יחיאל לסרי
יחיאל לסריצילום: פלאש 90

עיריית אשדוד ועמותות סביבתיות מאיימות בנקיטת הליכים משפטים כנגד רשות החשמל ומשרדי הגנת הסביבה והאנרגיה, במידה ואלו יתירו הרחבה בשעות הפעילות של יחידות מזהמות במיוחד המייצרות חשמל בתחנת הכוח אשכול.

במכתב התראה שנשלח לשרות, הובהר כי הפונים לא יעמדו מנגד, אם תתקבלנה החלטות שעלולות לפגוע בבריאות הציבור באשדוד. הפונים דורשים הליך של שיתוף ציבור לפני כל החלטה.

"אין הצדקה לזהם ולחשוף את התושבים בפני סכנות חמורות ומחלות קשות", כתב ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי במכתב נוסף לשרות זנדברג ואלהרר.

במכתב ההתראה שנשלח מטעם העירייה, הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד ועמותת "שומרי הבית" באמצעות עורכי הדין אמיר ברק ומתן גרפינקל אל השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושרת האנרגיה קארין אלהרר, הוצבה דרישה חד משמעית להפסקה מיידית של פעולת היחידות המזהמות והימנעות ממתן היתר להרחבת פעילותן.

היחידות המזהמות נמצאות בתחנת אשכול משנות השבעים, ופועלות בטכנולוגיה ישנה שאינה מתאימה לסטנדרטים מודרניים. המשרד להגנת הסביבה מודע לנזקים המשמעותיים אשר נובעים מהפעלת היחידות המזהמות, ולכן נקבעה בהיתר הפליטה מגבלה על היקף שעות הפעילות של אותן היחידות.

לאחרונה פנתה חברת החשמל וביקשה מהמשרד להגנת הסביבה לאפשר לה "לפרוץ" את המגבלה שנקבעה, דבר שיביא להגדלת זיהום האוויר והסיכון לציבור. העירייה והעומדים בראשה מתנגדים בכל תוקף לבקשה, כמו גם העמותות הסביבתיות.

"אם המשרד להגנת הסביבה שוקל להיענות בחיוב לבקשה להרחבת שעות הפעלת היחידות המזהמות מעבר למגבלה שנקבע בהיתר הפליטה, דורשים מרשינו לקיים הליך שיתוף הציבור בהתאם לסעיף 21 לחוק אוויר נקי. במקרה כזה יגיעו לדיון בנושא עם מומחים מטעמם. מרשינו אף סבורים כי נוכח ההשפעות הבריאותיות הקשות של היחידות המזהמות, לא ניתן לקבל החלטה שתוביל לשינוי משמעותי שתיעשה בשקיפות", כותבים עורכי הדין.

במכתב ששלח ראש העיר ד"ר לסרי, הוא מסביר כי הוא מחויב לבריאותו ואיכות חייו של הציבור ומציין כי הזיהום שהינו פועל יוצא מהפליטות האמורות חושף ציבור רחב לתחלואה עודפת לסרטן, מחלות נשימתיות, מחלות לבביות, ומחלות קשות נוספות.

"מכירת תחנת הכוח אשכול הינה צומת בה קיימת הזדמנות משמעותית לקבוע תנאים שיבטיחו את בריאות הציבור. צומת בו ניתן, ראוי וקיימת חובה, לשים סוף פסוק למצב הדברים בו ניתנים ברישיון המשרד להגנת הסביבה היתרים המאפשרים, ללא הצדקה, לזהם את הסביבה ולחשוף את הציבור לסכנות חמורות".

עוד מוסיף לסרי: "נבקש כי תורו לגורמים האמורים לערב את העירייה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה -אשדוד -חבל יבנה , בכל תהליכים הנוגעים לתחנת הכוח אשכול (למעט מקרים בהם קיימת מניעה חוקית לכך, אם קיימת), כדי שתוכל לוודא שפעילות התחנה תיעשה על פי הדרישה המקובלת והמתבקשת, להימנע מכל שימוש שאינו הטכנולוגיה המיטבית הזמינה".

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", מסר כי "דינן של יחידות גזיות המזהמות כמעט כפליים בתחמוצות חנקן מאשר היחידות הפחמיות בעלות המסננים (סולקים), וגם מזהמות יותר מהן בחלקיקים נשימים עדינים ומסוכנים- להיסגר, או לעבור שידרוג שיביאו אותן לסטנדרטים האירופים המקובלים. לא ניתן יד להשתת סכנות בריאותיות עודפות על הציבור", סיים.