מאיר בן שבת באקדמית לחינוך
מאיר בן שבת באקדמית לחינוךצילום: דוברות האקדמית שאנן

המכללה האקדמית לחינוך שאנן בחיפה בשיתוף מחוז צפון במנהל החמ"ד ומשרד החינוך קיימה היום את כנס 'אגדלך', בסימן מנהיגות בחינוך.

הכנס נערך בהשתתפות מנהיגים מצמיחים בולטים בחברה הישראלית בהם ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת, מנהלת מחלקת אונקולוגית ילדים לשעבר בביה"ח רמב"ם פרופ' מרים בן הרוש וכן צמרת החינוך הממלכתי דתי; ראש המנהל החמ"ד שוש נגר, מחמ"ד מחוז צפון חיים גבאי ומנהלת מחוז צפון במשרד החינוך ד"ר אורנה שמחון.

"היום היה גדוש בתוכן מעצים שעסק בשיח של צמיחה בחינוך ברוח המשנה החינוכית 'מורנטור' שמובילה המכללה בשנים האחרונות שרואה בצוותים החינוכיים, מפרחי ההוראה והמורים ועד מנהלים ומפקחים, כדמויות הנהגה ובעלי מכוונות לאהוב את התלמידים ולהאמין בהם", נמסר בהודעת המכללה.

המושב המרכזי בהנחיית אבי רט, מנהל תוכנית התלמוד הישראלי, נפתח בדברי ברכה של נשיא האקדמית שאנן פרופ' אבי לוי שדיבר על דמות המורה כמנטור לחיים: "הדור שלנו הוא דור מיוחד, הוא לא צריך שיעבירו לו ידע אלא הוא צריך אדם שמקשיב, מכיל ומקרב ולכן הפסקנו להכשיר מורים - אנחנו מכשירים מורנטורים. מנטור לא מבצע את הלימוד שלו דרך ספרים או אמצעים מסורתיים אחרים אלא מישהו שגורם לתלמיד למצוא את המקום הנכון עבורו על ידי כך שהוא מדליק בו את האש הפנימית".

ההרצאה המרכזית עמדה בסימן דבריו של ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת ששיתף הקהל בסיפור חייו המרתק כנער בדימונה להורים עולים ממרוקו, שירותו הצבאי כקצין ובמגוון תפקידים בכירים בשב"כ ועד לצמרת קבלת ההחלטות ברמה המדינתית כראש המל"ל.

בן שבת: "אינני נמצא כאן כמחנך אלא דווקא כמי שלא גדל בתוך המערכת, אך השהייה במשך שנים במחיצת מנהיגים לימדה אותי כמה דברים על עצמי ובעיקר על מנהיגות". בן שבת הדגיש בדבריו כי המתכון להעצמת תלמיד אינו יכול להכיל רק אמונה ביכולותיו, אלא חייב לכלול הכוונה צמודה, הצבת יעדים גבוהים ולסמן עבורו את הדרך. "אתם אלה שבונים את העתיד", ציין בן שבת והוסיף כי "כל שעשינו עשינו, לפני הכל על מנת לתת לכם לבנות עבורנו, האומה כולה, את דור העתיד. אני מייחל לימים בהם נסתכל בהערצה על טייסים וקצינים בצה"ל ונראה בהם מנהיגים כמותכם. להערכתי מעמדם של המורים צפוי להתחזק בקרוב על רקע הבלבול, טשטוש האמת, היצף המידע והרעיונות והקושי למצוא את הדרך. זהו האתגר שלפתחנו אך יש בו גם הזדמנות גדולה", קבע בן שבת.

המושב הראשון נפתח במפגש מומחים בנושא "המנהיג כמנטור" - שמונה סדנאות העצמה חינוכיות שהועברו על ידי דמויות מובילות בתחומיהם: ח"כ משה סולומון מהציונות הדתית, ראש העיר יוקנעם סימון אלפסי, נשיא מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה הרב ד"ר רפי פוירשטיין, ראש התוכנית לייעוץ חינוכי באקדמית שאנן פרופ' שרגא פישרמן, מייסדת המכללה החרדית בירושלים וכלת פרס ישראל עדינה בר שלום, מפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית אל"מ במיל' גולן ואך, דובר חב"ד הרב מנחם ברוד והאסטרטג צביקה טרוסט.

הכנס השנה מהווה אבן דרך משמעותית בשיתוף הפעולה ההדוק בין המכללה לבין חמ"ד צפון. בתוך כך, המכללה וחמ"ד צפון בחרו באמצעות הכנס לאפשר מרחב צמיחה מדויק עבור הדרגים השונים דרכו הם יוכלו לקיים ביניהם שיח מפרה משותף וללמוד מדמויות מעוררות השראה ופורצות דרך. בסיום הסדנאות פנה קהל המשתתפים לישיבה בשולחנות עגולים כדי לחבר בין האקדמיה לשטח מתוך אמונה שהצמיחה היא הדדית. כך יכלו הסטודנטים, המורים המנהלים והמפקחים להעלות סוגיות מהיום יום, להתייעץ ולפתח קשרים.

מחמ"ד מחוז צפון חיים גבאי דיבר על הסוד שטמון באנשי החינוך: "לכל אחד מאיתנו יש מישהו לרוץ איתו, דמות שעליה אנו סומכים. להבדיל מרופא שלאחר הביקור אצלו הוא ממשיך את יומו ובאפשרותנו לבחור האם לקבל חוות דעת נוספת, טייס המטוס עובר יחד איתנו את אותו המסע ושותף לתוצאותיו. כך גם מנהיגי החינוך במחוץ צפון היושבים פה - אתם הטייסים השותפים לאותו מסע שכולנו מצויים בו יחד עם התלמידים. אתם מדייקים עבורם את הדרך".

ראש מנהל החמ"ד שוש נגר: "יושבים כאן מנהיגים אמיתיים שמהווים את הספינה של מחוז צפון ומבינים את השליחות שלפתחנו לפעול לטובת כלל החברה הישראלית". נגר ייחדה את דבריה לדמותו של הרב חיים דרוקמן שהלך לעולמו בשבוע שעבר וציינה: "עלינו לזכור שמכוח הנהגתם של אבותינו אמרו "הנני" בכל הזדמנות, כך גם בימינו אנו יכולים ללמוד ממנהיגותו של הרב זצ"ל שחי חיים של הנני במלוא עוצמתם. לכל אחד יש את השליחות שלו וביחד כולנו פועלים לייצר מערכת חינוך דתית המחויבת לערכיה. יש לנו את הזכות והאחריות להכיר את אתגרי הדור ולחנך מתוך זהות ציונית דתית איתנה".

בסיום הכנס, שלווה על ידי ההרכב המוזיקלי של ישיבת החמ"ד אורט מעלות, התקיים תיאטרון פלייבק בהנחיית ד"ר דן מירז, מרצה באקדמית שאנן. התיאטרון עסק בצמיחה, השראה ומנהיגות במסגרתו משתתפים מהקהל שיתפו בחוויות או דילמות מהעבר הקשורות בחינוך והשחקנים המחיזו אותן על הבמה.