ידידי הרב חיים נבון, הוציא לאור בימים האחרונים את ספרו החמישה עשר, "לא תקין", ספר שלא הנחתי מידי עד שסיימתי לקרוא אותו. בספר מציג הרב נבון נקודת מבט רחבה מאוד על התקינות הפוליטית ועל הרעיונות הפרוגרסיביים המלווים אותה. הקריאה עוררה בי מחשבות נוגות על מה שיקרה כאן בעוד עשר-עשרים שנה, אם התהליכים הללו לא ייבלמו.
הרב נבון מציג בספרו את תופעת סתימת הפיות השולטת היום בעולם האקדמי בארצות הברית, ובמובנים לא מעטים גם כאן בארצנו הקטנה. סתימת פיות במובהק ובמופגן, בלי להתנצל ובלי להסתתר. סתימת פיות שמזכירה את ימי סטאלין העליזים. סתימת פיות שמאיימת על היכולת לנהל דיון רציני וענייני.
חירות החשיבה וחירות הדיבור המהוות בסיס לכל העולם האקדמי נמצאות בסכנה גדולה. במקומות רבים בתוך העולם האקדמי יש נושאים שאסור לבדוק ואסור לחקור. אסור לבדוק אם יש הבדלים בין גברים לנשים, כיוון שעצם הרצון לבדוק זאת מהווה פגיעה בנשים. אסור לבדוק הבדלים בין תרבויות כיוון שזו פגיעה בחברות מוחלשות. אסור לבדוק היבטים מדעיים רבים הקשורים לקהילת הלהט"ב מחשש ל"לינץ'" של הקהילה.
אל תדמו בנפשכם להימלט מזה. זה משפיע על כולנו. צורת החשיבה ודפוסי הפעולה שמקדמים הפרוגרסיביים מזה עשרות שנים מחלחלים למקומות מפתיעים מאוד. אני סבור שהאמונה שהחברה בנויה על דיכוי ומלחמת מעמדות, והחשיבה המוצאת בכל מקום קונספירציות ערמומיות, מחלחלות גם לחוגים ימניים ולאומיים מובהקים, וזה כמובן מטריד מאוד.
קחו למשל את ח"כ אבי מעוז, יו"ר נועם, אדם אמיץ העשוי ללא חת, המהווה ראש חץ במובנים רבים במאבק בפרוגרסיביים. אפילו הוא מושפע מהשיח הזה ומאמץ אותו מבלי משים. התבוננו לדוגמא במשפט "אויבינו הקמים עלינו להנדס את תודעתנו" – והשוו זאת לדפוסי החשיבה והפעולה של אסכולת פרנקפורט ושל תלמידיו של לואי אלתוסר. מצמרר.
גם הדיבורים שאנו שומעים מכיוונים אחרים במחנה הימין על ישראל השנייה, המוחלשת והמדוכאת בידי ישראל הראשונה מבוססים על דפוסי הפעולה הפרוגרסיביים ועל אימוץ הנחות היסוד שלהם. בלי ששמנו לב הם מצליחים לחדור ולהשפיע עלינו במקומות רבים ובלתי צפויים.
לא ניתן להבין את המאבקים העתידיים של הציונות הדתית ואת האתגרים העומדים בפנינו, בלי להבין את לעומק את התהליכים הללו. לא ניתן להתמודד עם העולם האקדמי הנוכחי בלי להבין את זרמי העומק הללו. לא ניתן לחנך את בני הנוער בלי לתת להם כלים להתמודד עם עולם של סתימת פיות ושל בכיינות אידאולוגית.