פוסט תמיכה בטרור בפייסבוק
פוסט תמיכה בטרור בפייסבוקצילום: פייסבוק

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מדווחת כי מאז החל גל הפיגועים הנוכחי בו נרצחו 16 ישראלים ונפצעו כעשרים נוספים, החל מאמץ מרוכז שמטרתו הסרה וחסימה של תכני הסתה לאלימות, הסתה לטרור ושבח למעשי טרור.

במחלקה אומרים כי "הפעילות נועדה להפחית את התכנים המסיתים הקיימים ברשת העלולים לשלהב את הרוחות ולהוביל להסלמה נוספת בשטח".

גופי הביטחון זיהו עלייה בתכנים המסיתים ברשת לאחר הפיגוע בבאר שבע והעלייה החמירה לאחר הפיגועים בחדרה, בני ברק ותל אביב.

מתחילתו של גל הפיגועים ונכון להיום (ראשון) מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה בחנה למעלה מ-14,000 פרסומים ברשתות החברתיות אשר אותרו על ידי גורמי הביטחון – צה"ל ושב"כ. לאחר בחינת הפרסומים הוחלט במחלקה לפנות לרשתות החברתיות בנוגע ליותר מ-10,000 פרסומים, לאחר שנמצא כי הפרסומים עומדים בתנאים המצטברים הבאים: הפרסום מהווה עבירה לכאורה על החוק הישראלי, הוא מפר את תנאי השימוש של הפלטפורמה המקוונת שבה הוא מתפרסם וקיים אינטרס ציבורי בהסרת הפרסום.

שבנוגע אליה התקבלו 7,700 תלונות, הוגשו 5,438 בקשות למחיקת תכנים ו-4,186 מתוכם הוסרו. ברשת טיק טוק טופלו 2,339 תלונות והוסרו 1,600 תכנים מסיתים. בטוויטר אחוזי ההצלחה היו נמוכים יותר - מתוך 1,534 תכנים מסיתים הוסרו 434.

הפרסומים אשר דווחו על ידי המחלקה לרשתות החברתיות כללו תוכן המסית לפעולות אלימות נוספות ופעילות טרור, לרבות פרסומים מפורשים שקראו לדקור, לדרוס, לירות ולהרוג; פרסומים אשר לעגו לנרצחים וקראו להעלות את מספר ההרוגים בפעולות.

כמו כן, חלק מהפרסומים התמקד בשיבוח המפגעים ובמעשיהם; כינויים כגיבורים ומביאי ברכה; פרסומים של דברי שבח המלווים בסרטונים של חלוקת ממתקים וחגיגות אשר התרחשו בעקבות כל פיגוע ופרסומים של סרטונים ותמונות מזירות הפיגועים המלוות בקריאות שמחה.

כך למשל, מיד לאחר הפיגוע בבאר שבע, משתמש ציין את משאלתו שיהיה מדובר ביותר מ-4 קורבנות, ושהוא מתפלל לחולשת ישראל. המשתמש פרסם את תמונת המחבל מוחמד אבו אל-קיען, תיאר במפורט את התרחשות הפיגוע והילל אותו.

גם אחרי הפיגוע באריאל נצפתה עלייה בפרסומים המהללים ומשבחים את מעשה הטרור.

עוד במסגרת הפעילות, נחסמה גישה לאתר אינטרנט, שעסק בהלהטת הרוחות סביב הר הבית והופעל למעשה על-ידי ארגון הטרור חמאס. גם עמוד הפייסבוק של אותו אתר הוסר בעקבות פניית המחלקה. מדובר היה בעמוד פייסבוק פופולרי שלו למעלה מ-900,000 עוקבים.

במחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה ציינו כי "על סמך מידע שהתקבל בנושא מגורמי הביטחון הפעילות האמורה סייעה לפגוע ביכולת של ארגוני הטרור לייצר עימותים אלימים, וללבות את היצרים וההתפרעויות סביב הר הבית".