הרב דוד סתיו ואלישיב רייכנר
הרב דוד סתיו ואלישיב רייכנרצילום: יוסי זליגר

יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו התראיין לעיתונאי מקור ראשון אלישיב רייכנר במסגרת כנס הקיץ השנתי של צהר אליו בו נכחו אלפי משתתפים, והתייחס לנושא הרבנות הראשית, הכשרות, הגיור והאפשרות שיתמודד שוב על תפקיד הרב הראשי.

לדברי הרב סתיו "יש הרבה אנשים ברבנות הראשית שעושים הרבה הרבה דברים טובים ורוצים לעשות דברים טובים. אבל לדבוק בחזון בלי להבין את המציאות ובלי לייצר מטרות ביניים זה דבר לא נכון.

''כשהרב קוק ראה לנגד עיניו את הרבנות הראשית הוא רצה לראות לנגד עיניו את בית הדין הגדול. הוא רצה לראות כמו סנהדרין. תפקידה של הרבנות הוא לקרב את החברה הישראלית לתורה. אנחנו האחרונים שעוד נאבקים על כבודה ומעמדה באופן עמוק ולא מלאכותי".

על מערך הכשרות אמר הרב סתיו כי "יש מצב מאוד מוזר במדינת ישראל. יש מונופול של קבוצה אחת על המילה כשרות. אני יודע על פתרון אחד לבעיות של המערכת - שתהיה תחרות. שידעו שאי אפשר לעשות מה שהם רוצים כי יש מי שמתחרה בהם. כמו שהשתפר השירות בנושא הנישואים בגלל פרויקט הנישואים של צהר".

בנוגע לרפורמת הכשרות של מתן כהנא אמר הרב סתיו: "רפורמת הכשרות של מתן כהנא היא שלו ושייכת לו. יש מרכיבים שאנחנו בעדם ויש שלא. אני רב, לא פוליטיקאי, אני נאבק למען רעיונות. לא למען ממשלות כאלה ואחרות. ממשלות שהיו לכאורה עוינות לצהר עשו את השינויים הכי מועילים לצהר".

על הגיור: "אני חושב שיש כאן החמצה נוראית. אנחנו לא ערים להיקף הבעיה. אנחנו נבהלים מ-60 אחוז התבוללות בארה"ב ואני יכול להגיד שבישראל יש כבר 20 אחוז התבוללות. יש 5000 אנשים לא יהודים שנולדים בישראל מדי שנה. הם לא הולכים לשום מקום. למרבית החבר'ה הישראלית אין שום סיבה שבעולם לא להתחתן איתם. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי שמי שאנחנו יכולים לגייר יתגייר".

הרב סתיו נשאל אם יתמודד שוב לתפקיד הרב הראשי לישראל וענה: "לא יודע אם אני מתמודד שוב על הרבנות הראשית. לא שולל ולא אומר שכן. צהר תרצה להגיע להסכמות בתוך הציונות הדתית על מועמד מוסכם לרב הראשי. הרבנות הראשית היא לא הכלי המרכזי דרכו אנחנו מבקשים לפעול בעולם. אין לנו אובססיה לגביה. יותר חשוב לי שעוד אלפי יהודים יעשו קידוש ויאכלו כשר".