בניין מועצת בנימין
בניין מועצת בנימיןצילום: דוברות בנימין

שרת הפנים איילת שקד מנצלת את כהונתה כדי לקדם כמה שיותר הישגים למחנה הלאומי בעוד הקואליציה שברירית ועתידה לוט בערפל.

בעקבות פניות של תושבים, שקד בוחנת הקמת מועצה מקומית חדשה בבנימין - כוכב יעקב, שתנתק את היישוב מהמועצה האזורית מטה בנימין.

בנוסף, שרת הפנים בוחנת פיצול של המועצה האזורית בנימין לשתי מועצות אזוריות - מזרח בנימין ומערב בנימין. כיום מועצת בנימין משתרעת מלטרון במערב ועד בקעת הירדן במזרח, מירושלים בדרום ועד אזור העיר אריאל בצפון. בשנת 2021 התגוררו במועצה מעל 76 אלף תושבים, וזהו מספר התושבים הגדול ביותר במועצה אזורית ישראלית.

שני הצעדים, הקמה של כוכב יעקב ופיצול של מועצת בנימין, הללו לא ייצאו לפעול בטווח הזמן הקרוב, ומצריכים עבודת מטה ארוכה במשרד הפנים, בדיקה נרחבת של ועדת הגבולות וגם הסכמה של שר הביטחון בני גנץ שהוא בעל הסמכות להורות לאלוף פיקוד המרכז לשנות גבולות של יישובים באזור יהודה ושומרון.

איילת שקד
איילת שקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שקד הורתה לבחון את השינויים הללו לאור פניות מתושבי בנימין שהתקבלו בלשכתה בחודשים האחרונים. שאול דהן, יו"ר ועד היישוב דולב, כתב לשקד: "הפריסה הגדולה של מועצת בנימין לא מאפשרת לקדם ולשרת כראוי את היישובים במערב בנימין, ובפרט אין באפשרותה להתמקד בפיתוח ההתיישבות והכבישים באזור זה.

יישובי מערב בנימין כוללים כ-27 אלף תושבים. גם כמות תושבים זו גדולה מהממוצע של המועצות האזוריות בישראל'', ציין דהן.

מועצת היישוב דולב, בגיבוי המזכירות, ביקשה משרת הפנים להקים ''ועדת גבולות'' שתפעל להפרדת מועצת מטה בנימין לשתי מועצות, ''ולהקים בכך 'מנוע' נוסף לקידום ההתיישבות באזורנו בפרט, וביהודה ושומרון בכלל'', כתב דהן לשקד.

רוני חורי, יו"ר הוועד המקומי של כוכב יעקב, פנה לשקד בשבוע שעבר בבקשה להפוך את כוכב יעקב למועצה מקומית עצמאית. "היישוב מונה מעל 11 אלף תושבים וצפוי לגדול באלפי יחידות דיור נוספות'', כתב חורי, ''אנחנו מבקשים ממך לקיים בהקדם דיון מעמיק בדבר עתיד כוכב יעקב, כדי לאפשר מתן שירותים ראוי והולם לתושבים ולאפשר את צמיחת היישוב והאזור''.

שערי תקווה
שערי תקווהצילום: אולפני אתרוג

בתחילת החודש חתם אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס על הצו לאיחוד היישובים שערי תקווה ועץ אפרים, והם יהפכו למועצה מקומית אחת שתיקרא "שער השומרון". מדובר במהלך שנרקם ב-7 השנים האחרונות בהובלת ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן.

מאז סוף שנות ה-90 לא הוקמה מועצה מקומית חדשה ביהודה ושומרון, והמהלך התאפשר כעת לאחר שקיבל את תמיכתם ואישורם של שרת הפנים איילת שקד ושר הביטחון בני גנץ.

שרת הפנים שקד קיבלה את המלצת ועדת הגבולות של משרד הפנים וחתמה בתחילת מאי על המלצה לשר הביטחון. גנץ אישר את המתווה ואלוף פיקוד מרכז חתם על הצו להפיכת היישובים למועצה מקומית אחת.

נציין כי המועצה המקומית האחרונה שהוקמה ביהודה ושומרון היתה בית אל, לפני 24 שנה. היישובים שערי תקווה ועץ אפרים היו שייכים עד כה למועצה האזורית שומרון.

על פי הניסיון המצטבר בהיסטוריה של ההתיישבות, הפיכת ישוב גדול למועצה מקומית תורמת בצורה משמעותית לצמיחת המקום, ועשוי להפוך אותו למרכז עירוני גדול. כך באריאל, שהייתה ישוב של המועצה האזורית שומרון ולאחר שהפכה לרשות נפרדת הקימה אוניברסיטה והפכה לעיר.