״אסור לבצע את ברית המילה״, אמר הקול בצד השני של הקו. ״אנחנו לא יודעים האם האמא מתכוונת להתגייר,״ אמר האיש, הוא היה הרב הראשי של עיר כאן בארץ. ״אם כל הכבוד,״ עניתי ״אם נבטל את ברית המילה בלילה לפני האירוע, היא לא תתגייר בוודאות.״
הדברים האלו נאמרו אחרי שקיבלתי מייל מרב בניו יורק. הוא ביקש ממני לבצע ברית מילה לזוג שלא יכלו למצוא מוהל. בארץ, יש מוהלים בכל שכונה ושכונה וקל למצוא מוהל אבל המקרה שלהם לא היה פשוט.
האבא של התינוק פגש את זוגתו דרך הרשתות החברתיות. היא לא יהודיה וגרה באירופה,אך שניהם התאהבו ובאופן לא אופייני האמא עברה לארץ להתחתן את בן זוגה. אבל זה היה לפני שנתיים וחצי.
תהליך הגיור בישראל הוא נטל שאף אחד לא צריך לשאת. כמו יותר מדי גרים בארץ, אמו של התינוק נלכדה במלכודת בירוקרטית ללא הגבלת זמן . בכדי להישאר כאן, היא נאלצה לשנות את הויזה שלה לסטטוס B1, אבל עם ויזה כזו הרבנות הראשית לא תפתח לה תיק גיור. כתוצאה מכך ההזוג התחתן אונלין במדינת יוטה בארצות הברית, אבל הם לא יכולים להתחתן כדת משה וישראל עד שאמא תתגייר. בינתיים היא גרה עם משפחתו של אבי התינוק, בית דתי, עד שיצליחו למצוא פתרון.
״אתה יודע שאפילו אם האמא לא רוצה להתגייר, רצוי למול את בנם?״ אמרתי לרב המתנגד בשיחה. ״אף פעם לא שמעתי דבר כזה,״ הוא ענה.
זה נכון, יש דעות שאומרות שבמקרה כזה לא רק שמותר, אלא גם יש חובה לבצע את ברית המילה, כי זה יכול לגרום לאבא לעשות תשובה ובעתיד יהיה יותר קל לבנו להתגייר.
״כך לא מתנהג ירא שמים ,כי אתה תתבלבל אנשים שיחשבו שהתינוק הוא יהודי,״ הרב דחה אותי. ״הוא יהיה יהודי,״ עניתי, ״ברית המילה תהיה לשם גיור.״ ״יש לך שני תלמידי חכמים לשבת בבית הדין שלך?״ הרב שאל.
למעשה, זו לא הייתה התוכנית שלי כימספיק שני עדים כשרים, אבל הייתי מוכן לבקש משניים מעמיתיי הרבנים להצטרף אליי.
״אין בעיה בכלל,״ הבטחתי לו.
פגשתי את עמיתיי הרבנים למחרת בבוקר, אחרי שיחת הטלפון עם הרב בבית של המשפחה. ברית המילה הייתה אירוע נפלא, והשלב הראשון של תהליך הגיור של התינוק. לאחר מכן, הסברתי להורים את האפשרויות העומדות בפניהם.
״אתה לוקח אחריות שהמשפחה תסיים את הגיור של התינוק?״ שאל הרב.
האמת היא שאני תמיד זמין לעזור למשפחות לסיים את תהליך גיור של בניהם אבל כמוהל זה לא תמיד תלוי בי. ״אני לוקח אחריות. התינוק יהיה יהודי,״ הבטחתי לרב.
זה תחושה מוזרה, לדעת שאני אחראי ליהדות של התינוק, ואני לוקח זאת ברצינות. באופן אידיאלי התינוק יסיים את תהליך הגיור שלו דרך "גיור כהלכה", כך שהגיור יהיה מוכר במדינת ישראל. אולם אם הם לא יצליחו בכך, התינוק יטבול במקווה עם בית הדין הפרטי שאני יושב בו. בכל אופן, הוא יהיה יהודי כלפי שמיא.
העניין המתסכל הוא שלא משנה באיזה דרך המשפחה תבחר, הרב המתנגד לא יחשיב את הילד כיהודי, וזאת מציאות עצובה שאנו חיים בה. רבים מהרבנים שלנו כל כך מתמקדים בלצאת ידי חובת כל הדעות, עד שהם לא שמים לב לעובדה שתוך כדי הם הורסים את חייהם של אנשים.
הרב המתנגד הזה לא מבין שדווקא בגלל שיש לי יראת שמים אני עוזר אנשים כאלה להתגייר. כשם שהוא פוחד שיום אחד אלוהים יהעניש אותו כי הוא בטעות גייר מישהו לא הגון, יש לי פחד הפוך. אני פוחד שיום אחד אלוהים יעניש אותי כי דחיתי אנשים הגונים מדתנו.
ברוך השם, אני עובד עם רבנים נפלאים עם גישה כמו שלי. הם מבינים שהדלת ליהדות לא רק שחייבת להיות פתוחה, אלא שכאשר אנשים בוחרים להכנס בה, יש לפגוש אותם בחיבוק אוהב.