הכותרת של דברי מתן כהנא זעקה באותיות גדולות: "דווקא איתי לא מוכנים לדבר?". ברגע הראשון, כשראיתי את הכותרת, שמחתי.
סוף סוף הוא עושה חשבון נפש, הוא מנסה להבין למה יש לו התנגדות כל כך חריפה מהחרדים, ממה שמכונה 'חרדלים' וממי שאמור להיות קהל מצביעיו, הציונות הדתית. הוא הוסיף ואמר שבסה"כ מעידים עליו שהוא אדם נחמד, אז מה יש לכולם נגדו?
אלא שכאן הגיעה אכזבתי הגדולה. הרב אבינר נוהג לומר בבדיחותא שיש אנשים שבמקום לדפוק בווידוי על החזה שלהם, דופקים על חזה חבריהם: "אשמתם, בגדתם". וזה בדיוק מה שעושה השר לשעבר כהנא.
הוא מסביר במתק שפתיים על היותו הציונות הדתית שהיא מקף מחבר, ולא שוכח להסביר שהוא הציונות הדתית האמיתית, לא זו שנגזלה ע"י תנועה פוליטית. הוא רק לא שם לב שלאלו ש'גזלו' את הציונות הדתית יש בסקרים 10 מנדטים, והציונות הדתית שלו לא עוברת את אחוז החסימה.
הוא מציב גבוהה גבוהה את הציונות הדתית הממלכתית והמתונה ואת הכבוד לתלמידי החכמים ולגדולי תורה ולא מזכיר את פגיעתו ברבנות הראשית וברבנים הראשיים, את פגישותיו עם הרב דרוקמן שבסופן הוא עשה מה שהוא רצה בניגוד לדעת הרב דרוקמן. הוא שוכח את שותפיו מ'ישראל ביתנו' לרפורמת הגיור נגד גדולי הדור ותלמידי החכמים, את חברתו לדרך יוליה מלינובסקי שהכריזה בפירוש שתפעל בגיור נגד פסק הרב הראשי. הוא שוכח את השותפות עם ליברמן ויחסו לחרדים, את יועז הנדל שהחליט לחנך את החרדים לפתיחות.
ומה עם רפורמת הכשרות? הרבנות הראשית התנגדה, רבני הערים הצביעו ברגליים, אבל 'נציג הציונות הדתית' מבין יותר טוב מכולם. בשם הדאגה לכשרות ולכבוד הרבנות הוא הולך נגד הכשרות ונגד הרבנות.
מישהו זוכר את הסרטון שבו מתן מהלל את הגויים שבצבא, שרק צריכים לעבור פרוצדורה הלכתית והם יהיו יהודים שיוכלו להתחתן איתנו?
הוא מתעלם מלקיחת הקולות של המחנה הלאומי ע"י חברו לסיירת נפתלי בנט והעברתם לממשלת שמאל-ערבים, ממשלת החרמה בתחפושת של ממשלת אחדות.
אח"כ הוא 'נעלב' שהחרדים אמרו שלא רוצים אותו כמו שלא רוצים את גלעד קריב. "מה, הם אומרים שאני רפורמי?", הוא מיתמם.
והתשובה היא: לא, ודאי שלא, ואף אחד גם לא אמר את זה. הכוונה היא שהסיבה שלא רוצים אתכם היא זהה: פגיעה ביהדותה של המדינה ודהרה לקראת מדינת כל אזרחיה, תוך רמיסת תלמידי חכמים, רבנים ראשיים ופגיעה במוסד הרבנות הראשית.
ההיתממות הזו היא חלק מדרך הפעולה של מתן. הוא מצהיר שהוא מוכן לדבר עם כולם ולשמוע את כולם, אבל בפועל הוא שומע אותם רק באוזן אחת ומוציא מהאוזן השנייה. הוא עושה בדיוק מה שהוא תכנן מראש, ובמקרה הטוב עושה שינוי קוסמטי כלשהו להראות את הפתיחות. מה הפלא שאף אחד לא מוצא סיבה בשיח איתו?
ואולי הסיבה שלא רוצים את מתן נעוצה במה שהוא עצמו אומר: "הם ראו מה הספקתי לעשות בשנה אחת כדי לקדם את הדרך הזו. וזה מה שאני מתכוון להמשיך לעשות".
בקיצור, אף אחד לא מחרים את מתן כהנא, ואין לאף אחד שום דבר אישי נגדו. ההתנגדות החריפה שהוא נתקל בה נובעת מהדורסנות והיוהרה שבהן הוא פועל נגד תורה ונגד היהדות, גם אם כוונתו רצויה, וגם אם הוא מתחבא מאחורי סיסמאות ומילים גבוהות.