אזיקים
אזיקיםצילום: איסטוק

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (ב') חמש שנות מאסר, מאסר על תנאי ופיצויים בגובה 5,000 ₪ על יעקב אטנאו שבמהלך מבצע "שומר חומות" לקח חלק בתקיפה של אדם ממוצא ערבי בסמוך למסגד סידני עלי בהרצליה.

בנוסף, הפעיל בית המשפט עונש מאסר מותנה של חצי שנה, מחציתו במצטבר לעונש שנגזר. אטנאו הורשע על פי הודאתו בחבלה בכוונה מחמירה וחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני.

במסגרת הסדר טיעון, שגובש בהליך גישור בחסות בית המשפט המחוזי ת"א, הגישה הפרקליטות כתב אישום מתוקן, בו הודה הנאשם.

מכתב האישום, עולה כי על רקע מבצע "שומר חומות" קשר הנאשם עם אחרים להתעמת עם ערבים על רקע לאומני - אידיאולוגי וממניע גזעני. ולשם כך, באחד מערבי המבצע הנאשם ואחרים הגיעו למסגד סידני עלי, בסמוך למקום ישב המתלונן ברכבו לאכול את ארוחת סיום צום הרמדאן. משהבחינו הנאשם וחבורתו במתלונן, וכדי לפגוע באדם ממוצא ערבי ממניע גזעני – לאומני ועל רקע אידיאולוגי, רצו הנאשם והחבורה לעבר הרכב כאשר הנאשם נושא בכליו סכין וגז פלפל. בשלב זה החלה החבורה להטיח במתלונן אבנים, לרסס את פניו בגז פלפל ועוד, בתגובה רכן המתלונן לעבר ההגה והעמיד פני מת. אז ניגש הנאשם ודקר את המתלונן בכתפו. כתוצאה מהאירוע נגרמו למתלונן חבלות בחזה, שטפי דם בזרוע וחתך בכתף שמאל.

במסגרת הטיעונים לעונש ציינה עו"ד רביד שיפמן, מפרקליטות מחוז ת"א כי "בשים לב לערכים המוגנים, מידת הפגיעה בהם גבוהה וקשה, ואפרט. מדובר על ערכים מוגנים של שמירה על שלום הציבור, שלמות הגוף, שלמות הרכוש של הפרט, שמירה על הסדר הציבורי וזכותו של כל אדם להימצא במרחב ציבורי בביטחון, ללא חשש, ללא מורא. הנאשמים ביצעו את העבירות ממניעים לאומיים, אידיאולוגיים וגזעניים, על רקע מוצאו של המתלונן, בשיאם של ימים רגישים ונפיצים, כשהמטרה להביא לאיבה בין החלקים השונים במדינת ישראל, ולא בכדי מצא המחוקק לקבוע את מכפלת העונש בפשעי שנאה."

בגזר הדין ציין השופט בני שגיא: "בסופו של דבר, הגעתי למסקנה כי שקלול הנתונים כולם מצדיק לאמץ את הסדר הטיעון המשקף ענישה ראויה והולמת למעשה החמור שבוצע, אך נותן גם ביטוי לנתוניו הייחודים של הנאשם, לגילו הצעיר, לעברו הפלילי הלא מכביד, להודאתו וקבלת האחריות (נתון שיש לו משקל מיוחד בעיני בנסיבותיו הייחודיות של התיק זה)."

הילה ימיני, עו"ד