שיגור אופק
שיגור אופקצילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ אישר היום (ב') את המלצות ועדת פרס ביטחון ישראל להעניק שלושה פרסים לפרויקטים ופעילויות שתרמו בשנת 2022, התשפ"ב, לביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה ויתרונה האיכותי בשדה הקרב, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט המבצעי. השר גנץ התקשר לזוכים ועדכן אותם.

הפרויקטים הזוכים (בסדר אקראי):

פרויקט לווייני התצפית 'אופק', המשותף למפא"ת שבמשרד הביטחון, לאגף המודיעין בצה"ל, לתעשייה האווירית ולחברת 'אלביט מערכות'. סדרת 'אופק' כוללת מערכות לווייני צילום פורצת דרך, הן מבחינת ביצועים והן מבחינת משקל. הלוויינים פותחו בהובלת משרד הביטחון באמצעות מנהלת החלל במפא"ת תוכננו, יוצרו, ומובצעו ע"י מפעל "חלל" של התעשייה האווירית - כקבלן ראשי. בלווינים מותקנת מצלמה פרי פיתוח וייצור של חברת "אלביט מערכות". חיל המודיעין מפעיל את הלוויינים באמצעות תחנה קרקעית מתקדמת, יחידה מסוגה בעולם, שפיתח בשיתוף עם התעשייה האווירית. התחנה והלוויינים משרתים את מערכת הביטחון 365 ימים בשנה, 24 שעות ביממה ומספקים בזמן אמת מודיעין איכותי ומהימן.

פרויקט של יחידה 8200 באגף המודיעין של צה"ל, המוסד, השב"כ ומלמ"ב במשרד הביטחון, שמטרתו פיתוח יכולות מעצמתיות, פורצות דרך, בדרכים מגוונות וייחודיות. במסגרת פרויקט זה, שנמשך כעשור, פועלים גופי המודיעין במדינה במאמץ משולב, במגוון פעילויות נועזות וחדשניות, תוך התמודדות עם אתגרים טכנולוגיים עצומים. הצלחת הפרויקט מהווה את אבן הבסיס העיקרית למגוון רחב של פעילויות, שתרמו באופן ישיר ובפעמים רבות מאוד לביטחון מדינת ישראל.

פרויקט של המוסד, יחידת המו"פ במפא"ת שבמשרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות, שמטרתו שמירה על היתרון האיכותי של מדינת ישראל אל מול איומים אסטרטגים.

בוועדת הפרס חברים מזכיר הוועדה אשר וגנר, יו"ר הועדה אלוף במיל' דורון אלמוג, וחברי הוועדה: אלוף במיל' אמיר אבולעפיה ופרופ' אלי ביהם. את פרס ביטחון ישראל יעניק נשיא המדינה יצחק הרצוג, בטקס חגיגי בבית הנשיא בירושלים ב-14.6.2022. בטקס ישתתפו שר הביטחון ובכירי מערכת הביטחון.

שר הביטחון גנץ: "פרס ביטחון ישראל משקף יותר מכל את שילוב הזרועות של כל גופי הביטחון. אנחנו רואים את זה בשדה הקרב יום-יום, כשצה"ל, שב"כ, המוסד ומשטרת ישראל פועלים באגרוף אחד. אנחנו רואים את זה בשילוב בין התעשיות ובין ארגוני הביטחון בפרויקטים השונים שפורצים דרך ומאפשרים לנו עליונות ביטחונית וטכנולוגית. אני מברך את הזוכים בפרס, שהם חוד החנית של מאות מיזמים ביטחוניים פורצי דרך, תוצרת כחול לבן. נמשיך לדחוף קדימה את הפיתוחים הישראלים, ולחזק את ביטחון ישראל".

על הענקת פרס ביטחון ישראל החליט ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, דוד בן גוריון, שרצה להעניק ביטוי לתרומת אנשי המחקר והפיתוח לביטחון מדינת ישראל. הפרס נקרא על שמו של אליהו גולומב ז"ל, המפקד הבלתי מוכתר של ארגון 'ההגנה'.

בין הפרויקטים שזכו בפרס ביטחון ישראל בעבר, ניתן לציין את העוזי, הגליל, מטוס הכפיר, טיל הגבריאל, טיל הפופאי, טנק מרכבה סימן 3, משפחת טילי אוויר-אוויר של רפאל החל משפריר (בשנות ה-60) וכלה בפיתון 4 (בשנות ה-90), מערכות ההגנה מפני טילים - ה'חץ', מיירט ה'חץ 3', 'כיפת ברזל', מערכת 'מעיל רוח' להגנה אקטיבית על טנקים ונגמ"שים מפני ירי טילי נ"ט, מערכת צי"ד, פרויקט גילוי המנהרות, הפריצה לארכיון הגרעין האיראני ועוד.