מתן כהנא
מתן כהנאצילום: דוברות

בבית הנשיא הושק הערב (שני) "המכון לשבת, חברה וכלכלה" ובאירוע נשא דברים סגן השר לשירותי דת, ח"כ מתן כהנא שהציג את החשיבות של שמירת השבת כערך לאומי.

"הערב הזה מרגש אותי במיוחד. השבת שמרה על עם ישראל מדורי-דורות, ועם ישראל ממשיך לשמור על השבת. מכון השבת, שאת הקמתו אנחנו מציינים הערב יחזק את השבת הישראלית ויהפוך לעוד נדבך במימוש המחויבות שלנו לשבת. והשבת אכן צריכה חיזוק", פתח כהנא.

לדבריו, "ביסוד יחסי דת ומדינה בישראל עומד, לכאורה, הסטטוס-קוו. הוא עוצב עם הקמת המדינה, וקיים, שוב, לכאורה עד היום. אבל ב-74 השנים חלו שינויים מרחיקי לכת בכל אחד מהנושאים שהוסדרו בסטטוס-קוו המקורי. בתהליך מתמשך נפרצו ההסדרים השונים והסטטוס-קוו המקורי נשחק עד ללא הכר. במקום לשמר את זהותה היהודית של השבת ולהפוך אותה לנושא מאחד, יש לנו מלחמות שבת. במקום שהשבת תהפוך לסמל לייחודה של המדינה היהודית היא הולכת ונשחקת".

סגן השר ציין כי "הניסיון לחוקק בישראל 'חוק שבת' שיבצר אותה, הוא כישלון מתמשך עוד מימיה הראשונים של המדינה. על כן, עדי היום, שמירת השבת, נשענת על כרעי התרנגולת של חקיקה מוניציפאלית שברבות השנים, כורסמה על ידי בג"ץ".

"גם בשטח, המלחמה על מנוחת השבת נכשלה. במבחן התוצאה, מחוץ לערים ובשנים האחרונות גם בערים, השבת הולכת והופכת ליום רגיל. הפרהסיה של מדינת ישראל זרועה, חנויות, קניוני ענק ופעילויות מסחריות רבות אחרות, לצד מוקדי תרבות ובילוי שפועלים כולם באין מפריע. השריד האחרון של שמירת שבת, איסור על נסיעת תחבורה ציבורית, גם הוא מאותגר על בשנים האחרונות על ידי שירותי תחבורה אלטרנטיביים. סקרים מתמשכים מראים, כי אם נמשיך וניתן לכוחות השוק לעצב את אופיה של השבת, תוך זמן מה גם מוסכים, רופאים ונותני שירותים אחרים יעבדו בשבת", הוסיף.

לטענת כהנא המצב הנוכחי הוא בעיקר 'החמצה גדולה'. "השבת, בשורתו של עם ישראל לעולם הולכת ונעלמת דווקא במדינת ישראל. הערך של שבת כיום בו יש לשבות משטף החיים ולהתנתק ליום אחד, שמשותף לרוב היהודים, הפך גם הוא סלע מחלוקת שנטחן עד דק בין כוחות פוליטיים. ועם כל זה אסור לוותר על השבת ולומר נואש. ברמה הפרקטית ניתן להצביע על שורה של פתרונות שמונחים על המדף: קביעת מגבלות על פעילות מסחרית והתרת פעילות תרבות ופנאי; קביעת יום ראשון כיום מנוחה ואכיפה על פעילות אסורה בשבת ועוד".

"הפעולה החשובה יותר צריכה להיות במישור הערכי. במובן הזה, צריך להחזיר את השבת לעם ישראל ולמדינת ישראל. לכונן אותה כערך לאומי מוסכם, להציע לה תכנים ולצקת אותה להסדרים לא פורמאליים, שיהפכו אתה רלבנטית לכלל אזרחי מדינת ישראל", אמר.

הוא ציין עוד כי "אחת ההחלטות הראשונות שקיבלתי עם כניסתי לתפקיד היה לתמוך במאמץ להקמת מכון השבת. החזון שהציגה לי ד"ר רות קבסה-אברמזון פגש את התפיסה הערכית שלי את השבת והתוכניות המשמעותיות שהיא הניחה לפני הן בעלות פוטנציאל לממש את החזון שהוא משותף לכולנו. אני מקווה שהמכון שאנחנו חוגגים היום יחזיר את עטרת השבת ליושנה ויהפוך את השבת בישראל מסלע מחלוקת לסלע יסוד נוסף לקיומנו כאן".