עשרות אלפים במצעד הדגלים. בשנה שעברה הם לא עברו בשער שכם
עשרות אלפים במצעד הדגלים. בשנה שעברה הם לא עברו בשער שכםצילום: Yonatan Sindel/Flash90

חרף המתיחות הביטחונית וההתראות המוקדמות מעבר לרצועה, עשרות אלפי בני אדם, ילדים צעירים ומבוגרים השתתפו באירוע ריקוד הדגלים המסורתי ברחובות בירת ישראל שהסתיים במעמד מרהיב ומרגש בשריד בית מקדשנו, הכותל המערבי.

עדיין שעות מתוחות לפנינו אולם כבר עכשיו ניתן לומר שהמצעד עבר באופן יחסי ללא הפרעה.

הכי קל היה לנפתלי בנט ללכת שבי אחר העוגנים הפוליטיים באגף השמאלי המבטיחים את יציבות הקואליציה שלו ולגנוז או למצער לתחם את מצעד הדגלים ממנו כה חששו במערכת הביטחון בשבועות האחרונים. ההתרעות היו על השולחן. הן אפילו לא הוסתרו. ההסתה הערבית השתוללה במלא עוזה. השותפים משמאל עיקמו שוב ושוב את האף.

הכי קל היה ליו"ר ימינה להישען על תקדימי קודמו בנימין נתניהו ששינה את תוואי המצעד כדי שלא להרגיז את החמאס. מה היה רע בזה? את מי בדיוק הוא היה מקומם?

בואו נזכור שאת אמון המחנה האידיאולוגי ברובו המוחלט בנט כבר איבד עם כינון הממשלה הנוכחית הנשענת על רע"מ.

נחשו כמה מצביעי ימינה השתתפו היום במצעד הדגלים? על פניו אף לא אחד. למרות זאת בנט התעקש לקיים את המצעד במתווה הטבעי שלו.

מדובר היה בסיטואציה סופר-מורכבת מבחינה פוליטית, מדינית וביטחונית. מנסור עבאס מולכד כמעט לחלוטין ברחוב הערבי על רקע מצעד הדגלים הססגוני בשער שכם. וואליד טאהא לא יכול הערב להסתכל לבוחריו ביישובים הערביים בעיניים לאור מספר הישראליים הכל-כך גבוה שעלה היום להר הבית והביע שם את ריבונות ישראל.

הלחצים המדיניים מעבר לגבולות ישראל על לשכת ראש הממשלה להוביל לביטול המצעד או לפחות לצמצמו היו עצומים. לא על הכל אפשר לכתוב היום אולם מקורות בסביבת ראש הממשלה טוענים שהם היו כבדים ומתישים.

במקביל האיתותים ממערכת הביטחון על התלקחות אפשרית התדפקו לאורך כל היום על חדר לשכתו של בנט. אולם זה האחרון בחר שלא להיכנע ללחצים ולאפשר את המצעד ויהי מה.

יום ירושלים מסתיים כשרה"מ בנט הוביל עמידה ברורה, שקטה ונחושה סביב מצעד הדגלים והעלייה להר הבית.

כמה מספרים מפעימים: לראשונה מאז 1967, שיא חדש של עולים יהודים נרשם היום בהר הבית עם 2,626 איש שפקדו את המקום.

אז נכון, אפשר כבר לשרטט את אפקט הפיטורים של שמרית מאיר ולקשור תילי תילים של הלכה סביב השפעתו הסמויה של טל גן צבי שעל הנייר פרש מהלשכה. אך הרבה יותר פשוט לברך את בנט על שאפשר לעם ישראל להביא לידי ביטוי בצורה המרהיבה ביותר את ריבונותה של ישראל ביום חגה של ירושלים.

אם נידרש לבחור את תואר המתנגד הקולני לנפתלי בנט הרי שנבחר על נקלה ביו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. וסמוטריץ' בחר לחרוג ממנהגו ולברך את ראש הממשלה נפתלי בנט על קיום המצעד. נכון, לפעמים מגיעה מילה טובה.