן מורחב, כי הקטע האמצעי שאמור היה להיות מתוקצב לא מתוקצב, מה שיביא לעומסים ותאונות דרכים", אומר רביבי

האם ראש רשות כמותו, שאינו שולל שיח עם הממשלה, זוכה לאוזן קשבת במשרדי הממשלה השונים? "כראש רשות אני חייב להכיר בכך שיש ממשלה שזוכה לתמיכת 61 חברי כנסת, גם אם הם לא עומדים בהבטחותיהם זו הממשלה שמכהנת וכראש רשות תפקידי הוא להשיג את המקסימום עבור תושביי במציאות הפוליטית הקיימת. יש שרים שאני שומע אצלם נכונות לבוא ולעזור. נכון שמספרם קטן בהרבה אל מול ממשלות קודמות, אבל אני עובד גם מול הדרגים המקצועיים ומנסה בכל דרך אפשרית בממשלה הלא אוהדת לראות איפה אפשר לקדם. דוגמא לכך היא הפגישה שנקבעה עם שר הביטחון שהוחרמה על ידי מועצת יש"ע בהחרמה שלא הניבה יותר מכותרת של כמה דקות. המצוקות נשארו במקומן והשר קיבל נקודות זכות אצל הקהל שתומך בו כמי שלא נכנע לדרישות המתנחלים".

על עצם הטענה שהובילה להחרמת הפגישה, לפיה לא סביר ששר ביטחון יגיע ליהודה ושומרון רק כדי לפגוש את קציני הצבא וידלג במכוון על מפגש עם ראשי ההתיישבות, אומר רביבי כי אינו מסכים לתחושת הכעס של ראשי המועצות. "במשרות כאלה אתה צריך להבין שלא כל מי שאתה עובד איתו מסכים אתך. שר ביטחון היה מגיע לאורך כל השנים לכל הגזרות ולא בכל אירוע הוא נפגש עם ראשי ההתיישבות, כך זה גם בעוטף עזה וכך בגבול הצפון. הוא מגיע לבחון מהלכים אסטרטגיים ולא תמיד בודק השקה עם הצרכים האזרחיים. כאן נקבעה שיחה לדון באותם נושאים נצרכים ומחליטים להחרים אותה, למה? כי הוא משיקוליו הפוליטיים החליט לא לכנס את מת"ע, מה שפוגע בנו ללא ספק, אבל מה התוצאה שקיבלנו בסוף? בגלל שאנחנו כועסים הוא יתרצה יותר להיפגש איתנו? אנחנו צריכים אותו יותר מכפי שהוא צריך אותנו".

עוד שאלנו את רביבי לדעתו אודות ראש הממשלה , נפתלי בנט, שמאז בחירתו לא חצה את הקו הירוק. "יש הרבה סימני שאלה על מהלכיו, שאיפותיו, משנתו, אמונתו ודרכו הפוליטית של ראש הממשלה. קטונתי מלהסביר אותו. לא קיבלתי תשובות ממנו ולכן אני לא יכול לדברר אותו. לבסוף זו ממשלה של לפחות ארבעה חמישה ראשי ממשלה בממשלה הזו כשלכל ראש סיעה יש זכות וטו כמעט על כל דבר".

לצד המורכבות הפנימית בממשלה, אומר רביבי, בסופו של יום הם זוכרים היטב מהי האלטרנטיבה הפוליטית שממתינה להם מחוץ לקואליציה, והנתון הזה גורם להם ליישר הדורים ולהמשיך הלאה, "ולכן כל אחד שם עם כאבי הבטן שלו מסתכל במראה, מבין את החלופה ועושה הכול כדי לשמר את זה. ראש הממשלה הוא לא היחיד שם. הוא נושא בתואר אבל יש שם לא מעט שותפים שכל אחד מסנדל את השני".

לסיכומם של דברים, ביקשנו מרביבי, שכדבריו אינו חלוק על תיאור המציאות עם חבריו למועצת יש"ע, אלא על דרך המחאה, להשיב לשאלת המסקנה, האם גם הוא סבור שהממשלה הנוכחית צריכה לסיים את דרכה, והוא משיב: "זו ממשלה לא טובה, לא ליו"ש ולא למדינת ישראל. אני מבין שיש כללים בדמוקרטיה וכל עוד לא מצאנו דרכים חוקיות להפיל את הממשלה - אפשר לשאוף לנסות ולקדם את החלומות שלנו באמצעים דמוקרטיים ופוליטיים – כרגע הם לא כל כך מצליחים".

