פרופ' שמחה גולדין
פרופ' שמחה גולדיןצילום: שריה דיאמנט/TPS

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פתח בבדיקה נגד מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום, כך פורסם הערב (ראשון) בכאן 11.

הבדיקה בעניינו של בלום מתבצעת חודשיים לאחר שכהונתו הוארכה בשנה נוספת על ידי ראש הממשלה בנט.

מבקר המדינה פתח בבדיקה בעניינים מנהליים נגד בלום, לאחר תלונה שהגישה משפחתו של הדר גולדין לפני כחודש בעקבות הארכת כהונתו זו השנה החמישית ברצף. בלום מונה לפני כחמש שנים על ידי ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, ומועסק ללא מכרז.

בשבוע שעבר נחשף בכאן חדשות כי מסמך שסווג "סודי ביותר" מעיד כי כמה ימים אחרי סבב הלחימה ב-2018, ביום ראשון, 19 באוגוסט, התקיימה פגישה דרמטית של ראשי מערכת הביטחון בנושא השבויים והנעדרים. זו הייתה, ככל הידוע, ההזדמנות הכי קרובה מאז מבצע "צוק איתן" ועד היום להתקדם לעסקת שבויים עם חמאס.

באותו מסמך סודי הציגו בכירי המערכת תוכנית סדורה לגיבוש עסקת חילופי שבויים, ובעיקר הגיעו להסכמה על המחירים שישראל תשלם. לפי התוכנית שגובשה בדיון, השלב הראשון כלל הפסקת אש הדדית ועצירת הסנקציות האזרחיות מצד ישראל, בין היתר פתיחת מעבר כרם שלום והרחבת מרחב הדיג בעזה. המשך התוכנית כלל הרחבת החשמל לרצועה ופתרון בעיית המשכורות במימון קטרי.

השלב הבא נגע לעסקה עצמה - ישראל תשחרר אסירי חמאס למעט כאלה שעסקו בפעילות טרור משמעותית, אחד הסעיפים קבע ש"לא ישוחררו מחבלים עם דם על הידיים". בתמורה, ישחרר חמאס את ארבעת השבויים והנעדרים. השלב השלישי בתוכנית עסק בקידום צעדים אזרחיים וכלכליים לשיקום רצועת עזה. נתניהו סיכם את הדיון והתחייב לקבל החלטה, אבל דיון נוסף לא התקיים, נתניהו לא אישר לקדם את התוכנית, ועסקת שבויים לא התרחשה.