בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Yonatan Sindel/Flash90

סקר שפורסם הבוקר ב-103FM ונערך על ידי הסוקר מנחם לזר, מנהל פאנלס פוליטיקס, מעלה כי לו היו הבחירות נערכות היום, לא היתה מושגת הכרעה פוליטית.

על פי הנתונים הליכוד מקבל 36 מנדטים, יש עתיד 20 ומפלגת הציונות הדתית נותרת יציבה כמו בסקרים האחרונים עם 10 מושבים בכנסת.

כחול לבן זוכה ב-8 מנדטים, ש"ס ב-7, ימינה ב-7 והעבודה מקבלת גם כן 7 מושבים. יהדות התורה משיגה 6 מנדטים, הרשימה המשותפת 6, ישראל ביתנו 5, תקווה חדשה 4 ומפלגת רע"מ 4.

בסקר זה, מרצ נותרת מתחת לאחוז החסימה ולא תהיה חלק מהכנסת הבאה.

בהנחה שהמפלגות יחברו זו לזו בהרכב שבו בנויות כיום הקואליציה והאופוזיציה, הרי שלאף אחד מהגושים אין, כאמור, יכולת להקים ממשלה. לגוש נתניהו, הכולל את הציונות הדתית והמפלגות החרדיות יש 59 מנדטים.

לגוש מתנגדיו, שבו חברות יש עתיד, ימינה, העבודה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה ורע"ם, 55 מושבים.

נזכיר כי אמש סיכמו ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד שהצעת חוק לפיזור הכנסת תובא בשבוע הבא לאישור הכנסת.

לאחר אישור החוק לפיזור הכנסת, תתבצע הרוטציה באופן מסודר ולפיד יתמנה לראש ממשלת המעבר עד כינון ממשלה חדשה בישראל. בנט יכהן כראש הממשלה החליפי ו"מחזיק תיק איראן". לפיד יישאר שר חוץ.

בהצהרה מיוחדת אמר בנט: "אנחנו עומדים לפניכם היום ברגע לא קל, אבל מתוך הבנה שקיבלנו את ההחלטה הנכונה לישראל. הקמת הממשלה הייתה המעשה הקשה בחיי, אך גם הציוני בחיי".

"רצינו להמשיך, האמינו לי, הפכנו כל אבן. לא לכבוד שלנו - אלא לכבודה של הארץ היפה הזאת. ביום שישי האחרון נאמר לי ע"י גורמי ביטחון ואנשי משפט שעם פקיעת תקנות יו"ש, מדינת ישראל תכנס לכאוס. לא אאפשר את זה".

על יאיר לפיד אמר בנט כי "יאיר מגלם מידות של הגינות ואחריות והוא מייצג ציבור משמעותי בישראל. בימים הקרובים עד לפיזור הכנסת וקיום הרוטציה ביננו אסייע לו באמצעות חפיפה מסודרת- כמה שצריך".

לבוחרי ימינה שהתאכזבו ממנו אמר בנט: "אני מבין אתכם, המהלך שעשינו לא היה קל, עשיתי את זה לשם שמיים, האמנתי שהיה הכרחי להוציא את ישראל מהבור, לא היתה לי אופציה לחמוק מזה".

שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, אמר בהצהרה המיוחדת: "אני רוצה להודות לשותפי, ראש הממשלה נפתלי בנט, על האחריות שהוא מגלה היום, על העובדה שהוא שם את המדינה לפני האינטרס האישי. החברות בינינו עמדה במבחנים ונתקלה במכשולים, אבל תמיד צלחה אותם."

''יהיו לי עוד מספיק הזדמנויות לפנות למדינת ישראל. כרגע אני רוצה להודות לשותפי, ראש הממשלה נפתלי בנט, על האחריות שהוא מגלה היום, על העובדה שהוא שם את המדינה לפני האינטרס האישי''.



לפיד הוסיף: "האתגרים שלנו כמדינה לא יכולים לחכות. אנחנו צריכים לטפל ביוקר המחיה, לנהל את המאבק באיראן, בחמאס ובחיזבאללה, להתייצב מול הכוחות שמאיימים להפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית."

בנט החליט לפזר את הכנסת לאחר שיחה עם היועצת המשפטית לממשלה ביום שישי האחרון, על הכאוס שיווצר אם לא יעברו תקנות יו"ש. בנט אמר בשיחות עם ראשי הקואליציה: "לא מוכן לקבל סחיטות ואיומים. אם אני פוגע במדינה בגלל אי אישור תקנות יו"ש - אני הולך".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לא מסתיר את שמחתו מהתפרקות הממשלה והחלטתם של בנט ולפיד לפזר את הכנסת ה-24. נתניהו אמר: "זהו ערב של בשורה גדולה להמוני אזרחים בישראל. אחרי מאבק נחוש של האופוזיציה בכנסת וסבל גדול של הציבור בישראל, ברור לכולם שהממשלה הכושלת בתולדות המדינה סיימה את דרכה.

"ממשלה שהייתה תלויה בתומכי טרור, שהפקירה את הביטחון האישי של אזרחי ישראל, שהעלתה את יוקר המחייה לשיאים שלא ידענו, שהטילה מיסים מיותרים, שסיכנה את הציביון היהודי של המדינה שלנו - הממשלה הזאת הולכת הביתה".

ראש הממשלה לשעבר הבטיח: "חבריי ואני נקים ממשלה לאומית רחבה בראשות הליכוד. ממשלה שתדאג לכם, לכל אזרחי ישראל, בלי יוצא מן הכלל. ממשלה שתוריד מיסים, שתוריד מחירים, תנהיג את ישראל להישגים אדירים כולל הרחבת מעגל השלום כפי שכבר עשינו. ומעל הכל - ממשלה שתחזיר את הגאווה הלאומית לאזרחי ישראל כדי שתוכלו ללכת ברחובות בראש מורם. בעזרת השם נעשה ונצליח".

עם העברת תפקיד ראש הממשלה ללפיד, בנט יהיה ראש ממשלת ישראל ששימש בתפקיד בכהונה הקצרה ביותר. נציין כי ראש ממשלת המעבר לפיד יקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקורו בישראל ב-13 ביולי.

הבחירות לכנסת ה-25 יתקיימו בחודש אוקטובר. המועד הסופי ייקבע בימים הקרובים עם התקדמות החקיקה לפיזור הכנסת ה-24.