כבר לא יהודה ושומרון: בנט השתמש בצמד המילים "הגדה המערבית"

מתקפה חריפה נשמעה היום על ראש הממשלה נפתלי בנט שאימץ את הביטוי של השמאל הישראלי וכינה את יהודה ושומרון "הגדה המערבית" במהלך הצהרה שנשא לצד שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן.

"השבוע יחל חודש הרמדאן", אמר בנט. "הממשלה הזו פועלת רבות לשיפור חייהם של הפלסטינים בגדה המערבית ובעזה. רק היום אישרנו 20,000 פועלים מעזה לעבודה בישראל. נשקיע כמעט 40 מיליון שקלים בשיפור המעברים בין ישראל לרצועת עזה כדי לאפשר תנועה חלקה. אנחנו לא יכולים לפתור הכל אבל יכולים לשפר את חיי האנשים בשטח, והודות גם לעזרה שלכם זה קורה".

"מרגע הקמת הממשלה הזו היה ברור לי שזה יקרה", הגיב ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית). "ושוב, לא כי אני נביא, אלא פשוט כי אני מכיר את בנט ואת התהליך שעובר עליו".

"‏בנט בתהליך נפשי מואץ של התנתקות מהמחנה הלאומי", הוסיף. "אין לו דרך אחרת לחיות בשלום עם בגידתו בו. הוא יאמץ עוד ועוד עמדות שמאל ויחוש בוז וניכור לעמדות המחנה הלאומי שממנו הוא היה חלק עד לא מכבר. זו קריאת השכמה אחרונה לאחרוני התמימים שעוד הולכים אחריו ונותנים בו אמון".

יגאל דילמוני, מנכ"ל מועצת יש"ע, אמר כי "התבטאות כזו היא התדרדרות ערכית נוספת של הממשלה. זה מתווסף להקפאת הבנייה והפניית הגב להתיישבות. ממשלה כזו צריכה ללכת הביתה".

יו"ר מפלגת עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "לא יאומן שמנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר ורה"מ בהווה נפתלי בנט מאמץ את הנרטיב הפלסטיני המאמין ב"כיבוש". מדובר בעוד צעד בדרך לממשלת השמאל אחרי שהבטיח עשר מעלות ימינה".

ראש מועצת בית אל שי אלון התייחס לדברים שאמר ראש הממשלה נפתלי בנט, ומסר: "ההתבטאות של ראש הממשלה על יהודה ושומרון מוכיחה עד כמה המצב מסוכן להתיישבות. בנט כבר התנתק מיו"ש, צריך למנוע ממנו לבצע את ההתנתקות בשטח. הקפאת הבנייה בעקבותיה החלה מחאת ראשי המועצות ביו"ש היום היא רק קצה הקרחון. בנט מסוכן לישראל. צריך להפיל את הממשלה בראשותו".

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז אמר כי "שוב הוכח, שמי שבתפקידו כמנכ"ל מועצת יש"ע חבר מאחורי גבם של חבריו למחאת השמאל ברוטשילד, מדבר באופן עקבי גבוהה גבוהה על יהדות וציונות, אבל בפועל פועל בדיוק הפוך ומקדם למען האנטרסים האישיים שלו את התנתקות מדינת ישראל מכל ערך יהודי וציוני".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "ההגדרה של בנט לחברון עיר האבות, לשילה הקדומה, להר גריזים ולהר עיבל, לקבר רחל ולסוסיא הקדומה בשם הגדה המערבית מלמדת על עומק השבר אבדן הדרך ואיבוד העשתונות. כי נמכרנו אני ועמי".

בתגובה אמר דוברו של ראש הממשלה נפתלי בנט: "בדרך כלל רה"מ משתמש במינוח 'יהודה ושומרון', גם בעברית וגם באנגלית. זו התבטאות מקרית, ואין לייחס לה שום משמעות מיוחדת".

זמביש שובר שתיקה: הממשלה מקפיאה את הבנייה ביו"ש, אין לה זכות קיום

איש ההתיישבות זאב חבר (זמביש), מנכ"ל תנועת אמנה ומראשי מועצת יש"ע, השמיע מילים קשות נגד ממשלת בנט-לפיד בעקבות הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון.

