רעל
רעלצילום: ISTOCK
האם ישראל חיסלה שני מדענים איראניים על ידי הרעלת המזון שלהם? על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס" חושדים השלטונות בטהרן כי ישראל עומדת מאחורי החיסולים של איוב אנטזרי, מהנדס אווירונאוטיקה שעבד במתקן צבאי, ושל קמרן אגאמולאי, גיאולוג במקצועו שעבד במתקן הגרעין בנתנז.

שני המדענים מתו בהפרש של ימים ספורים בסוף חודש מאי, ולדברי מקורות באיראן שהתראיינו ל"ניו יורק טיימס" בעילום שם, בטהרן חושדים כי ישראל הרעילה את מזונם של שני המדענים והביאה למותם.

בכתבה נטען כי אנטזארי בן ה-35 התאשפז עם תסמיני הרעלת מזון לאחר שהשתתף בארוחת ערב בעיר יזד, והאדם אשר אירח את הארוחה נעלם כעבור זמן קצר.

לפי כלי התקשורת באיראן אנטזארי לא גילה תסמיני הרעלת מזון לפני הארוחה, ואף אחד מבני משפחתו לא סבל מבעיות רפואיות לאחר הארוחה, למרות שאכלו את אותו מזון, מה שעורר את החשד כי מדובר בהרעלה מכוונת. הוא מת בתאריך 31 במאי. אגאמולאי בן ה-31 מת בתאריך 2 ביוני לאחר שסבל מתסמינים דומים של הרעלת מזון זמן קצר לאחר שחזר לטהרן מהעיר תבריז.

שני המדענים מתו כעבור זמן קצר בבתי החולים כתוצאה מתסמיני הרעלת המזון בה לקו. למרות החשאיות אותה ניסו לשמור בטהרן סביב נסיבות מותם של שני המדענים, מדווח ה"ניו יורק טיימס" כי מושל מחוז יזד בו התגורר אנטזארי העניק למשפחתו לאחר מותו תעודת תנחומים בו הוא מתואר כ"שהיד", וחבר מועצת העיר כינה את מותו "טרור ביולוגי".

עם זאת, השלטונות בטהרן נמנעים מלהודיע באופן פומבי כי מדובר בהרעלה מכוונת שבוצעה על ידי ישראל, על מנת לא להודות כי ישראל מצליחה במדיניות החיסולים שלה בתוך איראן. גם בישראל סירבו כמובן להגיב על הטענות של הבכירים באיראן כי מדובר בהתנקשות מכוונת.

בחדשות 13 דווח כי תיירים ישראלים שיצאו לחופשה בטורקיה קיבלו בימים האחרונים שיחת טלפון מבכיר בקהיליית המודיעין הישראלית שהורה להם לחזור מיד לישראל.

הבכיר אמר לתיירים בשיחה כי הם אפילו לא יכולים לחזור למלון, מכיוון שמחסלים איראנים מכוח קודס מחכים להם במלון על מנת לרצוח אותם, והודיע להם כי באותו רגע נשלח אליהם מישהו שייקח אותם לשדה התעופה באיסטנבול על מנת שיחזרו לישראל.

חברתה של הבחורה הישראלית שנדרשה לחזור לישראל אמרה לחדשות 13: "ביום שישי בצהריים ביקשו ממנה להישאר איפה שהיא נמצאת בדיוק, באזור השוק. לא לחזור למלון בשום פנים ואופן. הגיע רכב משוריין עם עשרה מאבטחים ישראליים. ליוו אותם, נסעו איתם לשדה התעופה, העלו אותם על טיסה. המזוודות שלהם עם כל הדברים שלהם נשארו במלון".

"הם נחתו בארץ ישר לתחקור ושאלו אותם עם מי הם דיברו, איפה הם היו. ממש תחקור רציני", הוסיפה החברה, "וכשהם ניסו להבין מה קרה, הסבירו להם שחיכו להם פשוט במלון. היא פשוט באמת בחרדה ולא מסוגלת לדבר, ברמה כזאת".

ההבנה הערב במערכת הביטחון היא כי יש חוליות איראניות שפזורות בכל טורקיה, אך המיקוד הוא איסטנבול, בדגש על התיירים הישראלים, ולכן היום הודיע המטה ללוחמה בטרור על העלאת רמת אזהרת המסע לאיסטנבול לרמה מס׳ 4, המהווה את הרמה הגבוהה ביותר.

כבר אתמול רצו בקהיליית המודיעין לפרסם את העלאת רמת אזהרת המסע, אך זה התעכב מכיוון שהיה רצון לכבד את הטורקים ולתאם איתם את הנושא, מכיוון שקהיליית המודיעין והביטחון מאוד צריכה את הטורקים בעניין הזה.

שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר היום בפתח ישיבת יש עתיד: "בעקבות אירועי השבועות האחרונים בטורקיה ואחרי סדרה של נסיונות לפיגועי טרור איראניים כלפי ישראלים שיצאו לנופש באיסטנבול, אנחנו קוראים לישראלים אל תטוסו לאיסטנבול ואם אין לכם צורך חיוני אל תטוסו לטורקיה. אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי.

"ארגוני הביטחון הישראליים, משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, כולנו שותפים בשבועות האחרונים למאמץ אדיר שהציל חיי ישראלים", הוסיף לפיד, "חלק מהם חזרו לארץ ומסתובבים בינינו בלי לדעת שחייהם ניצלו. אירועי הטרור האלה הם כלפי ישראלים שנסעו לחופש. הם בוחרים באופן מכוון אזרחים ישראלים כדי לחטוף אותם או לרצוח אותם. זה יכול ליפול על כל אחד. זו סכנה אמיתית ומיידית".

עוד אמר שר החוץ: "אם תכננתם טיסה לאיסטנבול – תבטלו. אין חופשה ששווה את החיים שלכם, ואת החיים של היקרים לכם. תקשיבו להנחיות שאנחנו מוציאים, אנחנו מעדכנים את ההנחיות כל הזמן בהתאם להערכת המצב. אני מבקש להודות מפה לממשלת תורכיה על המאמץ שהם משקיעים להגנה על חיי אזרחים ישראלים. התיירות לטורקיה חשובה לשתי המדינות, אבל גם הם מבינים שיש סיכונים שאסור לקחת".

"אני רוצה להעביר מפה גם מסר לאיראנים: מי שיפגע בישראלים לא יינקה. ידה הארוכה של ישראל תשיג אותו לא משנה איפה הוא יהיה. אנחנו מקווים ומאמינים שהאזהרה הזו לא תהיה לטווח ארוך. זוהי עונת התיירות, ונעשה כל מאמץ להביא תוך זמן קצר לרגיעה בטחונית שתאפשר לישראלים לשוב לטורקיה וליהנות מכל מה שיש לה להציע. עד אז, האזהרה בעינה עומדת ואני קורא לכל מי שתכנן טיסה למצוא יעדים אחרים".