חומש
חומשצילום: ירון בלושטיין/TPS

עד הלילה (חמישי) בחצות חייבת המדינה להגיש לבג''ץ את תשובתה לגבי פינוי חומש, שהפך לאחד המוקשים המרכזיים שמאיימים על עתיד הקואליציה מימין.

בחדשות 12 פורסמה טיוטת התשובה שתועבר לבית המשפט בשם שר הביטחון בני גנץ, שבה מציינת המדינה כי המבנים בחומש יפונו – אך לא נוקבת במועד. העמדה הזו מאפשרת לגנץ גמישות נוכח המצב הפוליטי והסדקים בקואליציה.

בתשובת המדינה נכתב כי בחומש מתבצעות פעולות אכיפה נחושות נגד כל בנייה חדשה או הפרת סדר באזור. עוד מצוין שישנה נוכחות ביטחונית קבועה במקום, ולכן בנסיבות האלה אופי ועיתוי פעולות האכיפה ייקבעו בהתאם להערכות מצב שמקיים ויקיים שר הביטחון גנץ.

עוד נכתב כי שר הביטחון לא מאפשר כל בנייה חדשה או הפרות סדר במרחב, וכי מעבר לאוהלים שבהם פועלת הישיבה בחומש לא מתאפשרת בניית קבע במקום.

אם עמדת המדינה תתקבל בבג"ץ, שר הביטחון ידחה את הפינוי למשך זמן מה כדי לא לגרום לזעזוע בקואליציה.

בנט על פינוי חומש: צריך להפעיל שכל ישר, פועלים בשיקול דעתבאדיבות המצלם

שרת הפנים איילת שקד השתתפה אתמול בכנס ההנהגה של גוש עציון בקיבוץ לביא והתייחסה לשיח בממשלה בנוגע לפינוי חומש.

"אנחנו עושים הכל כדי שחומש לא תפונה, המשך קיום הישיבה שם הוא סמלי ומשמעותי. הישיבה הזו פונתה המון פעמים, צריך לשים לזה סוף ולאפשר לתלמידי הישיבה ללמוד", אמרה שקד.

ממועצת יש"ע נמסר בתגובה: "הישיבה בחומש היא חלק מהסטטוס קוו שעל בסיסו קמה הממשלה הנוכחית. אנו קוראים לראש הממשלה ושאר חברי הממשלה לא להצהיר הצהרות אלא לקיים את הבטחתם ולא להרים את ידם על ישיבת חומש בשום דרך".

"אנו מצויים בעיצומו של גל טרור ובפרט אחרי לילה קשה שבו נזרקו בקבוקי תבערה על בתי תושבים, ירי חי על ישראלים, וזריקות אבנים לעבר מכוניות שפצעו קשה ילדים ואזרחים. אנו דורשים מהממשלה לקיים את הבטחותיה ודווקא עכשיו, לתת תשובה ציונית הולמת, להסדיר את הישיבה בחומש. ההיסטוריה מוכיחה - התיישבות היא בטחון", אמרו במועצה.

שלשום התייחס לנושא גם ראש הממשלה נפתלי בנט. "החוק במדינת ישראל קובע מאז ההתנתקות שבנייה במקום שהיה חלק מההתנתקות היא בלתי חוקית. נכון להיום לא שינו את החוק וזו עבירה על החוק".

"כבר עשור מפנים את חומש וגם לפני שנתיים פינו את חומש כולל את אותה ישיבה. האם ומתי ואיך צריך להפעיל שכל ישר".

לדברי ראש הממשלה, "יש עכשיו גל טרור וצריך להפעיל שכל ישר ואנחנו פועלים בשיקול דעת. נתניהו פינה מספר פעמים את חומש. אנחנו נעבוד יחד עם השותפים שלנו כדי להביא את העניין לטיפול".