זמביש שלא התבטא בשנים האחרונות הגיע הבוקר (ראשון) למאהל המחאה מול משרד ראש הממשלה ואמר בהצהרה לתקשורת: "הממשלה הזאת מפקירה את אזרחי ישראל, לא הייתי אף פעם מחסידי הממשלה הזו אבל עכשיו ברור יותר מתמיד שהיא צריכה לעבור מהעולם, אין לה זכות קיום. הממשלה הזו תעבור מהעולם על כך שהיא מקפיאה את הבניה ביהודה ושומרון".

ראשי הרשויות מיהודה ושומרון הכריזו הבוקר על מחאה נגד ממשלת בנט בעקבות ההקפאה בהתיישבות. יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחיאני אמר: "כיו"ר מועצת יש"ע תמכתי בממשלה הזאת ולאחרונה הדברים קצת השתנו. שר הביטחון הפר את ההסכמים הקואליציוניים. יש עליה בטרור ביו"ש. גנץ הקפיא את כל תכנון הבנייה ביו"ש. במציאות הזאת אנחנו לא יכולים להמשיך.

"יש פעולות אגרסיביות של משרד הביטחון להרוס בתים של יהודים", האשים אלחיאני. "גנץ נותן שטחי מולדת לפלסטנים ופוגע בביטחון. את הממשלה הזאת צריך להפיל אם הדברים לא ישתנו".

אלחיאני ודגן: "נפיל את הממשלה הזאת"חזקי ברוך, ערוץ 7

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר במאהל המחאה: "אנחנו לא סוג ד' במדינה הזאת. הממשלה הזאת נותנת פרס לטרור. הממשלה מקפיאה את הבנייה ביהודה ושומרון ומאבדת את המשילות בנגב, בלוד ובירושלים. לממשלה הזאת אין זכות קיום. נמלא את הכיכרות באלפי מפגינים. סיימנו להיות סוג ד'", הבהיר.

יוחאי דמרי, ראש מועצת הר חברוןחזקי ברוך, ערוץ 7

ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ תקף: "הממשלה הזאת מפקירה את ביטחון האזרחים ואת ארץ ישראל. יש טרור בכל הארץ. הממשלה הזאת מקפיאה את הבניה ביו"ש ונותנת לערבים את ארצנו. הממשלה הזאת צריכה ללכת הביתה. נפיל את הממשלה כדי להגן על תושבי מדינת ישראל".

ראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דימרי: "אנחנו מבקשים חיים, וחיים מקבלים על ידי עוד תושבים ובתים. קוראים לממשלה להפסיק את האפלייה. אנחנו מגינים על כלל מדינת ישראל, אנחנו השכפ"צ. אם הממשלה חפצה חיים ואריכות ימים עליה לשנות את דרכה".

מנכ"ל מועצת יש"ע יגאל דילמוני אמר כי "בראש ממשלת ישראל יש אדם שהיה פעם יו"ר מועצת יש"ע וישב איתנו ואמר כמה הקפאת בניה ביו"ש זה דבר מסוכן. אני פונה אליך באופן אישי כראש הממשלה יחד עם הנהגת ההתיישבות וקוראים לך, הממשלה שלך מקפיאה ואין לה זכות קיום ואתה יודע את זה וקוראים לך - תעצור את ההקפאה.

"המאבק שלנו יתגלגל עד שהממשלה הזאת תיפול", הבטיח דילמוני. "תכניס את גנץ לחדר ותחזיר אותו לעבודת הבניה ביהודה ושומרון".

ישראל גנץ, ראש המועצה האזורית בנימיןחזקי ברוך, ערוץ 7

ראש מועצת בית אל שי אלון אמר: "זוהי ממשלה שהבטיחה להיות 'ממשלת שינוי' ואכן מדובר בממשלת שינוי - שינוי לרעה. אין בכלל תקציב לכבישים ביו"ש. היציאה והכניסה לבית אל הפכו לסיוט. תושבי בית אל נצורים - ואין שום תכנית לשיפור המצב באופק.

"350 יח"ד בבית אל שעברו כבר את כל האישורים המדיניים הנדרשים מוקפאות בגלל סחבת בלתי נסבלת של משרד הביטחון וזאת למרות הבטחות מדיניות. דחפורי המינהל האזרחי הורסים בנייה יהודית ללא סוף ומנגד - אפס אכיפה כנגד בנייה פלסטינית פרועה", הוסיף אלון. "זו ממשלה שתיקונה הוא בנפילתה בלבד".

שי אלון: נבער את הממשלה הזאת יחד עם החמץחזקי ברוך, ערוץ 7