הרב אהרון אגל-טל
הרב אהרון אגל-טלצילום: עצמי

עידית סילמן השיבה אויר לריאותיהם של המוני יהודים שחשים כלפיה הכרת טובה גדולה. אחרי הכל סילמן חברה למי שהפר כל הבטחה ליבתית לעם ישראל וכלפי מי שבנה אותו - אנשי ה'תורה והעבודה' שעבורם התורה אינה רק קישוט מסורתי, אלא ספר החיים עצמם.

יש מצבים בחיים שטעויות לוקחות אותנו למסלולים שלא תיכננו. כולנו בני אדם וכולנו מועדים לטעות וגם לחטוא. אבל הקב"ה מקבל את השבים בתשובה ואנחנו ההולכים בדרכיו על אחת כמה וכמה.
האם סילמן 'חוזרת בתשובה'? כמו בכל מקרה כנראה גם כאן הפוזיציות הפוליטיות יכריעו את השיפוט. אבל אני חושב שאי אפשר שלא לראות את המאיסה האמיתית שלה ושל בעלה שמוליק. לא מדובר כאן רק על לחצים אדירים שהופעלו עליהם; כאלו שעלולים להכריע שיפוט מוסרי של אדם ממוצע. אני חושב שהם באמת קלטו את עומק המשבר.

אם בתחילה סילמן היתה סבורה כמו רבים וטובים בציונות הדתית, שיש כאן הזדמנות לחולל ריפוי בעם ישראל. שהנה – נחבר בין הקצוות הקיצוניים ונראה שניתן לחיות יחד. הלכה האג'נדה האנטי יהודית ותפחה למול עינינו. החל בליברמן הזומם לבולל את עם ישראל, דרך לפיד הרואה בישו את מורו ורבו וכמובן מירב מיכאלי שמן הסתם מאושרת שלאוניות קוראים 'ספינות' ולא 'ספינים', אבל מה שחשוב לה באמת הוא לחלל את השבת.

בסופו של דבר האידאל הגדול של אחדות בעם ישראל הוא חשוב וכולנו רוצים בו, אבל הטעות של בנט ושל סילמן היתה, שניתן להתעלם מן הנשמה ולייצר אחדות 'בין כולם'. אבל כדי ש'כולם' יהיו שמחים 'מישהו' צריך לוותר ובמקרה הזה – נבלתה של היהדות ההלכתית, השורשית היתה המחיר היקר שנדרש. השר הורביץ הוא היה רק העקרב שעקץ את הצפרדע שעל גבה חצה את הנהר וכך סייע לעידית סילמן לקלוט את האירוע הגדול ולהחליט שהיא לא יכולה להיות בו יותר. יש לה 'עולם הבא' ובסוף הוא מנצח את ה'עולם הזה'.

במובן הזה סילמן בנתה עבורנו מערך שיעור מושלם. יש כאן סיפור של חטא שמתפתח לסיפור לאומי ענק – אבל יש בו ניצחון גדול של הנשמה. יש עולם הבא ובסוף הוא חזק מן העולם הזה.

סילמן כבר החלה לעבור מסדרי מוסר של השמאל. אבל הציבור הישראלי; המסורתי ברובו שרגיש בדרך כלל לענייני מוסר, קולט את התמונה הכללית כפי שלא קלט מעולם. הוא מבין שיש כאן עסק עם עקרבים הבאים לחסל את צביונה היהודי של מדינתם. שזומם להרוס את חינוך ילדיו ולהשחית את נפשם ושחותר להפוך את חלום הדורות עליו גדלו, לחלום ביעותים – לחורבן של ממש. לכן - בחוסר אמון בהם ובמניעיהם, השפעתם דלה והעוקץ שלהם חלש מתמיד.

"לוחכי הקש והגבב" מתייצבים כעת מאחורי עידית סילמן בעוצמה ואומרים לה שאם הקב"ה פותח שער לבאי בתשובה, לא יהינו הם לסגור אותו.