יועז הנדל
יועז הנדלצילום: Tomer Neuberg/Flash90

אתמול (א') הוכרזה הפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי, לאחר שלושה ימים של מבצע עלות השחר. השר יועז הנדל (הרוח הציונית) שוחח על כך עם ינון מגל ובן כספית ב־103fm.

"לקחנו יוזמה אחרי הרבה זמן שלא לקחנו, לא נתנו להם להכתיב את הירי וגם את סיום המבצע, ההגנה הייתה מאוד מדויקת ויעילה", אמר הנדל בקשר למבצע עלות השחר, והוסיף: "במשך שנים מזהים אצל האויב שלנו את תקופת הבחירות כתקופה של פילוג ופערים, שבה יש חלון הזדמנויות מבצעי לתקוף אותנו, אז אני חושב שהסולידריות החברתית במבצע הקצר הזה גם הוכיחה שאנחנו יודעים להתלכד ולעבוד נכון ולהגן על המולדת ביחד".

איך היית מגדיר את התנהלות האופוזיציה במבצע הזה? "אני חושב שהם היו אחראים, התנהלו בצורה ראויה ואני שמח שכך, חבל שזה לא היה בשנה האחרונה, אבל אני שמח שזה קרה עכשיו, יותר טוב מאוחר מאשר מעולם לא".

בהמשך התייחס למצב הפוליטי הסבוך, והדגיש: "אי אפשר לקבל שותפות עם המשותפת, לא כי זה נגד ערבים, אלא כי פשוט זה גם לא נכון ברמה הערכית וגם לא נכון ברמה הפרקטית, לכן אנחנו אומרים שלא תהיה ממשלת שמאל-מרכז צרה כי זה לא טוב למדינת ישראל, וגם ממשלת ימין צרה היא לא טובה".

לדבריו, "צריך ממשלה ציונית רחבה שיודעת לעבוד, לתפקד, אתה צריך אנשים שהם ביצועיסטים. אני אישית רוצה מאוד להיות השר לביטחון הפנים כי אני חושב שזו הבעיה הכי גדולה שלנו. אני לא מפחד מהמבצע הבא בעזה, אני לא מפחד מלבנון ואני לא מפחד ממה שקורה בגזרות אחרות, אני מאוד מודאג ממה שקורה בתוך המדינה, מחוסר המשילות במגזר הערבי".

מה אתה חושב על מה שאמר אבי דיכטר שהיה צריך לתקוף גם את חמאס? "המבצע הזה נועד למשהו אחר, קודם כל לעצור פיגוע מתגלגל ואנחנו לקחנו את היוזמה לעצור אותו, זה היה היעד של המבצע. בדרך השמדנו גם את ההנהגה של הג'יהאד האסלאמי. אנחנו לא רצינו שהחמאס יהיה מעורב במבצע הזה, פשוט בגלל אינטרס ישראלי, לא בגלל שום דבר אחר, ואם החמאס יתקוף – יבוא גם זמנו".

לגבי הטענה, לפיה הממשלה לא הייתה יכולה לצאת למבצע הזה, אם לא הייתה בזמן מעבר ועדיין הייתה תלויה ברע"ם. "קשקוש. אנחנו התמודדנו כמה וכמה פעמים עם דילמות האם לצאת למבצעים דומים, יש גם עניין מבצעי מתי חלון ההזדמנויות הנכון, מתי היה נכון לקבל את ההחלטה. אנחנו לא מנענו את מצעד הדגלים שנמנע שנה לפני כן בממשלת נתניהו", הבהיר הנדל.

עוד אמר: "אני רוצה להגיד לכם משהו על רע"ם, אני חושב שמנסור עבאס עשה כברת דרך משמעותית, אבל המסקנה שלי אחרי השנה הזאת זה שאי אפשר להקים ממשלה שנשענת על גורמי קצה. בסוף גם רע"ם לא הצליחה להחזיק מעמד, וכשהייתה מתיחות בהר הבית, הם הקפיאו את ההשתתפות שלהם בקואליציה, וזה היה חלק מכדור השלג שהביא לנפילת הממשלה. מי שרוצה יציבות שלטונית ושמדינת ישראל לא תלך לבחירות כל כמה חודשים, אסור לו להצביע בעד ממשלה צרה".

במהלך השיחה, אמר: "מי שטוען שהוא יכול להקים ממשלה צרה בלי הליכוד, רק עם המשותפת ובלי החרדים או עם החרדים, לא באמת אומר אמת, מה שהוא אומר זה 'אני מוכן ללכת לבחירות שישיות ושביעיות'".

אתם לא יכולים לכפות על אף אחד ממשלת אחדות. הדבר היחיד שתוכלו אם תעברו את אחוז החסימה זה להצטרף לגוש האמוני של נתניהו: "אני לא בגוש הביביסטי ואני חושב שהוכחתי את עצמי ב־3.5 שנים בפוליטיקה, שהציעו לי איזו הצעה שרצו ולא הצטרפתי לממשלת 61 כי זה רע בעיניי, ואני חושב שממשלה צרה שתלויה על המשותפת ועל רע"ם ועל גורמי קצה גם לא יכולה להחזיק מעמד, לכן בשני הכיוונים המשמעות היא בחירות. אני חושב שאפשר לייצר ממשלת אחדות, אני בטוח שאפשר לייצר ממשלת אחדות ואנחנו המפתח לזה".