מטוס אל על בנתב"ג
מטוס אל על בנתב"גPhoto by Tomer Neuberg/FLASH90

בצה"ל מאשרים כי אנשי קבע וחיילים לא יורשו לטוס מעל סעודיה ועומאן, בדרכם ליעדי המזרח הרחוק.

בעיתון 'ישראל היום' פורסם כי משמעות ההחלטה היא שחיילי צה"ל ואנשי הקבע יתקשו כעת מאוד להגיע ליעדי המזרח וביניהם תאילנד, הפיליפינים, סינגפור, הודו, חלקים בסין, איי סיישל ויעדים נוספים במזרח הרחוק.

עם מתן האישור של העומאנים, חברות התעופה שיפעילו טיסות ישירות מישראל לאותן מדינות באסיה צפויות לשנות את הנתיבים הקיימים והארוכים שכיום לא עוברים מעל סעודיה ועומאן, לנתיב קצר ונוח מעליהן. אך כאמור ישראלים רבים שלא יוכלו ליהנות מזה הם חיילי וחיילות צה"ל.

בבדיקת הקווים של חברות התעופה הזרות שטסות לתאילנד, לסינגפור, לפיליפינים וליעדים רבים נוספים במזרח, מצאנו כי אפילו הטיסות מצרפת, מגרמניה, מאנגליה וממדינות נוספות באירופה עוברות דרך מדינות שאסור לאנשי צבא לטוס מעליהן, דוגמת סעודיה, עומאן, איראן ומדינות נוספות. המשמעות היא שגם קונקשן ארוך דרך אירופה לא ממש יעזור לאנשי צה"ל במקרה הזה.

נוסף על כך, אנשי צבא ישראלים לא מורשים לטוס לטורקיה, כך שגם טיסה לטורקיה וממנה בקונקשן למזרח אסורה.

זה משאיר את אנשי הצבא הישראלים במצב בעייתי, שכן בקרוב הם לא יוכלו לטוס לרוב מדינות המזרח, לאחר שגם אל על ושאר חברות התעופה שטסות מישראל למזרח יבחרו לטוס בנתיב הקצר, שכאמור עובר דרך סעודיה ועומאן.

מי שכבר טסות מעל סעודיה הן ארקיע ואייר סיישל לסיישל, בנתיב שלא מחייב לטוס מעל עומאן, מה שאומר שאנשי צבא ישראלים לא יוכלו לטוס כאמור גם לסיישל. אייר אינדיה מפעילה טיסות להודו מעל סעודיה כבר כמה שנים, בשל אישור מיוחד שניתן לה. גם קתאי פסיפיק כבר התחילה לטוס מעל עומאן וסעודיה, כך שגם הטיסה עם החברה ההונג־קונגית לא אפשרית לחיילי צה"ל בסדיר ובקבע.

חשוב לזכור שאנשי צבא לא מורשים לטוס כבר היום לאמירויות, לבחריין, לטורקיה ולמקומות נוספים. המשמעות של ההחלטה היא שעשרות מדינות ברחבי העולם יהיו כמעט סגורות בפני אנשי צבא ישראלים, גם אם בפועל הם מורשים לנחות בהן, וביניהן: תאילנד, סינגפור, אוסטרליה, ניו זילנד, הפיליפינים, וייטנאם, הודו, סיישל, סרי לנקה, הונג קונג ואזורים מסוימים בסין.

הטיסות מעל סעודיה ועומאן צפויות לקצר את משך הטיסה לתאילנד בכשעתיים, לאוסטרליה בכשלוש שעות, לסינגפור בכשעתיים וחצי ולהודו בכשעתיים. טיסה למומבאי תימשך כחמש וחצי שעות בלבד, טיסה לבנגקוק תימשך כתשע שעות. הנתיב הקצר צפוי לחסוך לחברות התעופה לא מעט כסף: הוצאות דלק נמוכות יותר, פחות שעות עבודה של הצוותים ושחרור של המטוסים לטיסות נוספות.