הרצוג אומר קדיש בבית הכנסת
הרצוג אומר קדיש בבית הכנסתצילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר היום (שני) בבית הכנסת "אלט-נוי שול" ובקבר המהר"ל מפראג בבית העלמין היהודי העתיק, כחלק מביקור ממלכתי בן יום בצ׳כיה, בהזמנת הנשיא מילוש זמאן.

תחילתו של הביקור הממלכתי הוקדש ליהדות פראג, בין הקהילות היהודיות הגדולות והמרתקות ביותר בחקר ההיסטוריה של יהדות אירופה.

הרצוג ביקר ברובע היהודי שבפראג (יוספוב) - בבית הכנסת "אלט-נוי שול", מהעתיקים באירופה ופגש את נציגי הקהילה היהודית המתגוררים בעיר.

זו לא הפעם הראשונה בה נשיא המדינה מבקר בבית הכנסת המפורסם, אשר שימש את יהודי פראג משנת 1207. לפני למעלה מ-30 שנה, התלווה הנשיא להוריו לקבלת שבת חגיגית בבית הכנסת. והיום, קרא נשיא המדינה קדיש על אמו אורה הרצוג ז"ל, באותו בית הכנסת ממש.

בבית הקברות היהודי העתיק, שנחנך במחצית הראשונה של המאה ה-15, נמצא קברו של המהר"ל מפראג, רבי יהודה ליווא בן בצלאל זצ"ל, ששימש כרבה הראשי של פראג. המהר"ל היה פוסק הלכה, מקובל, הוגה דעות ומגדולי ישראל הבולטים בתחילת העת החדשה.

הנשיא פקד את קברו של המהר"ל, אשר הוציא ספרים רבים המקיפים את משנתו ההלכתית, ושעל מעשיו למען יהודי פראג סופרו אגדות רבות, העוברות מדור לדור. הנשיא הניח פתק מרגש על קברו - בו רשם בכתב ידו את הפסוק מספר תהילים: "ה׳ עוז לעמו ייתן, ה׳ יברך את עמו בשלום."