שוטרים בעיר העתיקה
שוטרים בעיר העתיקהצילום: רויטרס

בצל המהומות בהר הבית, בכותל המערבי ובמשטרה נערכים להמוני יהודים שיגיעו לשני מעמדי ברכת הכוהנים, שיתקיימו הבוקר (שני) וביום רביעי.

בעיתון 'ישראל היום' דווח כי עקב החשש מהמשך המתיחות שעלול להצית את המהומות ביו"ש, בתוך הקו הירוק וברצועת עזה, קרא מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, למנהיגי הציבור הישראלי ולאנשי הדת המוסלמים "לגלות אחריות".

המשטרה ממשיכה את כוננות השיא בבירה מחשש שחמאס והג'יהאד האסלאמי ימשיכו בפעילות ההסתה כדי לגייס את הפלשתינים למערכה לציון יום השנה לאירועים שקדמו ל"שומר החומות". בהתאם לכך, כ־2,500 שוטרים יאבטחו את מעמד ברכת הכוהנים.

"אני לא מתכוון לוותר לשום מפר סדר", אמר אתמול תורג׳מן והביע אכזבה ממערכת המשפט, ששחררה רבים מהעצורים במהומות בהר הבית, לרבות פלשתינים שתקפו שוטרים. "אנחנו יודעים לעשות את חלקנו, כמה מהשופטים שותפים בחוויה", אמר הניצב.

תורג׳מן הדגיש כי למשטרה אין מודיעין ספציפי על כוונה לבצע פיגוע בירושלים. עם זאת, הנחת העבודה היא שיש כוונה כזו, ולכן תתוגבר הנוכחות המשטרתית באזורי הבילוי וביישובים המעורבים. בתדרוך לכתבים תורג׳מן התייחס גם לשאלה לגבי אי מעצרם של דרשנים ואנשי הדת מסיתים בהר הבית. לדבריו, כל עבירת הסתה נדרשת אישור של הפרקליטות, ונבדק אם לפחות אחד הדרשנים ביצע הסתה. "אני מקבל החלטות ומעדכן את המפכ"ל. בסוף ביצענו החלטות משמעותיות", אמר.

הכוננות במשטרה תימשך לפחות עד חודש יוני לאור רצף החגים במקביל לאירועים שמציינים הפלשתינים כמו "יום הנכבה" במאי. קצין משטרה בכיר אמר כי המשטרה פועלת כדי לקיים את הסדר הציבורי, להיאבק בפשיעה הלאומנית, למנוע פיגועים ולהילחם בפשיעה ברחוב הערבי.

בתוך כך, הקרן למורשת הכותל המערבי נערכת לרבבות יהודים שיגיעו למעמדי ברכת הכוהנים. ההחלטה על הפיצול לשני המעמדים התקבלה בעקבות החשש מצפיפות יתר ברחבת הכותל. במעמד היום ישתתפו הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הרב דוד לאו ורב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ'.

"אני מזמין את המוני בית ישראל להגיע לברכת הכוהנים של חול המועד. הנוכחות שלנו בכותל היא התשובה הניצחת לכל אותם מפגעים ומתפרעים אלימים שמתיימרים לפעול בשם האמונה", אמר הרב רבינוביץ'.