מוזמנים לארמון המלכה. חוטובלי ובעלה אורי
מוזמנים לארמון המלכה. חוטובלי ובעלה אוריצילום: דוברות שגרירות שיראל בלונדון

אנגליה חוגגת 70 להמלכתה של המלכה, וזאת בצל דאגה לבריאותה. על האירועים שנראים לישראלים קצת מנותקים מהמציאות ולקוחים מעולם האגדות שוחחנו עם שגרירת ישראל בבריטניה, ציפי חוטובלי.

חוטובלי מציינת כי בהיעדר יום עצמאות לממלכה הרי שהימים בהם מצוין יום הכתרתה של המלכה הוא מעין תחליף לחגיגות העצמאות, רחובות לונדון שטופי דגלי לאום, מסיבות רחוב מתקיימות בכל מקום ובהם משתלב גם אדם המחופש למלכה שכאילו מגיעה להשתתף באירוע, ילדים קטנים מתחפשים למלכה ועוד.

העובדה שהנסיך צ'ארלס ימונה למלך בגיל מבוגר בהרבה מאמו המלכה מביאה למסקנה ששיא כזה של שבעים שנות מלוכה לא יישבר בעשורים הקרובים ובעיני הבריטים יש לכך משמעות עמוקה והזדמנות לחגוג את גדולתה של בריטניה, אומרת חוטובלי ומוסיפה כי לכך נוסף הקשר שמבטאת המלכה לתקופתה היפה של בריטניה, תקופת הניצחון על הנאצים והעובדה שהמלכה עצמה התנדבה אז כמכונאית רכב, "כל הדברים הללו מאוד מרגשים את הבריטים. היא אולי הסמל המאחד ביותר שיש היום לבריטניה".

על מעורבותה של השגרירות הישראלית באירועים מציינת חוטובלי כי קיבלה הזמנה להשתתף בחגיגות כנציגה רשמית של ישראל כחלק מהסגל הדיפלומטי בממלכה, "ריגש אותי במיוחד שהוזמנתי לארמון בקינגהאם ובכניסה חיכה לי השף הראשי של הארמון כדי לומר שהכין לכבודי אוכל כשר. הרב הראשי של בריטניה סיפר לי שרבני בריטניה דאגו לכך שהאוכל יהיה כשר בכל אירוע מלכותי כדי שכל אדם שומר מצוות יוכל לאכול אוכל כשר בארמון. זו מסורת ארוכת השנים. המלכה מגלה סובלנות לכל הדתות והייתה אווירה מיוחדת במינה".

על הביקורת שנשמעת מעת לעת סביב נחיצותו של בית המלוכה אומרת חוטובלי כי ביקורת זו לא התייחסה לסוגיית ההוצאות הכלכליות סביב בית המלוכה שכן מדובר במוסד שמניב לא מעט כספים לקופתה של בריטניה בהיותו מוקד תיירות משמעותי, והביקורת מתמקדת בשאלה עד כמה מדינה דמוקרטית זקוקה למלוכה. להערכתה ההבנה בממלכה היא שכל עוד זו המלכה העם הבריטי גאה בהיותה סמל עבורו והיחס לאירועי ה-70 הוא התלהבות גדולה ללא טיפה של ציניות.

חוטובלי מספרת על ליל שבועות בו העבירו היא ובעלה, אורי, שיעורים בבתי הכנסת המרכזיים בלונדון שהיו מקושטים גם בדגלי הממלכה וגם בירק כמקובל במסורת היהודית, ובשיעורה על דמותו של דוד המלך התייחסה גם לקישור למלוכה בהקשר האקטואלי. "גם היהודים כאן מאוד גאים ומרגישים קשורים לאירועים".

על המלכה עצמה מספרת חוטובלי כי מדובר באישיות מיוחדת המבטאת באופן מיוחד את רוחה של הממלכה בסוגיות שונות גם מבלי להתערב באופן ישיר בפוליטיקה. חוטובלי עצמה קיימה שיחה באורך של כעשרים דקות בזום בעת הגשת כתב אמנתה והיא מספרת על האופן בו חיזקה את רוח האומה בתקופת הקורונה וכיצד הביעה את התמיכה בעם האוקראיני מול זה הרוסי בקישוט הארמון בפרחים בצבעי הדגל האוקראיני.

"כשהיא נשאה את נאומה הראשון לאומה היא אמרה שהיא מתחייבת לשרת את בריטניה עד יומי האחרון. בישראל אנשים לא מבינים את המשמעות כי לכאורה מדובר במלכה, אבל היא רואה את תפקידה כשירות העם הבריטי. במסיבת הגן בארמון שהיא מקיימת מדי שנה היא מבקשת להודות לכל מי שתורם לחברה הבריטית, וכך רואים הרבה אנשים שמאחורי כל אחד מהם סיפור. כשהייתי שם פגשתי את הנסיך ויליאם וקייט מידלטון וכל בני המלוכה שהתגודדו סביב ניצול שואה יהודי שהביא את הסיפור של העם היהודי. בכך הוא קיבל הוקרה על כך שהוא מסמל משהו לממלכה הבריטית, וכך היו שם לוחמים ואנשי רפואה בתקופת הקורונה. כל אלה מסמלים את הערך הגדול שהיא רואה בחיבור לאנשי הממלכה. לכן הבריטים רואים בכך אירוע חגיגי מאוד. זה הסיפור הטוב שלהם בתוך עולם פוליטי סוער".

על מצבה הבריאותי של המלכה אומרת חוטובלי כי "בהרבה מהאירועים היא הופיעה ותועדה והקליטה דברים שגרמו להתלהבות מהמעורבות שלה בחגיגות. הבריאות שלה היא בריאות שהיינו מאחלים לעצמנו בגיל 96. אמנם קשה לה מעט ללכת אבל היא צלולה וחדה מאוד וכל מי שדיבר איתה יכול להעיד שאין טיפת כהות חושים. הרופאים והמשפחה שומרים עליה ובחגיגות אפשר לראות שהמלכה שלהם נראית במלוא הדרה".

בדבריה מציינת חוטובלי כי העיסוק בחגיגות אינו מגמד את הפעילות הדיפלומטית שמתבצעת בשגרירות. "אני שמחה על הזכות לייצג את ישראל באירוע היסטורי שכזה, אבל זה לא במקום העבודה השוטפת בשגרירות באחת התקופות היותר טובות ביחסי ישראל בריטניה". דוגמא לכך היא מוצאת בקידום חקיקה עליה חתומה המלכה נגד BDS, "זה דבר היסטורי שמתחבר יפה לעבודה שלנו כאן סביב הידוק יחסים ומאבק בחרמות שבריטניה הייתה בירה עבורם לאורך כל השנים".

את השיחה איתנו חותמת השגרירה חוטובלי במענה דיפלומטי לשאלה מה תחושתה כשהיא רואה מרחוק את המהומה הפוליטית שלנו כאן. "אני שמחה שנפלה בחלקי הזכות לעשות תפקיד ממלכתי בתקופה הזו", היא משיבה.

חגיגות המלכה
חגיגות המלכהצילום: דוברות השגרירות

מוזמנים לארמון
מוזמנים לארמוןצילום: דוברות השגרירות